نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

مهم ترین کاربرد پشم سنگ ضد رطوبت (نانو) چیست؟

پشم سنگ ضد رطوبت

عایق‌های رطوبتی که از الیاف طبیعی ساخته می‌شود پشم سنگ ضد رطوبت است. این نوع پوشش‌ها بیشتر برای کارخانجات، اسکله های بارگیری، سکوهای نفتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امکان به کارگیری پشم سنگ ضد آب در طراحی دیوار ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و غیره هم وجود دارد. اما به علت هزینه بالا بیشتر در پالایشگاه ها کاربرد خواهد داشت. اگر می‌خواهید در مورد استفاده‌های مختلف پشم سنگ ضد آب بیشتر بدانید بهتر است تا پایان متن ما را همراهی کنید و در ادامه این مطلب بیشتر با مزایا و کاربرد عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت آشنا شوید.

عایق پشم سنگ ضد رطوبت

یکی از مهم‌ترین عایق‌های پشم سنگ که در بازارهای صنعتی به آن نانو گفته می‌شود عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت است. معمولاً این نوع پوشش‌ها به علت ساختار ویژه‌ای که از الیاف های طبیعی به دست آورده‌اند در محل‌هایی که نفوذ رطوبت و بخار زیاد باشد از بخش‌های مختلف سازه محافظت می‌کنند.

همچنین بخوانید: پرمصرف ترین انواع عایق حرارتی در ساختمان

ویژگی های عایق پشم سنگ ضد آب

 

عایق پشم سنگ ضد آب

 

این نمونه عایق‌های رطوبتی ضمن حفاظت از سازه در برابر نفوذ رطوبت می‌تواند از انتقال حرارت، سرما، الکتریسیته و صوت هم در قسمت‌های مختلف ساختمان جلوگیری کند. توجه داشته باشید که نقطه ذوب عایق‌های پشم سنگ ضد آب نزدیک به 1800 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین می‌توانند به عنوان یک عایق بسیار فوق‌العاده در برابر دماهای بالا به کار روند. از طرفی این پوشش در برابر سرمای شدید تا منفی 30 درجه سانتی‌گراد مقاومت نشان می‌دهد. پس به خوبی می‌تواند برای عایق کاری لوله‌ها در محل‌های سردسیر کاربرد فراوانی داشته باشد.

به طور کلی تکنولوژی به کار رفته در عایق پشم سنگ ضد رطوبت فرآیند ساده تری نسبت به سایر عایق‌های حرارتی رطوبتی دارد. همچنین از ساختار متراکم‌تری برخوردار است در نتیجه دوام بالایی دارد. حتی گاهی اوقات مقاومت عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت با مقاومت بتن و سیمان برابری می‌کند و می‌تواند برای موارد بسیاری به کار گرفته شود.

ساختار پشم سنگ ضد آب

 

پشم سنگ ضد رطوبت

 

برای تهیه این نوع عایق‌های رطوبتی لازم است تا نوعی سنگ را به اندازه 1600 درجه سانتی‌گراد گرما داده و به شکل ماده‌ای مذاب درآورد. بعد از آن باید این مواد ذوب شده را در برابر جریان هوا و بخار قرار دهید تا بتوانید الیاف ظریفی با کمترین قطر به دست آورید. معمولاً الیاف نهایی را فیبر معدنی می‌نامند که عمدتاً هیچ تفاوتی با سایر پشم های سنگ ندارد. ولی تفاوت آشکاری که در ساختار یک عایق پشم سنگ ضد رطوبت و سایر نمونه‌های دیگر وجود دارد وجود رزین و آلومینیوم در مرحله آخر است.پ

معمولاً در کارخانجات تولیدی، پشم سنگ به دست آمده را حلاجی کرده و به آن رزین و آلومینیوم افزوده می‌کنند. سپس تا دمای 350 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شوند.

انواع پشم سنگ

انواع پشم سنگ به شرح زیر هستند:

پشم سنگ رولی

پشم سنگ رولی در عرض استاندارد یک متر ۲۰ سانت و طول 10 متر در ضخامت 3 تا 8 سانت تولید می‌شود. کاربرد ضخامت 5 یا 2 سانت به صورت معمول بیشتر بوده و تولید می‌شود. طبق سفارش هر مشتری ضخامت‌های دیگر قابل تولید هستند.
پشم سنگ رولی در سه مدل مختلف زیر عرضه می‌شود:

  • پشم سنگ فویل‌دار
  • پشم سنگ کاغذی
  • پشم سنگ لخت

پشم سنگ تخته‌ای

این پشم سنگ دارای عرض استاندارد 0.6 متر و طول 1.2 متر است. ضخامت پشم سنگ تخته‌ای از 3 الی 10 سانت موجود است که البته ضخامت‌های سه و 5 سانت بیشترین استفاده را برای عایق‌کاری دارند.
پشم سنگ تخته‌ای در انواع فویل‌دار و بدون فویل مورد استفاده قرار می.گیرد و یکی از پرمصرف‌ترین پشم سنگ‌ها برای عایق‌کاری صوتی و حرارتی دیوارهای ساختمان است.

پشم سنگ توری‌دار

این نوع عایق پشم سنگ در عرض استاندارد یک متر و ۲۰ سانت و طول 5 متر در ضخامت‌های 3 تا 10 سانت تولید می‌شود. طول پشم سنگ‌ها در ضخامت‌های بالا برای بسته‌بندی راحت‌تر کم‌تر می.شود و به 3 متر کاهش پیدا می‌کند.
پشم سنگ توری‌دار در موارد خاصی استفاده شده و نسبت به پشم سنگ فویل‌دار و تخته‌ای مصرف کم‌تری دارد.

کاربرد عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت

پشم سنگ های ضد آب متناسب با نوع استفاده به شکل‌های مختلف در بسیاری از مکان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

از جمله انواع پشم سنگ ضد آب می‌توان به:

  • پشم سنگ ضد آب با روکش آلومینیومی
  • پشم سنگ ضد آب با روکش کرافت
  • پشم سنگ ضد آب با روکش پرداخته پیش ساخت
  • و غیره

اشاره کرد. پس در نتیجه این نمونه پشم سنگ های ضد رطوبت می‌توانند مزایا و کاربردهای فراوانی داشته باشند که اصولاً کاربری آن‌ها به چهار دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

عایق نفوذ آب و رطوبت

مهم‌ترین کاربرد این نوع عایق پشم سنگ ضد رطوبت جلوگیری از ورود و خروج آب و بخار آب می‌باشد. ریز بودن الیاف به کار رفته در این نوع پشم سنگ سبب شده است تا هیچ نوع رطوبتی قدرت نفوذ به روکش را نداشته باشد.

عایق حرارت و برودت

دقت کنید که برخی از نمونه‌های پشم سنگ ضد آب دارای نقطه ذوب بالایی هستند. در نتیجه می‌توانند هنگام برخورد با حرارت زیاد مقاومت خوبی داشته باشند و به عنوان یک جسم نارسانا عمل کنند. پس در مکان‌هایی که بروز آتش سوزی زیاد است به کار بردن این نوع پشم سنگ های رطوبتی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. معمولاً پشم سنگ های حرارتی و برودتی در سیستم‌های تهویه و مکان‌های دیگری که نیاز به خروج حرارت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق صدا

این نوع عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت همانند بیشتر عایق‌ها می‌توانند از انتقال صدا هم جلوگیری کنند. بنابراین پشم سنگ های ضد آب در برخی موارد برای عایق کاری در برابر نفوذ امواج صدا به کار می‌روند.

عایق الکتریسیته

معمولاً این نوع پوشش‌ها چون از سنگ خام به همراه مواد دیگری مثل روکش رزین و آلومینیوم ساخته می‌شوند. بنابراین به راحتی می‌توانند عایق مناسبی در برابر انتقال الکتریسیته باشند.

همچنین بخوانید: معرفی انواع عایق ساختمان

هزینه عایق‌بندی ساختمان

عایق‌های حرارتی از جمله عایق پشم سنگ جلوی هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایشی خانه را می‌گیرد اما هزینه‌هایی را برای افراد به دنبال خواهد داشت. استفاده از عایق مناسب در ساختمان و لوله‌ها باعث می‌شود هزینه‌هایی را برای شما ایجاد کند.
عواملی همچون نوع عایق، میزان و حجم عایق‌بندی، میزان دستمزد متخصص و فضای مورد نیاز برای عایق‌بندی روی هزینه تاثیرگذار است. با ایجاد عایق در خانه نه تنها آسایش را تضمین می‌کنید بلکه استفاده از عایق مصرف انرژی را بسیار کاهش می‌دهد. در طولانی مدت شاهد کاهش هزینه خواهید بود و این موضوع در کوتاه‌ترین زمان تمامی هزینه‌های شما برای این امر را بازمی‌گرداند.

عواملی موثر در انتخاب عایق پشم سنگ

برخی حدس و گمان‌های اشتباه در مورد عایق‌های صوتی و حرارتی باعث می‌شوند اغلب افراد به دنبال این موضوع نروند. گمان‌هایی همچون پر کردن جیب کارخانه‌ها، عایق‌ها باعث می‌شود تا مصالح به خوبی خود را نگرفته و پس از مدتی ترک بخورند وجود دارند. در صورتی که مصالح به درستی انتخاب شوند و عایق استانداردی به کار برده شود به هیچ عنوان ضرری به سازه وارد نخواهد شد.
نکته مهمی که در عایق‌های حرارتی باید در نظر داشت تمامی نکات مربوط به خود عایق است. پ انتخاب یک عایق پشم سنگ استاندارد و با کیفیت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • دارای ساختاری با ثبات هستند.
  • در برابر اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش مقاومت زیادی داشته باشد.
  • دارای مقاومت حرارتی بالایی باشد.
  • نسبت به حریق مقاوم بوده و حتی المقدور آتش نگیرند.
  • ضد قارچ و میکروب باشند.
  • عایق پشم سنگ به صورت صفحه‌ای، ورقه‌ای، آجری، نواری و تخته‌ای در بازار موجود هستند و به فروش می روند. بعضی عایق‌ها هم خاصیت حرارتی داشته و هم خاصیت صوتی که باید هنگام انتخاب عایق این نکته را دقت کنید.
  • هیچ واکنش شیمیایی فعالی نداشته و خنثی باشند.
  • نبود مواد سمی در ساخت آن‌ها.
  • در مقابل وزن و فشار قابلیتی که دارند را از دست نمی‌دهد.
  • خاصیت مویینگی و چگالی خوبی را دارا باشند.

راه‌های مقابله با رطوبت در پشم سنگ

برای کاهش جذب رطوبت در عایق پشم سنگ راه‌های زیر را انجام دهید:

از روکش‌های فویل آلومینیم یک طرفه یا دو طرفه استفاده کنید. این روش تا حدودی مناسب بوده اما هزینه آن زیاد است. مشکل دیگر رطوبت در کناره پشم سنگ رخنه خواهد کرد.
راه‌حل کاربردی و مناسب این است که برای جلوگیری از نفوذ و جذب ربت در پشم سنگ پس از نصب در سقف و جداره‌های داخلی و خارجی دیوار روی آن یک لایه نایلون قرار دهید به صورتی که با نایلون پوشیده شود.

سخن پایانی

اصولاً پشم سنگ ضد رطوبت دارای ساختار بیولوژیکی مخصوصی است. بنابراین مانع از رشد قارچ و سایر آفت‌ها خواهد شد. پس از نفوذ انگل‌ها و حشرات به سازه جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که بی ضررترین الیاف در ساختار پشم سنگ ضد رطوبت به کار می‌رود در نتیجه کمترین آلایندگی را برای محیط زیست دارد.

مهم‌ترین ویژگی این نوع پشم سنگ های ضد آب، دوام بالای آن‌ها می‌باشد. پس در طولانی مدت دچار فرسایش و یا خوردگی نخواهند شد. از این رو بیشتر در مکان‌هایی به کار می‌روند که امکان تخریب طبیعی وجود دارد. خوب است بدانید که پشم سنگ های ضد رطوبت هیچ صدمه‌ای به پوست انسان وارد نمی‌کند. تنها ممکن است در هنگام نصب، یک گرد ریزی وارد دستگاه تنفسی شود. پس بهتر است در حین نصب پشم سنگ های ضد رطوبت حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید. مجموعه کاج طلایی در این راستا پشتیبان شما خواهد یود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط