نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

عایق حرارتی پلی یورتان پاششی ، سازماندهی هزینه انرژی

  • خانه
  • /
  • مقالات
  • /
  • عایق حرارتی پلی یورتان پاششی ، سازماندهی هزینه انرژی
عایق حرارتی پلی یورتان پاششی

عایق حرارتی پلی یورتان پاششی نوع پرکاربردی از خانواده پلی یورتان است که می تواند از ورود هوا، رطوبت و صدا جلوگیری نماید. این عایق با انعطاف پذیری بالا، نه تنها برای ساختمان های نو و در حال ساخت، بلکه برای مقاوم سازی سازه های در حال بازسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق ها و علی الخصوص عایق های حرارتی پلی یورتان با وجود اینکه در دورترین نقاط توجه پیمانکاران و کارفرمایان قرار دارند، اما مهم ترین اصل برای مدیریت در بهینه سازی انرژی به حساب می آیند. به همین دلیل اکثریت ساختمان های قدیمی در مقایسه با آپارتمان های نو دارای مصرف و هدر رفت انرژی بالایی را دارا هستند. چیزی که خیلی از مردم متوجه آن نیستند این است که بسیاری از جذابیت های معماری و مزایای ساختاری می توانند با استفاده از ترکیب صحیح عایق و مصالح ساختمانی بدست بیاید و در مصرف هزینه و پول صرفه جویی کند.

وقتی بحث عایق کاری دیوارهای خارجی به میان بیاید ، بلافاصله نگرانی حفاظت در مقابل  نفوذ هوا ، نفوذ حرارت و یا برودت از دیوارهای سازه ی تجاری یا مسکونی به میان می آید. این نگرانی کاملا موجه است. تخمین زده شده که تا ۴۰% هزینه ی گرمایش یا سرمایش یک ساختمان به دلیل نفوذ جریان هوا از شکاف های دیوار ، درب ها، پنجره ها ، کانال ها و دیگر درزهاست. هزینه این اشکالات سبب هدر رفتن میلیاردها دلار در سال میشود.

استفاده از عایق حرارتی پلی یورتان پاششی

استفاده از نوع صحیح عایق های پلی یورتان پاششی به عنوان عایق حرارتی و صوتی پاششی، نه تنها نفوذ هوا بلکه بسیاری از شرایط ناخواسته مانند ، ورود رطوبت ناخواسته ، انتقال گرما و نفوذ صدای ناخواسته را به حداقل می رساند. عایق پلی یورتان پاششی در ترکیب با بلوک های بتن با خاکستر، به ثبات یک ساختمان و ارائه یک عایق قوی تر کمک کند. اعمال عایق حرارتی پلی یورتان پاششی سلول بسته به دیوارهای خارجی یک بلوک همچنین ، یک رنج وسیعی از امکانات در طراحی را به ما می دهد ، نه تنها برای ساختمان های نوساز بلکه برای مقاوم سازی سازه های قدیمی و… و همچنین دوستدار محیط زیست می باشد.

فوم پاششی پلی یورتان خود را بشناسید

دو نوع بسیار رایج پلی یورتان که به صورت متداول برای عایق کاری دیوارهای خارجی استفاده می شود:

عایق به صورت پاششی یا عایق پانلی میباشد که هر دو می توانند در سطح زمینه ی پروژه اعمال گردد. فوم پاششی پلی یورتان سلول بسته یا سلول باز به طور مستقیم به به سطح می چسبد ، چه سطح بیرونی و چه سطح درونی دیوارهای سازه. پروژه های عایق حرارتی پلی یورتان هیچ درز یا شکافی نخواهند داشت. این باعث می شود که یک عایق موثر هوا برای از بین بردن نشت گرما یا سرما و به حداقل رساندن پل حرارتی داشته باشیم.

با کاربرد های فوم پاششی پلی یورتان بیبشتر آشنا بشیم

  • عایق حرارتی پلی یورتان در دیوارهای داخلی ، برای پر کردن حفره ها و حتی پاشش مستقیم روی بلوک های دیوار و دیگر سطوح کاربرد دارد.
  • اگر در سطح خارجی دیوار  پاشش شود ، نه تنها یک بستر محافظ در برابر هوا ارائه می دهد ، بلکه بسیاری از امکانات خلاقانه معماری از جمله بافت و نمای زیباتر که باعث افزایش ارزش و زیبایی خانه می شود معرفی میکند.
  • برای یک عایقکار حرارتی، هردو نوع اعمال پلی یورتان به معنای به دست آوردن R-Value بالاترین مقاومت حرارتی می باشد.
  • فوم های پاششی پلی اورتان یکپارچه و بدون درز هستند. با پرکردن تمامی شکاف ها ، هدر رفتن حرارت و برودت را از بین می برند.
  • عایق های پانلی یکپارچه نیستند و لی می توانند بسیاری از درزها را بپوشانند (در حقیقت بیشتر کانتینر های فریزری با این نوع عایق محافظت میشوند) هر دو نوع فوم میتوانند زوایای غیر قابل دسترس را به هر شکلی که لازم است پر کنند.
  • عایق حرارتی پلی یورتان پاششی روی دیوارهای خارجی نه تنها نفوذ هوا را مهار میکند ، بلکه تفاومت میان دمای داخل و خارج سازه را کاهش می دهد.
  • با کاهش این اختلاف دما ، جریان هوا و حلقه ی همرفت مرتبط با اثر مربوط به نشت هوای سرد و گرم ، اثری که در بسیاری از سازه های عایقکاری شده بسیار پایین آمده است. نتیجه ی آن این است که ساکنان ساختمان احساس راحتی بیشتری دارند.

دیگر کاربردهای عایق حرارتی پلی یورتان پاششی

  • هر دو نوع اعمال عایق میتواند مزایای ساختاری مهمی برای سازه های مسکونی و تجاری فراهم کند، چون بدون درز و یکپارچه است.
  • فوم پاششی پلی یورتان روی دیوارهای خارجی عایق خوبی برای مصالح ارائه می دهد. در نتیجه حفاظت در برابر موریانه ها، پوسیدگی و حتی گرد و خاک داریم.
  • خاصیت جامد یک جزئی آن ثبات کلی سازه را افزایش می دهد در حالی که ظاهر را زیباتر می کند. عایق پانلی به عنوان عایق بلاک های بتنی و یا خاکستری نیز ثبات سازه را افزایش می دهد.
  • سیستم های دیوارهای بلوکی  مانند سیستم دیوار Integral که به بازار عرضه شده اند خود شامل میله های فولادی نمیباشد که عدم نیاز به میلگرد و ملات و در نتیجه پس انداز مصالح ساختمانی را در بر دارد.
  • سیستم Superlite Integral بر اساس طراحی H گونه ، پل حرارتی را کاهش می‌دهد. این کار را بوسیله ی از بین بردن دو دهانه ی پایانی انجام می‌دهد. داخل بلوک با فوم پاششی پلی یورتان پر شده که باعث اضافه شدن بهره وری انرژی، استحکام ساختاری و ممنعت صدا در سنگ تراشی های سازه ایجاد می کند.

عایق حرارتی پلی یورتان پاششی همراه با طراحی

  • استفاده از عایق پاششی پلی یورتان محدوده ی وسیع طراحی بزرگی ایجاد میکند.
  • امکانات طراحی با استفاده از پاشش پلی یورتان سلول بسته و سلول باز بی اندازه است.
  • سطوح دیوار های پاشش شده با پلی اورتان طوری طراحی شده تا بستر، نما و دیگر امکانات را به سازه های نوساز و یا در حال بازسازی اضافه کنند.
  • این امکانات نه تنها ارزان قیمت می باشند بلکه سبک وزن هستند و می توانند در هر سطح و حجمی با توجه به خواسته ی طراح اجرا شوند.
  • با استفاده از عایق پاششی پلی یورتان بعنوان عایق خارجی ، یک طراح خلاق می تواند یک بلوک بتن معمولی را به یک ساختار تکنولوژیکی تبدیل کند. برای مثال یک نمای سنتی یا یک خانه ی مانور انگلیسی.
  • فوم پاششی و اسپری پاشش اگر در دست یک خبره باشد می تواند یک خانه ی بلوکی را به یک سونوران زیبا تبدیل کند.
  • دیوارهای Integral برای سازه هایی مثل مدارس یا خانه های سفارشی استفاده می شوند.
  • فوم پاششی پلی یورتان اقتصادی می باشد به همین دلیل در مزارع نیز محبوب است.
  • در این گونه پروژه ها فوم پلی اورتان سلول بسته به دیوارهای خارجی پاشش می‌شود و سپس یک لایه پوشاننده پلی یورتان روی آن اعمال می شود.

نگاهی به مزایا عایق حرارتی پلی یورتان پاششی

کاهش سرو صدا از دیگر مزایای مهم عایق پلی اورتان می باشد. این عایق صوت میتواند سطح صدا را در داخل و خارج سازه کم کند و راحتی قابل توجهی به ساکنان بدهد.

این مطلب برای ساکنان آپارتمان ها و ساختمان های پر تجمع وقتی دیوار مشترک بین دو سازه وجوددارد بسیار حائز اهمیت است.

عایق صدا و صوت همچنین در مکان های حومه شهر که صدای ترافیک و کارخانه ها میتواند بسیار آزاردهنده باشد

همچنین در مناطق شلوغ مانند نزدیک فرودگاه ها و راه آهن ها بسیار مهم است.

در بعضی مناطق حفاظت در برابر صدای باد نیز میتواند حائز اهمیت جلوه کند.

نقش عایق حرارتی در محیط زیست

نکته جالب اینجاست که عایق حرارتی پلی یورتان دوستدار محیط زیست می باشد. زیرا در حفاظت از انرژی اثرگذار است و سطح نیاز به گرمایش و سرمایش و مصرف سوخت را کاهش می دهد.

خانه های بلوکی عایق شده با این فوم پاششی پلی یورتان در مصرف چوب نیز صرفه جویی می کنند.

فوم پلی یورتان پاششی از دیگر عایق های پاششی با دوام تر است و در مصرف فایبرگلاس و دیگر مواد صرفه جویی می کند.

این فوم هیچ گونه ترکیبات عالی فرار یا مواد سرطان زا ندارد. در واقع بعد از اعمال از لحاظ شیمیایی بی اثر است.

پولهایی که بر اثر استفاده از پلی یورتان ذخیره شده ، بازسازی خانه های قدیمی تر ممکن است. پس در برنامه های صرفه جویی انرژی مناطق در نظر گرفته شود.

خانه ها و حتی سازه های صنعتی مطمعنا کیفیت بالاتری را بدست خواهند آورد ، علاوه بر ارزش بالاتر در فروش مجدد.

فوم های پاششی پلی اورتان اعمال شده عموما در داخل حفره ها و سقف ها در مناطق سرد به عنوان بخشی از سیستم عایق ساختمان یا بعنوان یک درزگیر محافظ در برابر نفوذ هوا و حشرات در مناطق گرم استفاده می شود.

اتحادیه فوم پلی یورتان آمریکا ، حداقل نیم اینچ پاشش پلی یورتان را در حفره دیوارها برای کنترل نفوذ هوا ، به عنوان یک مساله ی خیلی مهم در کاهش هزینه های انرژی توصیه می کند.

تفاوت در ضخامت برای مهرو موم کردن حفره ها و دیگر عیوب در پوشش ساختمان نیاز است.

ضخامت خاص عایق پلی یورتان پاششی به کدهای محلی ، خواسته های شخصی ، اینکه ساختمان کجا احداث شده باشد و نوع سازه بستگی دارد.

ضخامت عایق پاششی پلی یورتان می تواند در صورت لزوم متفاوت باشد تا سایر عایق های انتخابی را تکمیل کند.

برای مثال : الیاف شیشه، سلولز پاششی یا پشم سنگ برای رسیدن به R-Value مورد نیاز.

هیچ روش اعمال یا راه اندازی خاصی برای هر دو نوع اعمال نیاز نیست.

این محصولات می توانند از راههای مختلفی مثل تجهیزات توزیع فوم ترکیبی اعمال شوند.

در انتها هر دو نوع فوم هنگامی که دمای محیط بین ۶۰ تا ۱۱۰ درجه ی فارنهایت است می توانند اعمال شوند

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط