نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

مزایای استفاده از پلی یوریا

مزایای استفاده از پلی یوریا

پلی یوریا دارای مزایا و کاربردهای بسیار زیادی است. احتمالاً تابه‌حال نام پلی یوریا را شنیده­اید. از این ماده به طور وسیعی در بسیاری از پروژه­ها استفاده می­کنند. نظر به استفاده­های فراوانی که این ماده دارد به بهترین و پر­مصرف­ترین مواد تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا درباره مزایای پلی یوریا بیشتر سخن بگوییم. پس لازم است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با پلی یوریا و فرمول آن

آشنایی با پلی یوریا و فرمول آن

نام دیگر پلی یوریا، رزین پلی اوره است. این ماده یک پلیمر ترموست دوجزئی و فاقد حلال است. این ماده به‌صورت جامدهاست. پلی یوریا در اثر ترکیب یک جزء به اسم ایزوسیانات که مایع چسبناک  و تیره‌ای می‌باشد با یک جزء به اسم رزین پلی آمین تولید می­شود.

 واکنش میان ترکیب­های اولیه پلی یوریا فوراً انجام می­شود. این واکنش­ها تنها در مدت چند ثانیه صورت می­گیرد. این کار سبب می­شود تا محصول نهایی که ماده چسبنده و جامد است به‌سرعت شکل بگیرد. قسمت ایزوسیانات در این ترکیب قادر است تا آلیفاتیک یا آروماتیک باشد. هر یک از این ترکیبات می­توانند به پلی یوریا خاصیت به خصوصی دهند. در نظر داشته باشید که این کار را کارخانه‌های سازنده پلی یوریا انجام می­دهند.

تعریفی از پلی یوریا یا پلی اوره

پلی یوریا در پوشش­های سطح کاربرد دارد. تولید پوشش­ های پلی یوریا توانست انقلابی بزرگ در تکنولوژی پوشش­های سطوح ایجاد نماید. پلی یوریا یک پوشش پلیمری است. این ماده از دو بخش تشکیل شده است؛ لذا در دسته مواد دو جزیی قرار می‌گیرد. پلی یوریا با کمک ماشین‌آلات و تجهیزات خاص به شکل سرد و گرم بر سطوح مختلف اسپری می­شود.

این پلی یوریا از سرعت اجرای بالا برخوردار است و پروسه خشک‌شدن آن بعد از 8 تا 12 ثانیه بعد از اسپری شروع می­شود. پلی یوریا به‌صورت خالص بر خلاف پلی‌یورتان از کاتالیست تشکیل نشده است. خاصیت شیمیایی و مکانیکی پلی یوریا بیشتر از دیگر پوشش­ها است. مزایای پلی یوریا در صنعت ساختمان‌سازی زیاد است.

رزین پلی آمینی که در ترکیبات پلی یوریا وجود دارد باعث می­شود تا این ماده در قیاس با پلی‌یورتان دارای قابلیت پوشش‌دهی بیشتر باشد؛ لذا کار با این ماده در نواحی که رطوبت زیاد است بیشتر است. این خود می­تواند از مزایای پلی یوریا باشد. در نظر داشته باشید که پلی یوریا دارای فرمولاسیون جامد است. همچنین هیچ مواد آلی فرار یا حلال آلی در ساختمان این ماده وجود ندارد؛ لذا می­تواند گفت که این پوشش دوستدار طبیعت است؛ بنابراین با محیط‌زیست سازگاری بسیار بالایی دارد. در نتیجه می­توان سازگاری پلی یوریا با مواد غذایی و نوشیدنی را ضمانت کرد؛ بنابراین سازگاری با محیط‌زیست را می­تواند یکی دیگر از مزایای پلی یوریا برشمرد.

خصوصیات پلی یوریا

 پلی اوره یا پلی یوریا یک ماده کاملاً جامد است. این ماده به‌صورت غیرسمی و بدون هیچ‌گونه حلالی می‌باشد. پلی یوریا بر روی سطوح با سرعت بسیار بالا خشک می­شود. این ماده کاتالیست ندارد؛ لذا نسبت به آب و حرارت حساسیت نشان نمی­دهد.

 خصوصیات پلی یوریا بسیار عالی است. برای مثال می­توان به خاصیت فیزیکی بالا مثل خاصیت شیمیایی، مقاومت در برابر هرگونه تنش و ضربه و مقاومت در برابر سایش اشاره کرد. از دیگر مزایای پلی یوریا، مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و سرما، مقاومت در برابر تابش آفتاب و ماندگاری بالا اشاره کرد. لازم است بدانید پلی یوریا به علت کیفیت و ماندگاری بالایی که دارد در مقابل انواع مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد. این ماده می­تواند در برابر سایش و پارگی استحکام بسیار بالایی را از خود نشان بدهد. از مزایای پلی یوریا می‌توان به سطح صاف و بدون درز آن در سطوح اشاره نمود.

 چگونگی پوشش راحت و رنگ‌پذیری عالی پلی یوریا عالی است. این ماده کنترلی بر کنترل کردن ضخامت از خود نشان نمی­دهد. مقاومت در برابر حرارت این پوشش بسیار بالا است. این ماده می­تواند تا اندازه 177 درجه حرارت دارای مقاومت خوبی باشد. مقاومت کششی در شکست بالا و قدرت چسبندگی پلی یوریا به سطح‌های مختلف از ویژگی­های منحصربه‌فرد آن است؛ بنابراین این موارد نیز از مزایای پلی یوریا به شمار می­آید.

پلی یوریا در ساختمان

پلی یوریا در ساختمان

در علم جدید در ساختمان از موادی استفاده می­شود تا مشکلات احتمالی در آن­ها به حداقل برسد. این فاکتورها مانند سبک‌سازی، نصب کردن راحت، استحکام و کاربرد بالا و غیره است. از کاربردهای پلی یوریا در ساختمان‌سازی مخلوط کردن این ماده با مواد مهمی است که به خصوصیات بالادست یابد. پلی یوریا به‌عنوان یک پوشش مناسب در سطوح بتنی استفاده می‌شود؛ بنابراین مزایای پلی یوریا در ساختمان‌ها است.

 بهره‌گیری از پلی یوریا در ساختمان سبب می­شود تا مقدار مصرف انرژی به کمترین مقدار خود نزول کند. این ماده موجب می‌گردد تا حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست با کم‌کردن مصرف انرژی همراه شود؛ لذا مصرف سخت و انرژی به کمترین میزان خود کاهش پیدا می­کند.

پلی یوریا در سطح گسترده­ای از صنعت ساختمان‌سازی قابل‌استفاده است. از این ماده برای پوشش‌دهی همه بخش­های ساختمان مانند کف به‌صورت لایه یک‌دست استفاده می­شود. مزایای پلی یوریا کاهش اتلاف انرژی در ساختمان است.

 بهره‌گیری از پلی یوریا فقط به پوشش سقف و کف محدود نمی­شود. بلکه از این ماده به‌عنوان عایق در مرکزهای آبی و استخرها استفاده می­شود. پلی یوریا یک ماده شگفت انگیز است که دارای مزایای بی­شمار است. این ماده دارای قدرت پوشش‌دهی مناسب در انواع سطوح است و همه نیازهای ما به پوشش مناسب را به‌آسانی برطرف می­کند.

 

مهم‌ترین مزیت پلی یوریا

مزیت پلی یوریا چیست

پوشش های پلی یوریا یا همان پلی اوره یک نوع عایق پلیمری ترموست می‌باشد. این محصول به دلیل قابلیت خشک شدن سریع جزو محبوب ترین کفپوش های صنعتی به شمار می‌آید. پلی یوریا ساختار بادوام و مقاومی دارد بنابراین بیشتر برای مناطقی به کار می‌رود که ترافیک آنجا بالا است. مهم‌تر اینکه عایق محافظتی پلی یوریا در هر شرایطی با وجود نم و رطوبت سریع اعمال می‌باشد. پس انواع پلی یوریا برای عایق کاری استخرها، آب نماها، تجهیزات زیر آب، ساخت کشتی‌ها و اسکله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های پلی یوریا

پوشش های پلی یوریا دارای ویژگی های منحصربفردی هستند. چون از جمله مزیت پلی یوریا عبارتست از:

  • ضد انفجار است.
  • یکدست و بدون درز است.
  • ساختار پلیمری آن پیوسته و یکپارچه است.
  • استحکام بسیار بالایی دارد.
  • آب بند بسیار قوی است.
  • عدم حساسیت به رطوبت در زمان اجرا
  • قابل اجرا در هوای گرم و سرد
  • الاستیک و انعطاف‌پذیر است.
  • ضریب اصطکاک بالایی دارد.
  • خاصیت عدم عبور نور را دارد.
  • مقاومت زیادی در برابر فرسایش و خوردگی دارد.

مهم ترین مزیت پلی یورتان چیست؟

مزیت پلی یوریا

پلی یورتان گونه‌ای از پوشش های پلیمری است که به شکل‌های مختلفی مانند:

  • فوم نرم
  • فوم سخت
  • الاستومرها
  • ترموپلاستیک
  • رزین و رنگ

تولید می‌شود. بنابراین عایق های پلی یورتان برای پوشش دادن لوله‌های دفن شده در زیر خاک گزینه مناسبی هستند. این نوع عایق های الاستومری چسبندگی زیادی با سطح ندارند از طرفی تنها در شرایط خاصی با دمای بالا از پوشش های پلی یورتان استفاده می‌شود. همچنین پلی یورتان تنها برای تعمیر پوشش اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر برای پوشش اولیه لوله ها و خطوط انتقال به کار می‌رود.

فراموش نکنید که استفاده از عایق های پلی یورتان به عنوان پوشش داخلی لوله ها و خطوط انتقال تنها در موارد محدودی مناسب است. چون ترکیبات ایزوسیانات موجود در پلی یورتان تا حدودی سمی هستند پس به طور پیوسته می‌توانند زیان هایی را به همراه داشته‌ باشند.

پلی یوریا بهتر است یا پلی یورتان؟

با توجه به مزیت پلی یوریا در مقایسه با مزیت های پلی یورتان باید گفت کاربرد پلی یوریا خیلی گسترده‌تر از پوشش های پلی یورتان است. چون اولاً پوشش ضد خوردگی پلی اوره یا همان پلی اوره در هر شرایط دمایی خشک و مرطوب با هر دمای بالا و پایینی قابل اجرا است. از این رو پلی یوریا برای عایق کاری سازه های بتنی و فلزی در خشکی، تجهیزات زیر آب، ساخت کشتی‌ها و بسیاری موارد دیگر مناسب است.

مهم‌تر اینکه چون پلی اوره هیچ نوع ماده فرار و گاز سمی از خود انتشار نمی‌دهد پس به سادگی برای پوشش دهی سطح داخلی لوله ها مناسب است. در صورتی که پوشش های پلی یورتان تنها در شرایط دمایی بالا و استانداری قابل اجرا هستند. از طرفی با سطح مورد نظر چسبندگی زیادی ایجاد نمی‌کنند بنابراین نمی‌توانند به اندازه پلی یوریا خاصیت آب بند فوق‌العاده‌ای داشته باشند. نکته دیگر اینکه باید سطح اجرای پلی یورتان حتماً خشک و تمیز باشد چون پوشش های پلی یورتان به نم و رطوبت حساسیت دارند و عملکرد مناسبی نخواهند داشت.

سخن پایانی

پوشش پلی یوریا به‌عنوان یک ماده چسبنده و تیره بر روی سطوح مختلف است. به علت مزایای پلی یوریا در طیف گسترده این ماده توانسته جایگاه ویژه­ای را به خود اختصاص دهد. از خصوصیات مهم پلی یوریا می­توان به پوشش آب‌بندی کننده، پوشش ضدخوردگی و پوشش ضدضربه بودن اشاره کرد. این ماده را می­توان یک انتخاب مناسب در کف‌پوش‌ها دانست. پلی یوریا می­تواند به‌عنوان یک پوشش فوق حرفه­ای در انواع صنایع کاربردهای زیادی داشته باشد.

اگر شما نیز تصمیم دارید تا اجرای یک پوش فوق‌العاده با بیشترین بازدهی را داشته باشید از این ماده بسیار عالی غافل نمانید. لازم است تا از مزایای پلی یوریا به‌اندازه کافی بهره ببرید. کاج طلایی آفاق می­تواند در این زمینه راه‌گشای شما باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط