نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

پوششهای پلی یوریا ؛ رهایی همیشگی از نشت ها

پوشش های پلی یوریا

پوششهای پلی یوریا  پیشرفته و ارائه ی یک ضد آب قوی و منعطف و قادر به پوشاندن تمامی ترک ها

Redstone ، آرسنال، یک پایگاه ارتشی بزرگ در ایالات متحده ی هانتسویل در آلاباما می باشد. این پایگاه تصمیم به تخریب یا تعمیر ۵ میلیون گالن مخزن آب بتنی که چندین سال بود نشت داشت ولی هنوز کار می کرد گرفت. مخزن در سال ۱۹۴۱ ساخته شده بود و کار آن ذخیره سازی آب برای اطفای حریق و همچنین یک پشتیبان برای آب آشامیدنی بود.

اما این مخزن صدها سوراخ داشت و نشت ان باعث از دست رفتن آب به صورت قابل توجهی بود. معاون کارفرما می گفت: مخزن دارای سوراخ های زیادی شده و در حال از دست دادن آب قابل آشامیدن است. این ضرر مالی بزرگی بود.

بزرگترین و با دوام ترین مخازن در فضای باز از آسفالت یا بتن ساخته شده اند. متاسفانه بسیاری از فاکتورها از قبیل جنبش زمین ، انبساط و انقباض در طول فصول و اختلاف دما باعث می شود. در این سازه ها ترک بوجود آید که از طریق آنها مقدار قابل توجهی آب از دست می رود. وزن بالای آب در این مخازن نیز باعث جنبش بتن در حد چند اینچ می تواند باشد. بنابراین شکاف های کوچک در این مخازن می توانند تا ۱٫۸ اینچ یا حتی بزرگتر باز شوند.

پوشش پلی یوریای پاششی ما در چند ثانیه خشک خواهد شد و امکان بازگشت به ادامه ی فعالیت در یک ساعت را می دهد و برای اپوکسی ممکن است این موضوع چند روز طول بکشد. صرفه جویی در زمان می تواند صرفه جویی فوق العاده در هزینه ها باشد. وقتی این حادثه رخ داد ، ارگان مربوطه باید تصمیم میگرفت که این مخزن را خراب کند ، بازسازی کند یا بتواند برای دوام بیشترش راه حلی پیدا کند.

تعمیرات در Redstone

Redstone بعد از ۱۰ سال ارزیابی به هیچ راه حل مناسبی نرسید. اصولا در این مواقع از اپوکسی برای پوشاندن ترک ها استفاده می شود، ولی بیشتر پوشش های سنتی انعطاف پذیری نسبت به حرکت بتن یا اسفالت ندارند. خود نیز بعد از مدتی ترک می‌خورند. پوشش پلی یوریا پاششی پیشرفته یک عایق آب با انعطاف پذیری عالی ، قوی که تمام ترک ها را می پوشاند و قابلیت انعطاف تا ۴۰۰% دارد.

معاون کارفرما پروژه می گوید : ارگان مربوطه در صدد استفاده از بسیاری از پوشش ها در طول سال را نمود ولی کارا نبودند. پس از موفقیت اخیر Redstone در توانبخشی به یک تالاب ذخیره سازی آب با پلی اوره آنها متوجه شدند که همین برنامه را می توانند برای مخزن دارای نشت استفاده کنند و از همان پیمانکاران استفاده نمایند. پلی اوره پاششی مناسب برای این پروژه توسط متخصصین انتخاب شد که مناسب برای هم آب سرد و هم آب گرم تا ۱۴۰ درجه و با توجه به سایز مخزن و قرار گرفتن ۱۰۰۰۰۰ گالن آب کار اعمال شروع شد.

پوشش های پلی یوریا

پوشش پلی یوریا پاششی ضد آب یک عایق قوی بدون درز و محافظ که تمامی نشت ها را قطع کرد بوجود آورد.

این پوشش پلی یوریا طوری طراحی شده تا دهه ها سرمای سخت طاقت فرسا و رنج عظیمی از دما ها و رطوبت را تحمل کند. طول عمر این پوشش در این پروژه ۷۵ سال تخمین زده شده بود. با کمترین تعمیر و آماده سازی پلی یوریا می تواند در ضخامت بالا به طور مستقیم روی سطح بتن یا آسفالت و سطوح مشابه پاشش شود.

این پوشش پلی اوره مشخصات فیزیکی فوقالعاده ای از جمله ازدیاد طول بالا ، از بین بردن ترک ها ، سختی و استحکام کششی بالا را در خود دارد. به خاطر خاصیت سریع اعمال شدن و سریع خشک شدن پلی یوریا زمان تعطیلی کار پایین است. و این به معنی صرفه جویی در هزاران دلار هزینه می باشد.

و از همه مهمتر از دست نرفتن آب با ارزش آشامیدنی!

معاون کارفرما می گوید : پلی اوره پاششی به سرعت اعمال و قابل خشک شدن است. برای اپوکسی این امر ممکن بود چندین روز طول بکشد و این مساله بسیار به نفع ارگان ماست. وقتی ترک های بیشتر از ۱٫۸ اینچ تعمیر شدند ، درخواست پوششهای پلی یوریای پاششی برای تمام سطوح به ضخامت ۸۰ الی ۱۰۰ را داشتند.
ابتدا روی دیواره ها تمام شد ، سپس تمامی تجهیزات سنگین از روی زمین برداشته شد و سطح مخزن پاکسازی شد و آماده ی آخرین مرحله ی اعمال پوششهای پلی یوریا پاششی گشت. از ابتدای کار تا کامل شدن پروژه دو ماه طول کشید.

دو سال بعد مسئولین ازعان داشتند که مخازن مانند روز اول در شکل خود باقی مانده اند و به خوبی کار می کنند . برای این مخازن دهه ها طول عمر پیش بینی شده است. در برخی موارد پلی اوره می تواند روی یه پارچهی ژئوتکسیتایل قرار گرفته بالای سطح اعمال پاشش شود.

این پوشش پلی اوره پاششی مارا به تعمیر مجدد سطح نیازمند نمی کند و استفاده از ژئوتکسیتایل اعمال در گوشه ها را برای ما بسیار آن تر می کند. بزرگترین چالش یافتن راهی مقرون به صرفه بود. یک مخزن بتنی ۵٫۸ میلیون گالن ، ۶۰۰۰۰ فوت مربع با ۴۰ فوت عمق واقع در بالای کوه و قابل دیترس فقط از طریق یک راه شوسه ی ناهموار.

محل پروژه کار را سخت تر کرده بود و هزینه ها را بالا برده بود. همچنین از بین بردن بتن ترک خورده با مته دستی کاری سخت بود. پس از در نظر گرفتن تمام هزینه ها ، ارگان شروع به استخدام پیمانکار برای شروع اعمال پاشش پلی یوریا روی سطح پروژه کرد.

پس از از بین بردن پوشش روی لوله کشی مخزن و لاستیک مصنوعی از روی سطح زمین پروژه ، یک تیم ۶ نفره شروع به کار پاشش پلی یوریا با ضخامت ۸۰ میل کردند.
این پوشش مانع آب خوبی بود و گوشه ها و درز ها را به خوبی به هم متصل می کرد. سپس پوششهای پلی یوریا پاششی و ژئوتکسیتایل توسط فولاد ضد زنگ به هم چسبانده شدند. پلی یوریا حتی روی پله ها نیز پاشش شد. با وجود شرایط هوایی و باران پیمانکاران به کار خود هر روز ادامه دادند و کار پروژه در ۷ هفته آماده ی بهره وری شد. این پروژه سر وقت معین شده و با بودجه ی در نظر گرفته شده به پایان رسید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط