نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع پلی یورتان و کاربرد‌های آن‌ها

انواع پلی یورتان و کاربرد‌های آن‌ها

انواع پلی یورتان Types of polyurethane را می‌شناسید؟ انواع عایق های پلی یورتان‌ می‌توانند در صنعت مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع برای کسانی می‌تواند اهمیت داشته باشد که در قسمت تولید پلی یورتان ‌ها و همچنین در صنایعی که از این مواد استفاده می‌کنند، مشغول به کار هستند. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم تا تمامی اطلاعاتی که در خصوص انواع پلی یورتان ‌ها وجود دارد را به شما ارائه دهیم و از این بابت شما را از بابت این موضوع آگاه سازیم.

پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان چیست؟

برای شناخته هرچه بهتر انواع پلی یورتان لازم است که در همان ابتدا بدانیم که انواع پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان‌ ها که با نام پلی اورتان نیز شناخته می‌شوند، یک ترکیب شیمیایی هستند که از واکنش بین پلی ال‌ها و همچون تایزوسیانات‌ها به وجود می‌آیند. به طور کلی اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، می‌توانیم به این مسأله برسیم که سه دسته فوم سخت، فوم انعطاف‌پذیر و فوم ترموپلاستیک داریم. هر کدام از این سه دسته نیز می‌توانند ویژگی‌های مربوط به خودشان را داشته باشند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

کاربرد‌های پلی یورتان

برای شناخت انواع پلی یورتان، می‌توانید با توجه به کاربرد‌هایی که این فوم دارد نیز شناخت لازم را پیدا کنید. کاربرد‌های پلی یورتان در حقیقت مربوط به مواردی هستند که این فوم بر طبق آن‌ها در جایگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که هر کدام از این موارد به قدری دارای اهمیت هستند که لازم است به طور کامل و کلی به آن‌ها توجه کنید.

  • کاربرد‌های پلی یورتان در صنعت پوشاک

اولین بخش مربوط به صنعت پوشاک می‌شود. اولین مورد مربوط به مارک‌هایی می‌شود که به لباس‌ها چسبانده می‌شوند. تمامی مارک‌ها به جز مارک‌های کاغذی از این ماده تهیه می‌شوند. مورد بعدی استفاده از این ماده در شلوار‌های جین است که سبب می‌شود شلوار‌های جین بتوانند خاصیت کشسانی زیادی پیدا کنند. یکی دیگر از کاربرد‌های این ماده در صنعت پوشاک نیز مربوط به نخ‌های باکیفیتی می‌شود که سبب کاهش پیدا کردن وزن لباس و همچنین افزایش خاصیت کشسانی آن می‌شوند.

  • کاربرد‌های پلی یورتان در صنعت پزشکی

انواع پلی یورتان را در صنعت پزشکی نیز می‌توانید پیدا کنید که مورد استفاده شما قرار می‌گیرند. از پلی یورتان ‌ها در تهیه کردن قلب مصنوعی، کلیه مصنوعی، ریه مصنوعی، لوزالمعده مصنوعی و همچنین دندان مصنوعی می‌توانند استفاده کنند.

در صنعت پزشکی باز هم از این مواد استفاده می‌شود. موارد دیگر مربوط به تولید ملافه‌های بیمارستانی، پرده‌ها و همچنین انواع مختلف تجهیزات پزشکی می‌شود.

انواع پلی یورتان را بهتر بشناسید

انواع پلی یورتان را بهتر بشناسید

در این قسمت سعی می‌کنیم تا انواع پلی یورتان را هرچه بهتر و بیشتر بشناسیم. برای این کار لازم است تا هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه و تک به تک مورد بررسی قرار دهیم.

  • فوم سخت پلی یورتان

اولین نمونه از این فوم‌ها شامل فوم سخت پلی یورتان می‌شود. فوم‌های سخت پلی یورتانی در حقیقت معروف‌ترین فوم‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند مواد عایق چند منظوره‌ای باشند که بسیار میزان مصرف انرژی را پایین می‌آورند و راحتی و کارایی بیشتری را به محیط شما هدیه می‌دهند. از سوی دیگر این نوع از فوم‌ها برای آن که درجه حرارت محیط را پایدار کنند و یا میزان صدای محیط را کاهش دهند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین استفاده از این مواد در دیوار‌ها، سقف‌ها و همچنین درزگیر پنجره‌ها است.

  • فوم انعطاف‌پذیر پلی یورتان

مورد بعدی در خصوص فوم‌های انعطاف‌پذیر پلی یورتان است. این نوع از فوم‌ها می‌توانند شامل کوپلیمر‌های بلوکی شوند که قابلیت انعطاف‌پذیری در آن‌ها معمولاً بر اساس جداسازی فاز‌ها بین بخش‌های مختلف سفت و سخت است. معمولاً این نوع از پلی یورتان ‌ها به شکل گسترده‌ای در صنعت مبلمان، تخت خواب، قطعات داخلی خودرو‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی و… ، زمینه‌های زیست پزشکی و همچنین نانوکامپوزیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • فوم ترموپلاستیک پلی یورتان

فوم‌های ترموپلاستیک پلی یورتان نیز دسته بعدی هستند که در بین انواع پلی یورتان‌ ها قرار می‌گیرند. این نوع از فوم‌ها می‌توانند به علت مقاومت بالایی که در برابر ضربه، سایش و… از خود نشان می‌دهند، بسیار کاربردی بوده و استفاده‌های زیادی از آن‌ها شود. معمولاً استفاده کردن از این نوع از فوم‌ها می‌تواند دوام محصولات را افزایش دهد.

روند کلی ساخت این نوع از پلی یورتان‌ ها به این شکل است که از آن‌ها قالب‌گیری اکستروژن به عمل آمده و سپس با ایجاد ضربه، فشرده‌سازی و همچنین تزریق مواد، این نوع از پلی یورتان ‌ها را می‌سازند. معمولاً فوم‌های ترموپلاستیک می‌توانند برای کاربرد‌های مختلفی همچون صنعت خودروسازی، ساخت کیف و کفش و… مورد استفاده قرار گیرند.

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص انواع پلی یورتان وجود دارد، در طول این مقاله بیان شدند. این موارد و مسائل را می‌توانیم به شکلی مورد بررسی قرار دهیم که هر کدام از آن‌ها به طور کامل برای شما به شکلی واضح معرفی شوند. فراموش نکنید که آشنایی با انواع پلی یورتان‌ ها می‌تواند سبب شود که در هنگام خرید این متریال‌ها و همچنین موادی که به وسیله آن‌ها ساخته شده است، می‌توانید هرچه بهتر و راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد در خصوص خرید پلی یورتان از فروشگاه معتبری همچون کاج طلایی آفاق است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط