نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع رنگ صنعتی ضدخوردگی و حفاظتی

انواع رنگ صنعتی ضدخوردگی و حفاظتی

انواع رنگ صنعتی All kinds of industrial paint که در حال حاضر در بازار وجود دارد، می‌تواند برای موارد و مصارف گوناگون و مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. رنگ های صنعتی در حقیقت رنگ‌ هایی هستند که به منظور داشتن بیشترین مقاومت در برابر مواد شیمیایی و همچنین ضربه‌های فیزیکی تولید می‌گردند. این نوع از رنگ‌ ها را معمولاً با استفاده از رزین‌ها و همچنین موادی تولید می‌کنند که نوعی پوشش سخت و غیر قابل نفوذ برای شما ایجاد می‌کند.

بیشترین استفاده از این رنگ‌ ها نیز در حوزه حفاظت از لوله‌های صنعتی است که حاوی انواع گاز‌ها، آب، نفت، مواد شیمیایی و… هستند. البته بد نیست بدانید که این نوع از رنگ ‌ها در تجهیزات و همچنین ماشین آلات صنعتی و عمرانی نیز استفاده می‌شوند. به همین دلیل است که نباید فراموش کنید حوزه‌های استفاده از این رنگ‌ ها بسیار گسترده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید.

انواع رنگ‌ های صنعتی

انواع رنگ‌ های صنعتی

برای درک بهتر انواع رنگ صنعتی و رنگ صنعتی پلی یورتان این بخش را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی در مورد انواع رنگ‌ هایی که در این حوزه قرار می‌گیرند، اطلاعات مورد نیاز خودتان را کسب کنید. به طور کلی چند دسته در زمینه رنگ‌های صنعتی وجود دارد که لازم است هر کدام از آن‌ها را با ویژگی‌هایی که دارند، بشناسید.

یک نکته مهم در خصوص دسته‌بندی رنگ ‌های صنعتی این است که این رنگ‌ ها را می‌توانیم بر اساس نوع رزین، نوع حلال و یا لایه مصرفی رنگ مورد نظرمان دسته‌بندی کنیم. رنگ‌ های رزینی، رنگ ‌های حلالی و همچنین رنگ ‌های لایه مصرفی سه دسته‌بندی عمده هستند که هر کدام از آن‌ها شامل چند زیر شاخه می‌شوند.

به طور مثال رنگ ‌های گروه رزینی شامل صنعتی اپوکسی، صنعتی پلی یورتان، صنعتی کولتار اپوکسی و… است. این در حالی است که رنگ‌ های صنعتی پایه حلال، پایه آب و بدون حلال را در دسته‌بندی رنگ صنعتی حلالی قرار می‌دهند. در خصوص رنگ‌ های لایه مصرفی دسته‌بندی نیز می‌توانیم به رنگ ‌های صنعتی آستر، رنگ ‌های صنعتی میانی و همچنین رنگ ‌های صنعتی رویه اشاره کنیم.

رنگ‌ های گروه رزین

رنگ‌ های گروه رزین

اگر بخواهیم انواع رنگ صنعتی گروه رزین را شرح دهیم به سه دسته اپوکسی، پلی یورتان و همچنین سیلیکونی و‌اتیل سیلیکاتی می‌رسیم. هر کدام از این موارد را به دلیل اهمیتی که این گروه از رنگ‌ ها دارند به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

  • رنگ ‌های اپوکسی

اولین گروه با نام رنگ‌ های اپوکسی شناخته می‌شوند. چسبندگی بسیار بالا و همچنین مقاومت خوبی که این مواد در برابر عوامل شیمیایی دارند، می‌توانند بسیار مناسب باشند و آن‌ها برای استفاده‌های طولانی گزینه بسیار مناسبی کنند. از جمله دیگر ویژگی‌های مربوط به این نوع از رنگ ‌ها می‌توانیم به خاصیت‌های ضد خوردگی و همچنین محافظت بخش‌های زیرین سازه‌ها از تخریب و پوسیدگی اشاره کنیم.

  • رنگ ‌های پلی یورتان

مورد بعدی که در بین انواع رنگ صنعتی گروه رزین می‌توان به آن اشاره کرد در خصوص رنگ ‌های پلی یورتان است. این نوع از رنگ ‌ها می‌توانند در برابر اشعه تابشی خورشید مقاومت خوبی داشته باشند و از سوی دیگر نیز می‌توانند خواص ظاهری بالا و چسبندگی بسیار خوبی را ارائه کنند. رنگ‌ های پلی یورتانی معمولاً جزء رنگ ‌های دو جزئی یا دو قسمتی محسوب می‌شوند که بر پایه رزین اکریلیک سخت شونده با پلی ایزوسیانات‌ها ساخته شده‌اند. این رنگ‌ ها را می‌توانیم بر روی تمامی سطوح و پوشش‌ها استفاده کنیم و به دلیل ظاهر زیبایی که می‌توانند به سازه بدهند، می‌توانیم بگوییم که به عنوان لایه نهایی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

انواع رنگ های صنعتی یا به صورت مایع هستند و یا به شکل پودری یا همان جامد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تمام رنگ های صنعتی علاوه بر زیبایی و جلوه دادن همواره باعث محافظت از کالاها و سطوح مختلف می‌شوند‌. چون رنگ های صنعتی بعد از پخت و یا خشک شدن یک حالت چسب مانند، پلاستیک و جامد به خود می‌گیرند. بنابراین رنگ های صنعتی محصولات متنوع را از خوردگی، پوسیدگی و هر نوع ساییدگی در برابر عوامل مخرب حفظ می‌کنند. اگر تمایل دارید با انواع این رنگ ها و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف بیشتر آشنا شوید تا پایان این متن از وبسایت شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق ما را همراهی کنید.

انواع رنگ های صنعتی

انواع رنگ های صنعتی

از آنجایی که رنگ های صنعتی نقش بسزایی در زیبایی و نگهداری از تجهیزات مختلف دارند. بنابراین در صنایع مختلف از انواع رنگ صنعتی برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات فلزی و لوازم پلاستیکی استفاده می‌شود. برخی از این پوشش های صنعتی عبارتند از:

انواع رنگ های صنعتی

رنگ های صنعتی

توضیحات انواع رنگ های صنعتی

رنگ هوا خشک برای نقاشی و پوشش سطوح در شرایط خشک و بدون رطوبت مناسب با سرعت خشک شدن بالا. معمولاً این رنگ‌ها سریع خشک می‌شوند و مقاوم به تغییرات هوا و شرایط محیطی هستند.
رنگ سوله برای پوشش سطوح داخل سوله‌ها یا فضاهای صنعتی به کار می‌روند. این نوع رنگ‌ها معمولاً دارای خصوصیات مقاومت بالا در برابر فشارها و شرایط سخت محیطی هستند.
رنگ صنعتی آستر برای پوشش سطوح صنعتی مانند تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها معمولاً دارای خصوصیاتی چون مقاومت به ضربه، حرارت، و مواد شیمیایی هستند.
رنگ کولتار اپوکسی برای پوشش سطوح صنعتی با ویژگی‌های خاص مانند مقاومت به خوردگی، ضربه، و مواد شیمیایی طراحی شده‌اند. رایجاً در صنایع پتروشیمی، صنایع الکترونیکی و مکان‌های باز کاربرد دارند.
رنگ رویه پلی یورتان برای پوشش سطوح داخلی و خارجی با مقاومت به UV، مقاومت به نور خورشید، و ظاهر زیبا به کار می‌روند. استفاده اصلی از آن در صنایع چوب، فلز، و ساخت و سازهای داخلی می‌باشد.
سیلر اپوکسی برای پرکننده ترک‌ها، نقص‌ها، یا تراکم‌ها در سطوح مختلف با مقاومت به آب، شوک، و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. استفاده از سیلر اپوکسی در ساختمان‌ها و صنایع مختلف رایج است.

همچنین موارد زبر:

رنگ صنعتی پلی اورتان

این نوع رنگ ها پوشش براقی دارند و ضربه‌پذیری آن‌ها بالا است. همچنین در 2 نوع آلیفاتیک و معطر با چسبندگی زیادی به کار می‌روند. البته گاهی اوقات رنگ های پلی اورتان به عنوان یک محافظ برای برخی آسترها و پوشش های بین اپوکسی به کار می‌روند مانند نیروگاه های انرژی هسته ای، هواپیما سازی، خودروسازی و رنگ کاری کشتی های بزرگ.

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی

این نوع رنگ های صنعتی مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارند. همچنین تحمل زیادی در برابر حرارت های بالا به اندازه 1400 درجه فارنهایت را از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل از پوشش های اپوکسی برای عایق کاری اجزای فولادی در نیروگاه های انرژی هسته ای، کفپوش بیمارستان ها، پارکینگ ها و پوشش تجهیزات زیر آب در صنایع تصفیه آب به کار می‌رود.

رنگ ترافیکی

این دسته از انواع رنگ های صنعتی به دلیل مقاومت زیادی که در برابر اشعه UV و سایر اشعه‌های نور خورشید دارند. پس رنگ های ترافیکی بیشتر برای خط کشی خیابان و پارکینگ ها و کشیدن علائم ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ های صنعتی نسوز

رنگ های صنعتی نسوز

رنگ های ضد حریق یکی از خاص ترین انواع رنگ های صنعتی هستند. این نوع پوشش به دلیل مقاومت زیادی که در برابر حرارت های بالا دارند پس در کوره‌های صنعتی، لوازم آشپزخانه مثل کتری، بخاری، اجاق گاز و غیره کاربرد دارند.

پوشش های آلکیدی یا مصنوعی

منشأ این نوع رنگ های صنعتی رزین است. بنابراین رنگ صنعتی آلکیدی مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارد. از این رو رنگ های مصنوعی برای پوشش هر نوع سطح داخل آب و بیرون از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ نیتروسلولز

رنگ نیتروسلولز

یکی از قدیمی ترین انواع رنگ های صنعتی در بازارهای مصرف، رنگ نیتروسلولز است. این نوع رنگ ها حساسیت زیادی به رطوبت دارند همچنین بدون بو و بدون رنگ هستند.

رنگ های غنی از روی

در بین انواع رنگ های صنعتی این نوع پوشش در ترکیبات خود پودر روی دارند. بنابراین رنگ های غنی از فلز زینک به دو نوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1. رنگ های آلی

این نوع رنگ ها همراه با چسب های اپوکسی و رنگ های پلی اورتان به کار می‌روند.

2. رنگ های غیر آلی

این نوع رنگ ها همراه با چسب های سیلیکات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوشش های آکریلیک

پوشش های آکریلیک

رنگ های آکریلیک بیشتر برای حفاظت از سطوح خارجی به کار می‌روند. در بین انواع رنگ های صنعتی اصولاً رنگ های آکریلیک یک نوع آستر هستند که بیشتر برای جلوگیری از خوردگی و فرسایش سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ‌ چکشی

یکی از شناخته ترین انواع رنگ های صنعتی رنگ های چکشی است که روی صندلی های مدرسه و نیمکت ها به کار می‌رود. اصولاً رنگ های چکشی بعد از خشک شدن نمایی شبیه به سطوح زبری پیدا می‌کنند. همچنین پس از استفاده به شکل گل های کوچک و بزرگ درمی‌آیند.

ترکیبات رنگ های صنعتی چیستند؟

ترکیبات رنگ صنعتی معمولاً از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند که به دلیل خصوصیات خاص خود برای تولید رنگها استفاده می‌شوند. این ترکیبات شامل موارد زیر می‌شوند:

پیگمنت‌ها:

پیگمنت‌ها مواد رنگی جامد هستند که به صورت خیلی ریز در رنگ‌ها حل شده‌اند. این مواد معمولاً پایداری بالا، مقاومت در برابر حرارت و نور، و پوشش خوب را فراهم می‌کنند. پیگمنت‌ها اغلب از مواد معدنی یا آلی تهیه می‌شوند.

رنگدانه‌ها:

رنگدانه‌ها

رنگدانه‌ها موادی هستند که در محلول یا مذاب حل شده و به سرعت رنگ را منتقل می‌کنند. این ترکیبات معمولاً به عنوان رنگ‌دهنده‌ها در مایعات (مثل رنگ‌های آبی، مواد غذایی، و …) و محصولات مختلف استفاده می‌شوند.

اصطکاک‌دهنده‌ها (Binder):

این ترکیبات نقشی مهم در پایداری و تراکم رنگ دارند. اصطکاک‌دهنده مسئول ایجاد اتصال بین ذرات پیگمنت یا رنگدانه و سطح مورد نظر است. رزین‌ها و پلیمرها به عنوان اصطکاک‌دهنده معمولاً در ترکیبات رنگ صنعتی به کار می‌روند.

حلال‌ها:

حلال‌ها

حلال‌ها برای حل کردن مواد رنگی و ایجاد حالت مایع در فرآیند تولید و استفاده از رنگ‌ها استفاده می‌شوند. این حلال‌ها ممکن است شامل آب، الکل، استر، نفت، یا حلال‌های آلی دیگر باشند.

مواد پخت و یاخت (Additives):

مواد پخت و یاخت به عنوان ترکیبات اضافی در ترکیبات رنگ صنعتی برای بهبود ویژگی‌های خاص مانند پایداری حرارتی، سرعت خشک شدن، افزایش لاستیکیته، و … استفاده می‌شوند.

ترکیبات رنگ صنعتی بسته به نوع رنگ، محصول نهایی و نیازهای کاربرد ممکن است متفاوت باشند. در هر صنعتی، انتخاب ترکیبات متناسب با خصوصیات مورد نظر و نیازهای محصول بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

و اما کلام آخر اینکه تمام رنگ های صنعتی بر پایه رزین، آب و حلال های دیگر تنها به دو صورت پودری و مایع به کار می‌روند. رنگ های پودری همان رنگ های الکترواستاتیک هستند که در زبان عامیانه به آن‌ها رنگ کوره ای گفته می‌شود. اما طیف گسترده‌ای از رنگ های صنعتی به شکل مایع هستند. این نوع رنگ ها در ضخامت‌های کمتری نسبت به رنگ های پودری در قطعات الکترونیکی، وسایل آشپزخانه و غیره استفاده می‌شوند.

مواردی که در خصوص انواع رنگ صنعتی بیان شد، مواردی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا اگر نیاز به خرید این نوع از رنگ‌ ها داشتید، بتوانید با خیال آسوده و راحتی این کار را انجام دهید. علاوه بر آن که برای خرید این نوع از محصولات نیاز به داشتن اطلاعات دارید، باید بدانید که خرید کردن از یک فروشگاه معتبر و مطمئن نیز می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. فروشگاه کاج طلایی آفاق یکی از بهترین موارد و گزینه‌ها در این زمینه به حساب می‌آید که می‌توانید خریدی مطمئن و امن را از سوی آن‌ها داشته باشید.

اشتراک گذاری

12 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط