نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

چرا پوشش‌های پلیمری حائز اهمیت هستند؟

چرا پوشش‌های پلیمری حائز اهمیت هستند؟

 امروزه اهمیت پوشش‌های پلیمری بر هیچ­کسی پوشیده نیست. در واقع با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از این پوشش­ها بیشتر شده است. زیرا این پوشش­ها دارای مزایای بی­شماری هستند. در نظر داشته باشید که پوشش­های پلیمری در همه صنایع کاربرد دارند. اما پوشش پلیمری چیست؟ این پوشش­ها نوعی از مواد هستند که بر روی سطح رویی یا زیر یک‌لایه گذارده می­شوند. در این مقاله سعی داریم تا  اهمیت پوشش های پلیمری The importance of polymer coatings را شرح دهیم.

کارکرد پوشش­های پلیمری

کارکرد پوشش­های پلیمری

 پوشش­هایی مثل لاک الکل یا رنگ­های پلیمری دارای دو عملکرد هستند. عملکرد اول آن­ها نگهداری از بخش­های زیرین لایه­ها است. اما عملکرد دوم آن­ها برای زیبایی و دکوراسیون است. خواص چسبندگی که در این پوشش­ها وجود دارد سبب می­شود تا سطح­های متفاوت از هم بتوانند به هم اتصال بیابند؛ بنابراین اهمیت پوشش های پلیمری در اینجا مشخص می­شود.

 در نظر داشته باشید که پلیمرها دارای خواص و ویژگی­های بی­نظیر و یکتایی هستند؛ بنابراین می­توان از آن­ها برای تهیه محصولات بسیار گوناگون بهره گرفت. زیرا این مواد می­توانند به‌وسیله انسان­ها تولید شوند. توجه داشته باشید که پلیمرها می­توانند به‌صورت ترکیبی در بیایند. همچنین برخی از پلیمرها به شکل طبیعی هستند. از دسته پلیمرهای طبیعی می­توان سلولز و لاستیک را مثال زد. اهمیت پوشش های پلیمری هرروزه بیش‌ازپیش مشخص می­شود.

  پلیمرهایی که به‌عنوان پوشش­ها به کار می‌روند مانند پلی یوریا می­توانند در برابر خراشیدگی و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان بدهند. در واقع  پوشش های پلی یوریا دارای مقاومت بالا در برابر سایش هستند. این پلیمرها توانایی شکنندگی و انعطاف­پذیری بالایی از خود نشان می­دهند. پوشش­های پلیمری در بیشتر مکان­ها هستند. این پوشش­ها در منازل شما برای محافظت از لوازم خانه و میزها به کار می­روند. این پلیمرها در خودروها و بیمارستان بسیار کاربرد دارند.

 پوشش­های پلیمری دارای پایداری ابعادی و گرمایی بالا در مقابل مواد شیمیایی هستند؛ لذا جهت محصولاتی که به ضدعفونی‌کردن چندباره نیاز دارند به کار می‌روند. اهمیت پوشش های پلیمری بیشتر از گنجایش این مقاله است.

مزیت­های پوشش­های پلیمری

پوشش­های پلیمری در صنایع شیمیایی و نفت بسیار کاربرد دارند. این پوشش­ها می‌توانند در شرایط دمای بالا خوردگی را در زمانی طولانی تحمل کنند. این پوشش­ها قادر هستند تا سطوح را زیبا سازند. همچنین سبب می­شوند تا سطح زیرین پوشش از تماس با سیالات که سبب خوردگی می­شوند در امان بماند.

پوشش‌های پلی یوریا

 نام دیگر پلی یوریا پلی اوره است. پلی یوریا یک ماده شیمیایی به‌حساب می­آید. به علت خواصی که این ماده شیمیایی دارد می­تواند به‌عنوان پوشش در بسیاری از صنایع به کار برود. از مزیت­هایی که می­توان به این پوشش­ها نسبت داد این است که به‌سرعت سخت می­شوند؛ لذا در نتیجه سخت­ شدن فوری آن­ها می­توان به یک فن آوری با سرعت دسترسی پیدا کرد. اهمیت پوشش های پلیمری فراوان است.

پوشش‌های پلی یوریا در پوشش‌دهی بسیاری از فضاها نقش دارند. برای مثال از این پوشش­ها در خط لوله انتقال نفت استفاده می­شود. این پوشش­ها میزانی از جریان کاتدی در حفاظت کاتدی را کاهش می­دهند. اهمیت پوشش‌های پلیمری در صنعت به‌وفور دیده می‌شود.

 سامانه پوششی در پلی‌یورتان از یک قسمت پلی اوره و یک قسمت سخت­کننده تشکیل شده است. سرعت واکنش دادن پلی اوره زیاد است؛ لذا نیاز است تا از تجهیزات پاششی خاصی بهره گرفت.

 پلی اوره یا پلی یوریا را می­توان انقلاب جدید در فن آوری پوشش سطوح دانست. این ماده نسل نوین پوشش­های سطح را تشکیل می­دهد. در نظر داشته باشید که پلی یوریا تنها پس از گذشت اندک زمانی یعنی 8 تا 12 ثانیه از زمان اسپری خشک می­شود. پلی یوریا اگر خالص باشد مانند پلی‌یورتان‌ها کاتالیست ندارد. همین امر سبب می­شود تا خواص مکانیکی و فیزیکی در این ماده افزایش یابد. اهمیت پوشش‌های پلیمری روزبه‌روز بیشتر شناخته می­شود.

 بخش دوم پوشش پلی یوریا از رزین­های آمینی تشکیل شده است. این در حالی است که بخش دوم پلی‌یورتان‌ها از رزین­های پلی ال تشکیل شده است. به دلیل این که رزین­های آمینی بخشی از کف‌پوش‌های پلی یوریا را تشکیل می­دهند لذا در شرایطی که رطوبت بالا باشد می­توان این پوشش­ها را اجرا کرد. دقت داشته باشید که این پوشش­ها به‌صورت کامل جامد هستند و هیچ­گونه مواد آلی فرار ندارند؛ لذا پوشش‌های پلی یوریا را می­توان از دوستداران طبیعت و محیط‌زیست قلمداد کرد. این پوشش­ها در تماس با مواد غذایی و آب­های آشامیدنی سازگاری بالایی از خود نشان می­دهند.

مزیت­های پلی یوریا

مزیت­های پلی یوریا

 پلی یوریا مقاومت زیادی در مقابل شرایط جوی از خود نشان می­دهد. این ماده در مصارف بیرونی بسیار پایداری و مقاومت دارد. دوام بالای پلی یوریا مثال‌زدنی است. این ماده با چسبندگی زیاد به بیشتر سطوح متصل می­شود؛ لذا نیازی به استفاده کردن از مواد اضافی برای چسباندن نیست. پلی یوریا را بر روی سطوح مختلف مثل فلزی، بتنی و فولادی به کار می­برند. این پوشش در صنایع معدنی، گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب کاربردهای زیادی دارد. پوشش‌های پلی یوریا دارای طول عمر بالا هستند. اهمیت پوشش های پلیمری بیشتر از حد تصور ماست.

 پلی یوریا خالص عاری از هرگونه مواد فرار است. بعدازاین این ماده بر روی سطوح قرار می­گیرد دارای خلل‌وفرج بسیار کمی است؛ لذا نفوذ آب و بخارات در این سطح بسیار کم است؛ بنابراین از پلی یوریا در آب‌بند کردن برخی سطوح استفاده می­کنند. پلی یوریا از دسته مواد پلیمری ترموست است. این ماده از دو بخش ایزوسیانات و پلی آمین و با دیدن حرارت تشکیل می­شود. پوشش‌های پلی یوریا دارای خواص منحصربه‌فرد است. اهمیت پوشش های پلیمری در بسیاری از جوامع پیشرفته زیاد است.

سخن پایانی

 پلی یوریا یک ماده پلیمری است که دارای خواص بی­نظیر و فوق­العاده­ای است. یکی از کاربردهای پلی یوریا به‌عنوان پوشش است. این ماده با سرعت بالایی قابل‌اجرا است. یکی از خصوصیات برتری که می­توان برای پلی اوره برشمرد این است که نسبت به رطوبت حساسیت ندارد. این ماده می­تواند بر روی انواع سطوح قرار بگیرد و با سرعت زیادی خشک شود. همچنین با چسبندگی بسیار بالایی بر روی هر سطح قرار می­گیرد. ضد آب بودن پلی یوریا نیز توانسته تا آن را منحصر سازد. زیرا به دلیل همین خاصیت می­تواند در بسیاری از مکان­ها کاربرد داشته باشد. اهمیت پوشش های پلیمری در دنیای امروز بسیار زیاد است. کاج طلایی آفاق تولیدکننده انواع پوشش­های پلیمری می­تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط