نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

دو اتیل هگزیل اکریلات

دو اتیل هگزیل اکریلات ماده ای با فرمول مولکولی C11H20O2 است. بوی تندی شبیه به کپک می‌دهد و به شکل مایعی زلال و بی‌رنگ موجود است. این ماده در آب خیلی کم حل می‌شود ولی حلالیت آن در الکل‌ها و اترها بسیار زیاداست. دو اتیل هگزیل اکریلات با توجه به ساختار خاصی که دارد کاربردهای فراوانی دارد. نقطه ذوب آن 90- درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش آن 215 درجه سانتی‌گراد است.

 

موارد استفاده از دو اتیل هگزیل اکریلات

موارد استفاده از دو اتیل هگزیل اکریلات عبارتند از:

  • استفاده در فرآیند تولید هم پلیمرها مانند اسید اکریلیک، استرها، متاکریلات، آکریلنیترل،، وینل استات، وینیل کلراید، استایرن و پلی استرهای غیر اشباع
  • در فرمولاسیون آبی به عنوان ضد فوم در نساجی و تولید کاغذ کاربرد دارد
  • به عنوان یک افزودنی به سوخت دیزلی برای کاهش گازهای گلخانه ای اضافه می‌شود
  • استفاده از آن در تولید چسب های حساس به فشار
  • استفاده در فرمولاسیون رنگ لاتکس به علت مقاومت بالا در مقابل آب، انعطاف پذیری، دمای کم و ماندگاری در برابر هوا و نور خورشید

 

نکات مهم در نگهداری دو اتیل هگزیل اکریلات

مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده این ماده چین و آلمان هستند. اما به دلیل این که این ماده در صنایع مختلفی از جمله صنایع آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در حال تولید این محصول هستند. این ماده را باید در دمای کم‌تر از 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. همچنین برای جلوگیری از پلیمریزاسیون باید ماده MEHQ را به آن افزود. برای نگهداری از دو اتیل هگزیل اکریلات نباید از محفظه‌های نگهدارنده فولاد ضد زنگ و آلومینیوم استفاده کرد. زیرا در صورت خوردگی آلودگی ایجاد خواهد شد. افزون بر این که میزان سمی بودن این ماده نسبت به مواد مشابه بسیار کم‌تر است و سبب می‌شود خطرات نگهداری و مصرف آن کاهش یابد.

 

خواص شیمیایی و فیزیکی دو اتیل هگزیل اکریلات

2 اتیل هگزیل اکریلات از لحاظ فیزیکی ماده ای شفاف و بی‌رنگ است. این محلول دارای ثبات بسیار بالایی نیز هست. مهم‌ترین ویژگی این ماده پلیمر زدن آن با مولکول‌های مونومری و تشکیل زنجیره‌های پلیمری است بر همین اساس برای تولید کوپلیمر و همو پلیمر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خصوصیات دیگر 2 اتیل هگزیل اکریلات این است که در موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد مقاومت نهایی محصول را در برابر تغییرات آب و هوایی و از همه مهم‌تر نور خورشید بسیار بهبود می‌بخشد. به دلیل قابل احتراق بودن این ماده باید آن را از اشعه، جرقه، گرما و یا هر گونه احتراق دور نگه داشت. اگر این ماده مشتعل شود از خود محصولات سمی مانند کربن منواکسید و کربن دی اکسید تولید می‌کند.

 

بازار مصرفی دو اتیل هگزیل اکریلات

با توجه به اینکه این ماده بیشتر در حلال‌های آلی حل می‌شود در صنایع مختلفی همچون حلال‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رایحه‌ها کاربرد دارد. می‌توان گفت به دلیل واکنش‌پذیری عالی یک ماده پیشگام برای تولید بسیاری از محصولات است. از مصارف صنعتی آن می‌توان به استفاده در صنعت چسب و مواد شیمیایی مهر و موم، برای مقاومت محصول در برابر خوردگی، در سوخت‌ها و افزودنی های سوختی، در افزودنی های رنگی و مواد پوششی، به عنوان حلال و در مصالح ساختمانی اشاره کرد. و در صنایع غیر صنعتی نیز می‌توان به استفاده گسترده در کشاورزی، استفاده در صنایع نساجی و محصولات چرمی، قابل استفاده در روان کننده ها و گریس‌ها، قابل استفاده در محصولات بهداشتی مراقبتی و همچنین ساخت محصولات پلاستیکی و لاستیکی اشاره کرد.

 

مزایای 2HEA در تولید رنگ و مواد پوششی

به دلیل اینکه این ماده در برابر عوامل محیطی مقاوم است هنگامی که در تولید رنگ و مواد پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب می‌شود که این محصولات در برابر آب، انعطاف پذیری در دمای پایین، دوام و مقاومت و در برابر اشعه خورشید و تخریب به وسیله‌ی هوا مقاومتشان افزایش پیدا کند. به طور کلی می‌توان گفت 2 اتیل هگزیل اکریلات از مهم‌ترین نمونه مونومرهایی هستند که برای ایجاد مقاومت در رنگ‌ها و مواد پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سخن پایانی

با توجه به قابلیت‌های زیادی که این ماده دارد از جمله میزان انحلال پذیری بالای آن در حلال‌های آلی در صنایع زیادی کاربرد دارد. همین خاصیت آن سبب می‌شود که به عنوان یک حلال با فراریت کم نیز شناخته شود. با توجه به کاربردی بودن این محلول شرکت‌های زیادی دست به تولید آن می‌زنند و آن را در بسته‌بندی‌های جزئی و عمده عرضه می‌کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط