نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

نقش عایق حرارتی در افزایش راندمان مرغداری

عایق مرغداری

در سالن های حرارتی مقدار زیادی از حرارت از راه دیوارها و سقف ها اتلاف می شود. بنابراین لازم است تا دیوارها و سقف ها را با عایق پلی یورتان بپوشانیم. عایق مرغداری با پلی یورتان انجام می شود. در این سالن ها، حرارت تولید شده توسط سیستم گرمایشی اتلاف نمی شود. اما در سالن های مرغداری که عایق کاری نشده اند، بسیاری از انرژی حرارتی اتلاف می شود. به خصوص اگر دمای بیرون 22 درجه کمتر از دمای درون سالن باشد. در این صورت از هر متر مربع سالن در هر یک ساعت، 370 کیلو ژول حرارت از بین می رود.

 با بهره گیری از عایق حرارتی مناسب، می توان این مقدار اتلاف انرژی را کم کرد. بنابراین از سرد شدن سالن جلوگیری می کنید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد عایق مرغداری سخن بگوییم. پس لازم است تا انتهای مقاله ما را یاری کنید.

انواع عایق مرغداری

 عایق های حرارتی مورد استفاده برای مرغداری، شامل موارد زیر است:

  • عایق پلی اورتان پاششی
  • عایق پشم سنگ تخته ای
  • پشم سنگ پتویی
  • پشم سنگ لحافی

تجربه نشان می دهد که نیمی از اتلاف حرارتی در سالن های مرغداری از راه دیوارها است. اما 27 درصد از هدر رفت انرژی از راه سقف سالن است. از مزایای عایق کاری حرارتی سالن های مرغداری فقط در زمستان نیست. در فصل تابستان نیز عایق کاری حرارتی از داخل شدن هوای گرم از بیرون به داخل سالن جلوگیری می کند. به علاوه تابش آفتاب نیز در تابستان به سقف ها باعث انعکاس گرما به مرغ ها می شود.

 

انواع عایق مرغداری

 

 استفاده از عایق حرارتی از گرم شدن مرغداری جلوگیری می کند. گرمای ورودی از راه تابش سبب بالا رفتن دما  در مرغداری می شود. این مساله سبب ایجاد تنش و استرس گرمایی و کم شدن بازدهی مرغداری می شود. ولی عایق کاری حرارتی سقف مرغداری از ایجاد این مشکلات جلوگیری می کند.

 در انتخاب عایق حرارتی باید به ضریب انتقال حرارت هدایتی توجه داشت. هر چه میزان این ضریب کمتر باشد، میزان گرمای عبوری از عایق حرارتی کمتر است. این مساله ای مهم در عایق مرغداری است. در برخی موارد به جای ضریب انتقال حرارت از مقاومت حرارتی جهت مقایسه عایق های حرارتی استفاده می شود.

 هر چه ضریب مقاومت حرارتی در عایق های حرارتی بالاتر باشد آن عایق مرغداری گران تر است. در نتیجه بالا بودن ضریب مقاومت حرارتی، اتلاف حرارتی کمتر است. عایق کاری حرارتی برای مرغداری ها سبب می شود تا مقدار مصرف سوخت کم شود. در نتیجه هزینه مرغداری کم می شود. لذا این مساله از نظر اقتصادی می تواند حائز اهمیت باشد.

پیشنهادات مهم درباره عایق کاری حرارتی سالن های مرغداری با پلی یورتان

  • استفاده از یک عایق مناسب در سالن های مرغداری می تواند بازدهی آن را طی دوره بالا ببرد
  • عایق حرارتی پلی یورتان در سالن های مرغداری به دلیل سلول بسته بودن از نفوذ حشرات و موجودات موذی مانند موش جلوگیری می کند و همین امر باعث عدم انتقال بیماری به داخل سالن و کاهش تلفات در طی دوره می شود.
  • عایق حرارتی پلی یورتان به دلیل یکپارچه بودن پل حرارتی یا فاصله ی بین دو تخته یا رول که در عایق های دیگر وجود دارد را ندارد و همین امر باعث تعادل در تهویه ی داخل سالن می شود و از تمرکز گله در یک نقطه جلو گیری میکند و در نهایت باعث تغذیه مناسب تک تک گله و رشد متناسب می شود
  • عایق حرارتی پلی یورتان به دلیل ضریب انتقال انرژی پایین تر نسبت به دیگر عایق ها مقاومت حرارتی بالاتری دارد و همین امر باعث کاهش هدر رفت میزان انرژی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت میشود.
  • عایق حرارتی پلی یورتان مزایای بیشمار دیگری دارد از جمله عمر مفید بالای 30 سال، سرعت بالا در اجرا، مستحکم کردن سقف و سازه و … بنابراین پیشنهاد می شود تا از سقف های شیروانی با عایق کاری حرارتی بهره ببرید. کفپوش صنعتی نیز نوعی عایق برای جلوگیری از ورود رطوبت است.

 

پیشنهادات مهم درباره عایق کاری حرارتی سالن های مرغداری با پلی یورتان

 

  مشکلات سالن های مرغداری بدون عایق کاری حرارتی در نواحی سرد و گرم

  • هزینه زیاد برای گرم کردن سالن در زمستان یا خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان
  • عدم تعادل در تهویه سالن و تمرکز گله در یک نقطه
  • عملکرد ضعیف پرندگان
  • بالا رفتن مرگ و میر به میزان 10 الی 15 درصد

سخن پایانی

عایق های پلی اورتان با دارا بودن مقاومت حرارتی زیاد، از مناسب ترین عایق های حرارتی مرغداری ها است.  هولدینگ کاج طلایی آفاق شما را در انتخاب بهترین عایق ها راهنمایی می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط