نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

معرفی و بررسی روش ساخت فوم پلی یورتان

روش ساخت فوم پلی یورتان

در روش ساخت فوم پلی یورتان یا همان فوم‌های عایقی می‌توانید آن را به چندین روش در ضخامت‌های مختلفی تولید کنید. شما با استفاده از یکسری دستگاه های مخصوص می‌توانید فوم پلی یورتان را در سایز و رنگ های متنوع به کار ببرید. در نحوه تولید فوم‌های PU امکان تولید فوم پلی یورتان با تراکم های گوناگون وجود دارد. اما طریقه ساخت پلی اورتان در مراحل مختلفی باید انجام بگیرد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

انواع روش ساخت فوم پلی یورتان

فوم‌های پلی یورتان نوعی مصالح مدرن هستند که توسط برخی دستگاه های مخصوص تولید و به کار گرفته می‌شوند. اصولاً فوم‌های پلی یورتان از طریق روش‌های اسپری کردن و ریختن تهیه می‌شوند. این روش اسپری تنها مخصوص تولید فوم‌های سخت است در صورتی که روش ریختن جهت تولید انواع فوم‌ها به کار می‌رود.

روش ریختن برای تولید فوم پلی یورتان

روش ریختن برای تولید فوم پلی یورتان

روش ریختن یکی از متنوع ترین تکنیک‌هایی است که برای استفاده از فوم یورتان در موارد بسیاری مانند عایق کاری ساختمان ها به کار می‌رود. در اجرای این روش مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان را به شکل دستی یا توسط میکسرهای برقی درون یک حفره مخصوص بریزید تا با یکدیگر ترکیب شوند. یک میکسر برقی می‌تواند کار مخلوط سازی این مواد را انجام دهد. با واکنش دادن این مواد به طور مستقیم درون حفره دستگاه ماده‌ای به دست می‌آید که برای تمام چگالی‌ها قابل استفاده است. در انجام روش ریختن فرآیندهای مختلفی مانند:

  • یک مرحله ای
  • شبه پیش پلیمر
  • نیمه پیش پلیمر

انجام می‌گیرد که جزو موفق ترین روش ساخت فوم پلی یورتان به شمار می‌آید؛ اما معمولاً محصول نهایی غیریکنواخت بوده و تنها برای تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کاربرد روش ریختن: استفاده از روش ساخت فوم پلی یورتان به شیوه ریختن بیشتر جهت پرسازی فضاهای مختلفی نظیر پانل‌های ساندویچی به کار می‌رود. در عایق سازی ساختمان ها برای پر کردن حفره‌های دیوار و سایر منافذ نامنظم از فوم پلی یورتان استفاده می‌شود. البته باید حفره‌هایی که با فوم پوشش دهی می‌شوند توانایی پشتیبانی از فوم‌ها را در فشارهای 3 تا ‌5 psi را از خود نشان دهند.

روش ساخت فوم به شیوه اسپری

تکنیک اسپری کردن فوم پلی یورتان جهت پوشش دهی سطوح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در این روش ساخت فوم پلی یورتان باید سطح قالب‌ها، پانل‌ها، دیوارها و… مساحت زیادی داشته باشد به همین منظور مخلوط سازی مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان در هنگام اسپری شدن صورت می‌گیرد. لازم است تا ویسکوزیته این نوع رزین‌ها در حدود 500 تا 1500 cps تعیین شود تا با یکدیگر واکنش مناسبی انجام دهند. در صورت نیاز می‌توانید مقداری گرما به روش اسپری اعمال کنید تا این فرآیند شیمیایی به سهولت حاصل شود.

انواع روش اسپری: در روش ساخت فوم پلی یورتان به شیوه اسپری کردن، تفنگ‌های مخصوصی به کار می‌رود. این نوع تفنگ‌ها مخلوط سازی مواد را به صورت خارجی و داخلی انجام می‌دهند در مخلوط سازی داخلی برای ساخت عایق پلی یورتان از چند روش استفاده می‌شود. در مخلوط سازی خارجی ترکیبات فوم پلی یورتان در هنگام خروج از تفنگ تحت هوای پرفشار تولید می‌شود.
البته هر کدام از این روش‌ها مزیت های منحصر به فردی دارند. مثلاً در مخلوط داخلی مواد بهتر با یکدیگر مخلوط می‌شوند خصوصاً زمانی که ویسکوزیته مواد بالا است. پس در روش ساخت فوم پلی یورتان به صورت مخلوط داخلی شما می‌توانید در نزدیک ترین فاصله هم از فوم استفاده کنید. از این رو ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق سعی می‌کنیم با توجه به کاربری شما بهترین روش ساخت فوم پلی یورتان را به کار ببریم. ما با ارائه انواع فوم‌های پلی یورتان و ارزان ترین قیمت فوم پلی یورتان می‌توانیم عایق کاری ساختمان شما را جدیدترین روش انجام دهیم.

مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان

مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان

در روش ساخت فوم پلی یورتان به چند مواد اولیه نیاز داریم. این ترکیبات شامل مواد ذیل هستند.

  • ایزوسیانات
  • پلیول
  • پلی ال
  • کاتالیزور
  • آب

جدیدترین روش ساخت فوم

برای ساخت فوم‌های سلول باز یا همان فوم پلی یورتان باید اول از همه مقدار مناسبی از پلی ال و گاز را با یکدیگر مخلوط کنیم. در این مرحله مقداری از گاز ترکیب شده تبخیر می‌شود به همین دلیل برای یکنواخت بودن ترکیبات فوم لازم است تا مجدداً مقداری گاز به پلی ال افزوده نماییم. مرحله دوم پلی ایزوسیانات را در وزن مناسبی به جزء پلی ال اضافه کنید و با استفاده از همزن مکانیکی به طور یکنواخت هم بزنید. در این مرحله مواد انعطاف پذیری به رنگ کرم تیره به دست خواهد آمد سپس مایع تهیه شده شروع به رشد کردن و حجیم شدن می‌کند. هنگامی که فوم حالت ژل شدن به خود می‌گیرد باید سریعاً به سطوح مورد نظر پاشیده شود. چنانچه بعد از پلیمریزه شدن فوم باز هم رشد داشت در این زمان کشش فوم در مرحله نهایی قرار دارد.

زمان استفاده از فوم

در روش ساخت فوم پلی یورتان زمان مناسبی به بالا آمدن فوم تا بیشترین حجم اختصاص داده می‌شود. در این هنگام فوم پلی یورتان چسبندگی خود را از دست می‌دهد و به راحتی قابل جا به جا شدن است. البته گاهی اوقات لازم است تا فوم به طور کامل به سطح اشیاء چسبیده شود در چنین حالتی مطمئناً اپراتور زمان استفاده از چنین فوم‌هایی را تعیین می‌کند. ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق با اجرای بهترین روش ساخت فوم پلی یورتان می‌توانیم باکیفیت‌ترین عایق پلی یورتان را در اختیار شما قرار دهیم.

دستور کلی روش ساخت فوم پلی‌یورتان

دستور کلی روش ساخت فوم پلی‌یورتان

فوم‌های پلی یورتان از خاصیت مکانیکی و حرارتی خوبی برخوردار هستند. معمولاً وجود یون های به هم پیوسته در فوم‌های پلی یورتان سبب می‌شود تا این ماده ضمن سازگاری با محیط زیست کاربردهای فراوانی داشته باشد. نخستین بار پلی یورتان ها از فرآیند شیمیایی دی ایزوسیانات تولید شده است؛ اما از آنجایی که این مواد تا حد زیادی واکنش‌پذیر است بنابراین برای انجام فرآیند پلی یورتان به دمای زیادی نیاز ندارد. امروزه در روش ساخت فوم پلی یورتان می‌توان ایزوسیانات را با مواد شیمیایی دیگری مانند پلی یول ها ترکیب کرد. پلی ال به ترکیباتی گفته می‌شود که در فرمول آن دو یا چند گروه از هیدروکسیل ها وجود داشته باشد. به طور معمول در روش تولید فوم پلی یورتان می‌توان از گونه‌های مختلفی پلی ال استفاده کرد مانند:

  • پلی اتر پلی ال
  • پلی استر پلی ال
  • پلی کربنات پلی ال
  • پلی کاپرولاکتون پلی ال

ویژگی های فوم پلی‌یورتان

این گروه از پلی یورتان ها قطعاً قدرت چسبندگی بالایی خواهند داشت و از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار هستند. فوم‌های پلی یورتان در هنگام استفاده سریعاً خشک می‌شوند و در مقابل حرارت و خراشیدگی مقاومت خوبی خواهند داشت‌. معمولاً در روش ساخت فوم پلی یورتان سلول‌های باز از عبور سر و صدا و تبادل انرژی جلوگیری می‌کنند. پس عایق پلی یورتان می‌تواند یک عایق صوتی و حرارتی مناسب برای ساختمان‌های مختلف باشد.

سخن پایانی

پلی یورتان نوعی فوم کاربردی است که از ترکیب شدن دو نوع ماده به نام های مونومر دیول و ایزوسیانات ساخته می‌شود‌. این ماده شیمیایی یکی از پرکاربردترین مصالح مدرن در ساختمان به حساب می‌آید در این روش ساخت لازم است تا مقدار مناسبی آب را به پلی یورتان اضافه کنیم تا مناسب ترین فوم پلی یورتان تهیه شود. برای استفاده از فوم در قسمت‌های مختلف ساختمان به پارامترهای مهمی مانند وزن مرده ساختمان، میزان فشار وارد آمده به سطح، کاربری فضا و… توجه کنید. شاید لازم باشد برای ساخت فوم پلی یورتان در سقف یا کف ساختمان ترکیبات دیگری هم مانند سیمان به مواد اصلی فوم اضافه نمایید‌؛ چرا که ضخامت و کاربری فوم پلی یورتان سقف سازه‌ها ممکن است با فوم درزگیرها و فوم‌های عایق صوتی در دیوارها تفاوت‌های عمده‌ای داشته باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط