نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

کاربرد پوشش‌های ضد اسید در صنایع مختلف چیست؟

پوشش‌های ضد اسید

قطعاً پوشش‌های ضد اسید در صنایع مختلف می‌توانند کاربری سازه‌های بتنی را در هر نوع شرایط آب و هوایی بالا ببرند. زیرا این نوع پوشش‌ها به راحتی سازه‌های بتنی را در برابر خوردگی شدید محافظت کرده و مانع از آسیب و خسارت آن‌ها خواهند شد.بنابراین انجام این‌ کار می‌تواند از حوادث ناگهانی در صنایع مختلف پیشگیری کند، از طرفی عمر سازه را تا حد مطلوبی افزایش دهند. پ

س در ادامه با ما همراه شوید تا با کاربردهای این نوع پوشش‌های محافظتی در صنایع مختلف بیشتر آشنا شوید.

پوشش‌های ضد اسید مخازن بتنی

از آنجایی که مخزن های بتنی در برابر اسید احتمال آسیب دیدگی دارند. بنابراین استفاده از پوشش‌های ضد اسید یک راهکار مطمئن برای جلوگیری از خوردگی و خراب شدن زود هنگام آن‌ها خواهد بود.

البته این نوع پوشش‌های محافظتی ضد اسید را می‌توان در چند نمونه دسته‌بندی کرد:

الف) پوشش‌هایی بر پایه رزین های سینتیتک و قیرها نظیر:

  • پرایمرها و رنگ ها
  • لایه هایی بر پایه آسفالت
  • پوشش‌های محافظ به همراه پرکننده‌ها
  • لایه های شمشه کشی شده

ب) پوشش‌هایی به شکل شیت یا ورق که توسط نمونه‌های مختلفی از چسب‌ها یا با استفاده از روش های مکانیکی به مخازن نصب می‌شود، نظیر:

  • ورق های ترموپلاستیک گرم یا نرم
  • ورقهای الاستومر یا رابرها

ج) پوشش‌های مرکب که برای افزایش مقاومت مکانیکی یا مقاومت حرارتی مخازن به کار می‌رود.

دقت کنید که انتخاب و استفاده از این پوشش‌ها بستگی به مواد خورنده، شرایط اقلیمی محیط و میزان غلظت آن‌ها دارد. هر چند که تنش های مکانیکی و حرارتی می‌تواند نقش مؤثری در نوع پوشش محافظتی ضد اسید داشته باشد.

انواع پوشش‌های محافظتی ضد اسید

پوشش‌های ضد اسید مخازن بتنی

اگر چه پوشش‌های ضد اسید بیشتر برای مخازن بتنی به کار می‌روند؛ البته انواع پوشش‌های محافظتی می‌توانند در نمونه‌های مختلفی نیز کاربردهای زیادی از خود نشان دهند.‌ از جمله پوشش‌های محافظتی ضد اسید عبارت‌اند از:

  • پوشش ضد خوردگی بتن
  • پوشش صد اسید الیاف
  • پوشش ضد اسید سولفوریک
  • رزین ضد اسید
  • اسپری رنگ ضد اسید
  • چسب ضد اسید سولفوریک

پرکاربردترین سیستم های ضد اسید

از پرمصرف ترین پوشش‌های ضد اسید که با توجه به شرایط اقلیمی ایران به کار می‌رود عبارت‌اند از:

  • کاشی کاری ضد خوردگی
  • پوشش‌های اپوکسی ضد اسید
  • پوشش پلی استر ضد اسید
  • پوشش ونیل استر اسید

کاربرد انواع پوشش ضد اسید در صنایع داروسازی

استفاده از اسیدها، حلال‌های مختلف، آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی در صنایع داروسازی باعث خوردگی دیواره مخازن و کف سالن های تولید می‌شود. از طرفی تجمع آلودگی در شرکت های داروسازی می‌تواند سبب خطرات جبران ناپذیری شود. در نتیجه استفاده از پوشش‌های ضد اسید به یک نیاز مبرم تبدیل شده است‌.

کاربرد انواع پوشش ضد اسید در صنایع آب

پرکاربردترین سیستم های ضد اسید

فاضلاب های صنعتی و غیر صنعتی به دلیل تجمع مواد شیمیایی و همچنین مواد مختلف دیگری مانند گاز H2S به طور مداوم در معرض خوردگی اسیدهای مختلف خصوصاً اسید سولفوریک هستند. بنابراین لازم است تا در محفظه داخلی لوله های فاضلاب، حوضچه های بازیافت، مخازن تصفیه خانه ها و غیره از پوشش‌های ضد اسید استفاده شود.

کاربرد انواع پوشش ضد اسید در صنایع نساجی

دقت کنید که سالن های تولید پارچه به طور مداوم در تماس با آلودگی‌های مختلف هستند. در نتیجه این امر می‌تواند باعث افت کیفیت رنگ محصولات تولیدی نساجی شود. پس لازم است تا کف و دیوار برخی سالن های نساجی توسط پوشش‌های ضد اسید محافظت شوند.

کاربرد انواع پوشش ضد اسید در صنایع خودروسازی

شرکت های خودروسازی جهت رنگ رزی و آماده سازی ماشین آلات مختلف به ناچار از اسیدها و حلال‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بنابراین تماس این مواد شیمیایی با کف و دیوارهای سالن و یا اینکه نگهداری اسیدها و انواع حلال‌ها در مخازن مختلف همراه با مشکلاتی خواهد بود. پس لازم است تا صنایع خودروسازی از انواع پوشش‌های ضد اسید بهره کافی را ببرند.

سخن پایانی

امروزه با توجه به استفاده مداوم از مواد شیمیایی و اسیدی در محیط‌های مختلف خصوصاً صنایع تولیدکننده مثل کارخانجات و پتروشیمی‌ها لازم است تا برای جلوگیری از خوردگی سازه‌ها و از بین رفتن زود هنگام آن‌ها از پوشش‌های ضد اسید استفاده کرد. در واقع این نوع پوشش‌های محافظتی به صورت چسب، اسپری، رنگ، رزین و موادهای مختلف دیگری می‌توانند با مقاوم سازی سازه‌ها در برابر خوردگی، اکسید شدن و ضربه های ناگهانی از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنند و یک راه مطمئن برای مقاوم سازی سازه‌های مختلف باشند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط