نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

دانستنی های لازم درباره فوم پلی یورتان پاششی

فوم پلی اورتان پاششی

فوم پلی یورتان پاششی که به آن عایق افشانه فوم هم گفته می شود یکی از مدرن ترین عایق های ساختمان است که قابلیت استفاده در درزها، کف، سقف و بسیاری دیوارهای داخلی و بیرونی را دارد و همچنان می تواند حفاظت خوبی از دمای داخلی ساختمان در مقابل سرما و گرما بیرونی داشته باشد.

فوم پلی یورتان پاششی چیست؟

این عایق صوتی – حرارتی یک ماده شیمیایی است که با ترکیب شدن پلی ال و ایزوسیانات به دست می آید. خصوصیت اصلی این ماده به این صورت است که در ابتدا مایع  می باشد؛ اما پس از افشانه شدن توسط دستگاه های دستی و یا دستگاه های فشار قوی به سرعت جامد و سخت می شود. بنابراین در پروژه های بزرگ می توان مساحت گسترده ای را در مدت زمان بسیار کوتاهی پوشش دهی و عایق کرد، پس می بایست استفاده از آن را در محل های اجرا کاملا با مهارت و دقت انجام شود.

انواع فوم یورتان پاششی

افشانه فوم در نمونه های متنوعی تقسیم بندی می شود، پس از نظر کاربرد می توان این محصول را در ۲ نوع فوم اورتان سلول باز و همچنین فوم اورتان سلول بسته دسته‌بندی نمود، که غالباً هر کدام از این نمونه ها می توانند دارای ویژگی های خاصی باشند و غالبا برای موارد مختلفی کاربرد داشته باشند‌. پس در زمان انتخاب فوم پلی یورتان پاششی حتما به نوع آن و محل اجرای عایق نیز توجه داشته باشید.‌

انواع فوم یورتان پاششی

فوم پاششی اورتان سلول باز

سلول باز رایج ترین نمونه فوم پوششی اورتان است که دربردارند منافذ کوچکی به صورت باز می باشد. اگر چه این نمونه فوم قیمت ارزانی دارد؛ اما عمدتا می تواند عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت، هوا و صدا باشد، البته توجه داشته باشید که این مدل پلی یورتان پاششی نمی تواند مقاومت خوبی در برابر آب از خود نشان دهد، بر همین اساس جهت استفاده در فضای باز، استفاده ای نخواهد داشت.

در حقیقت این محصول به شکل اسفنج است و تنها برای دیوارهای داخلی کاربرد دارد.

فوم پاششی اورتان سلول بسته

فوم پاششی سلول بسته مقاوم تر و متراکم تر از فوم سلول باز است.

بنابراین به خوبی می تواند دوام بالایی در برابر رطوبت و نم از خود نشان دهد، این است که در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع موجود جهت عایق کاری فضای باز مانند استخر، پشت بام و پارک های آبی از فوم پاششی اورتان سلول بسته استفاده می شود.

مزایای فوم اورتان پاششی

یکی از مهمترین مزیت های عایق افشانه فوم این است که سبب صرفه جویی در انرژی می شود، از طرفی به علت عایق رطوبتی در ساختمان ها می تواند مانع از ایجاد کپک و رشد باکتری و قارچ در قسمت های نم دار دیوارها، کف و سقف شود و همچنان از فرسایش سازه جلوگیری کند.

یکی دیگر از مزایای این محصول جلوگیری از انتقال صدا در سازه های مختلف می باشد.

ویژگی های فوم پلی یورتان پاششی

دقت کنید که فوم پاششی اورتان دارای خصوصیاتی از قبیل:

  • قابلیت اجرا با سرعت بسیار بالا
  • امکان استفاده در تاسیسات ساختمان مانند اتصالات و لوله‌ها
  • قابل شستشو
  • امکان سبک سازی سازه
  • چسبندگی بالا بدون استفاده از چسب و اتصالات دیگری مانند پیچ و یا جوشکاری
  • دارای ۴۰ سال عمر مفید
  • دارای مقاومت بالا در برابر دماهای ۵۰_ ۱۱۰ درجه سانتیگراد

معایب فوم پاششی اورتان

معایب فوم پاششی اورتان

لازم است بدانید که پاک کردن فوم پلی یورتان پاششی از محل اجرا شده کار بسیار دشواری است، پس محل های پوشش داده شده باید سطوحی باشند که نیاز به بررسی و تاسیسات نداشته باشند. این ماده تحت هیچ شرایطی در محیط زیست تجزیه نمی شوند و بازیافت آنها ۴۰۰ سال طول می کشد، از طرفی به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی از خود گازی متصاعد می کند می تواند برای مجریان بسیار خطرناک باشد.

موارد ایمنی کار با فوم پاششی اورتان

همیشه در زمان کار با فوم پلی یورتان پاششی استفاده از ماسک تنفسی به همراه دستکش و عینک ایمنی را فراموش نکنید؛ زیرا ترکیبات اورتان به راحتی از پوست دست جذب می شود و می تواند در هنگام برخورد با چشم التهابات و ناراحتی هایی را به وجود آورد. از طرفی هنگام نفس کشیدن بدون ماسک و یا صحبت کردن در حین کار امکان دارد ذراتی از گازهای ایزوسیانات وارد ریه فرد شود و سلامتی فرد را مدت ها به مخاطره بیاندازد، پس قبل از توجه داشتن به مزایای فوم پاششی اورتان، سلامتی خود را در نظر بگیرید.‌

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط