نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

بوتیل آکریلات مونومر

بوتیل آکریلات مونومر نوعی ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C7H12O2 است که به عنوان بوتیل-2-پروپنوات نیز شناخته می‌شود. این ماده مایع هیچ گونه رنگی ندارد و بدون رنگ است. در آب کمی حل می‌شود ولی در سایر حلال های آلی کاملاً حل می‌شود. بوی تند و زننده‌ای دارد و به شدت قابل اشتعال است.

روش های تولید بوتیل اکریلات مونومر

از آنجایی که بوتیل آکریلات مونومر یک ماده پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌رود در مراکز معتبر برای تأمین نیاز صنعتگران در مقادیر انبوه تولید می‌شود. دو روش برای تولید این ماده موجود است. در روش اول تعدادی از ترکیبات شیمیایی مانند الکل-1-بوتیل، استیلن، کربونیل نیکل، منوکسید کربن و اسید کلریدریک باید با یک دیگر وارد واکنش شوند تا بوتیل آکریلات ایجاد شود. اما در روش دوم متیل آکریلات و بتانول در حضور یک کاتالیزور باهم واکنش می‌دهند که محصول نهایی بوتیل اکریلات مونومر خواهد بود.

بررسی ویژگی های بوتیل آکریلات

از مهم‌ترین ویژگی های این ماده‌این است که به آسانی با اسیدها و بازهای قوی، هالوژن‌ها و ترکیبات هیدروژن دار واکنش می‌دهد. نقطه ذوب بوتیل آکریلات مونومر 64- درجه سانتی‌گراد و دمای جوش آن 145 درجه سانتی‌گراد است. درجه حرارت بالا سبب تخریب این ماده شده و دود و بوی بسیار ناخوشایندی تولید می‌کند. با توجه به نقطه اشتعال آن که 39 درجه سانتی‌گراد است ماده‌ای مقاوم در برابر حرارت و گرما به شمار نمی‌رود. علاوه بر این موارد این ماده شیمیایی مقاومت بالایی در برابر شکست دارد که همین امر وجه تمایز آن با سایر محصولات شیمیایی مشابه است.

موارد استفاده از بوتیل اکریلات

این ماده با توجه به خواصی که دارد عمدتاً برای ساخت پلیمرهای آکریلیک و پلی اتیلن استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در ساخت رنگ‌های آکریلیکی بسیار کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای مهم بوتیل اکریلات مونومر عبارتند از:

  • مواد پوششی
  • صنعت نساجی
  • جوهر چاپ
  • رزین های پایه آب
  • صنایع پلاستیک سازی
  • چسب سازی
  • مواد شوینده

کاربرد بوتیل آکریلات در تولید رنگ و پوشش‌ها

با توجه به این که ماده شیمیایی در برابر آب و هوا بسیار مقاوم است یا به عبارتی مقاومت آن در برابر تخریب بسیار بالا است اصلی ترین کاربرد آن در زمینه تولید و ساخت انواع رنگ‌ها و مواد پوششی است. این ماده شیمیایی لایه‌ای مقاوم بر روی سطح ایجاد می‌کند که سبب افزایش مقاومت آن در برابر آب و هوا می‌شود. افزون بر این که بری تولید رنگ‌های آکریلیکی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگهداری و ایمنی بوتیل آکریلات مونومر

از آنجایی که این ماده به شدت اشتعال‌پذیر است باید دور از مواد اکسید کننده و اشتعال زا نگهداری شود. همچنین محیط نگهداری آن باید کاملاً خشک و خنک باشد. همچنین مخازن نگهداری بوتیل اکریلات باید دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد زیرا نسبت به گرما فوری واکنش نشان می‌دهد و سریع شروع به پلیمریزه شدن می‌کند. افزون بر این که جنس مخازن بهتر است که از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و یا فولاد کربنی نباشد. این ماده بویی بسیار تند دارد که در هنگام کار با آن ممکن است برای افراد مشکل ایجاد کند ممکن است که در صورت تماس مستقیم با پوست سبب ایجاد قرمزی و خارش می‌شود. اگر به طور مکرر پوست در معرض تماس باشد آلرژی پوستی مداوم خواهد شد. پس در صورت کار با این ماده باید از پوشش‌های مناسب استفاده نمود.

خرید بوتیل آکریلات

امروزه استفاده از این ماده شیمیایی بسیار رواج یافته است و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل تولید این ماده در کشور برای استفاده در مصارف صنعتی کافی نیست. بنابراین مقادیر قابل توجهی از بوتیل آکریلات مونومر به وسیله شرکت های تجاری وارد کشور می‌شود و به واسطه این کمپانی‌ها این محصول در داخل کشور به فروش می‌رسد. برای خرید این محصول بهتر است که به مراکز معتبر مراجعه شود زیرا شرایط نگهداری آن در کیفیت این ماده بسیار تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال رطوبت می‌تواند نرخ بسپارش این ماده را افزایش دهد.

بررسی قیمت بوتیل آکریلات

از آنجایی که بیشترین میزان این ماده شیمیایی از خارج از کشور تأمین می‌شود می‌توان گفت که نوسانات بازار ارز نقش بسیار مهمی در قیمت گذاری این محصول خواهد داشت همچنین شرایط نگهداری آن می‌تواند در کیفیت مؤثر باشد در نتیجه قیمت آن نیز به شرایط حمل و نقل و نگهداری نیز بستگی خواهد داشت.

سخن پایانی

به علت واکنش‌پذیری زیادی که این ماده با انواع حلال های آبی، اتر و الکل دارد به طور کلی می‌توان گفت که بوتیل آکریلات مونومر یک ماده واکنش‌پذیر است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. که اصلی ترین و مهم‌ترین کاربرد آن در صنایع رنگ و مواد پوششی است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط