نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع پوشش های ضد حریق و مواد شیمیایی تشکیل دهنده

انواع پوشش های ضد حریق انواع آن و مواد شیمیایی تشکیل دهنده

انواع پوشش های ضد حریق از ماده‌ای معدنی به نام ورمیکولیت و پرلیت تولید می‌شوند. چون این مواد تحمل زیادی در برابر حرارت‌های بالا حدود 1250 درجه سلسیوس را دارند. البته با توجه به نوع پوشش های ضد حریق باید مواد معدنی و آلی دیگری هم به ورمیکولیت اضافه شود. چون پوشش های فایرپروف بسته به نوع خود در سازه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر تمایل دارید با انواع عایق های ضد حریق و مواد تشکیل دهنده آن‌ها بیشتر آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب از وب‌سایت شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق همراه ما باشید.

پوشش های ضد حریق (نسوز) چیست؟

انواع پوشش های ضد حریق

عایق های نسوز یک نوع پوشش های خاص هستند که از انتقال حرارت به لایه‌های زیرین خود جلوگیری می‌کنند. پس به انواع پوشش های ضد حریق نیز پوشش های فایرپروف گفته می‌شود. در واقع مواد شیمیایی به کار رفته در پوشش های ضد حریق چسبندگی زیادی را با سطوح مختلف ایجاد می‌کنند. این پوشش ها بعد از تماس با آتش سوزی و برخورد با حرارت‌های بالا فعل و انفعالاتی را انجام می‌دهند. سپس با جذب انرژی پف کرده و یا می‌سوزند و به ذغال تبدیل می‌شوند‌. پس در حقیقت با فدا کردن خود مانع از ذوب شدن اسکلت های آهنی و فولادی در سازه‌های مختلف می‌شوند.

انواع پوشش های ضد حریق

پوشش هایی که در زمان آتش سوزی برای جلوگیری از خم شدن و خرابی اسکلت های فلزی استفاده می‌شوند شامل 3 دسته هستند.

1) پوشش ضد حریق پایه معدنی

این نوع پوشش های ضد حریق دارای 2 نوع پوشش های پایه گچی و پوشش های پایه سیمانی هستند. هر کدام از این عایق های نسوز از ورمیکولیت، قیر و ماده دیگری به نام پرلیت به همراه برخی افزودنی‌های ویژه دیگر ساخته می‌شوند. اما پوشش های ضد حریق پایه سیمانی کاربردهای بیشتری نسبت به پوشش های نسوز پایه گچی دارند. چون سیمان آب گریز است و نم و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند. اما گچ با جذب آب و رطوبت به مرور پوسیده شده و کپک می‌زند.

به همین دلیل برای پوشش دادن اسکلت های فلزی در طبقات منفی سازه هیچ گاه از پوشش های پایه گچی استفاده نمی‌شود. اما هر دو پوشش های پایه معدنی در ضخامت های زیادی حدود چند سانتیمتر روی سطوح قرار می‌گیرند.

2) رنگ های متورم شونده

این نوع پوشش های ضد حریق به محض آتش سوزی متورم شده و به شکل ذغال درمی‌آیند. چون مواد تشکیل دهنده رنگ های ضد حریق نوعی مواد آلی است که تقریباً قیمت بالایی هم دارند. ولی به دلیل حفظ زیبایی سازه بعد از کاربرد این پوشش ضد حریق یک عایق نسوز فوق‌العاده به حساب می‌آید. اصولاً رنگ های نسوز با ضخامت چند میکرون به صورت یک لایه بسیار نازک اجرا می‌شوند‌. اما با قدرت بالایی در برابر حرارت‌های بالا مقاومت می‌کنند.

3) بورد های مقاوم در برابر آتش

در بین انواع پوشش های ضد حریق یکسری عایق‌ها هستند که به بوردهای نسوز معروف می‌باشند. مواد تشکیل دهنده این نوع پوشش های فایرپروف مواد معدنی به همراه برخی مواد افزودنی دیگر است. ولی وزن سبکی دارند و نصب و اجرای آن‌ها بسیار آسان است. در این میان عایق حرارتی پلی یورتان یکی از مدرن ترین پوشش های ضد حریق است که به راحتی روی هر سطوحی قابل اجرا است. این نوع پوشش های پلیمری به صورت پاششی روی اسکلت آهنی و فولادی چسبیده می‌شوند. سپس با جذب انرژی و مهارت کردن حرارت‌های بالا مانع از ذوب شدن اسکلت و خرابی آن می‌شود‌.

سخن پایانی

امروزه برای حفاظت از سازه‌های مختلف در برابر آتش سوزی و جلوگیری از ریزش ساختمان لازم است از انواع پوشش های ضد حریق استفاده کنید. این نوع عایق های نسوز پوشش های سبکی هستند که با چسبندگی زیادی از خم‌ شدن و خراب شدن اسکلت فلزی و فولادی سازه‌ها جلوگیری می‌کنند. در واقع انواع پوشش های نسوز ترکیبی از چندین مصالح کانی به همراه ورمیکولیت، پرلیت، سیمان، گچ و الیاف‌های شیشه‌ای هستند.

این مواد تشکیل دهنده پایداری زیادی حدود 1100 درجه سلسیوس دارند‌. اگر شما هم می‌خواهید سازه‌های مورد نظرتان را قبل از رسیدن به دمای بحرانی و تخریب شدن مهار کنید بهتر است با کارشناسان ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق تماس بگیرید. مطمئن باشید ما به صورت تخصصی مرغوب ترین عایق ضد حریق، پوشش جذب انرژی و پوشش های نسوز پودری را با مناسب ترین قیمت بازار در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط