نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

بام سبز (روف گاردن)

بام سبز (روف گاردن)

تکنولوژی مدرن بام سبز (روف گاردن) فرصت داشتن یک باغچه کوچک در فضای بام و یا محوطه‌سازی تراس را فراهم کرده است. بام سبز می‌بایست توسط مجریان زبده و مهندسین خبره انجام شود تا در طولانی‌مدت، عملکرد مطلوب خود را حفظ کرده و به ساختمان آسیب نزند. فضای غیرقابل استفاده بام را می‌توان از طریق یک‌لایه عایق رطوبتی و نصب بام سبز، به یک فضای دنج برای استراحت تبدیل کرد.

نحوه اجرای بام سبز (روف گاردن)

اجرای بام سبز یک پروسه زمان‌بر و مهندسی‌شده است که در چندین مرحله انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید از این تکنولوژی مدرن و زیبا استفاده کنید، لازم است فضای کافی داشته باشید. احداث روف گاردن در فضاهای کوچک و خرد صرفه اقتصادی ندارد و جذاب به نظر نمی‌رسد.

  1. مرحله اول؛ امکان‌سنجی

اولین مرحله از احداث بام سبز (روف گاردن) به نقشه‌برداری از بام و یا تراس اختصاص می‌یابد. در طول این مرحله ابتدا میزان استحکام بام و نحوه تقسیم بار محاسبه‌شده و سپس طراحی و امکان‌سنجی آن انجام می‌شود. محدودیت وزن تنها عامل محدودکننده است که طراح را برای انتخاب مصالح محدود می‌سازد.

در طول این مرحله طراح نسبت به ابعاد فضا ایده سازی کرده و تلاش می‌کند تا انتظارات کارفرما را از طریق یک طراحی خوب و شکیل برآورده کند.

  1. مرحله دوم؛ عایق‌کاری و زهکشی

در مرحله بعد مهندسین ساختمان اقدام به آماده‌سازی زیرساخت بام سبز می‌کنند. آنچه در خصوص بام سبز و احداث آن اهمیت دارد، زهکشی مناسب و عایق‌بندی بام است. ازآنجایی‌که گیاهان طبیعی نیاز به آبیاری منظم دارند، لازم است عایق رطوبتی و زهکشی به‌گونه‌ای انجام شود که آب جاری‌شده در بام سبز (روف گاردن)، به سقف طبقات زیرین نشت نکند.

می‌توان به‌وسیله خود بام و یا احداث یک ناودانی یا آبراه، آب را از محیط بام خارج کرد. برای عایق ساختن بام در برابر رطوبت می‌توان از انواع عایق‌های رطوبتی استفاده کرد؛ اما به‌طورمعمول عایق‌های پی‌وی‌سی به جهت داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی بام، مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مرحله تمام شرایط لازم برای ایجاد یک زیرساخت ایمن و ایزوله فراهم می‌شود.

  1. مرحله سوم؛ فینیشینگ

در آخرین مرحله از احداث بام سبز (روف گاردن)، نیازهای کارفرما سنجیده شده و خاک محوطه، گیاهان آن و همچنین المان‌های ضروری همچون آلاچیق و نیمکت نصب می‌شوند. این مرحله در تکمیل مراحل قبل و با توجه به آنان انجام می‌شود.

نحوه اجرای بام سبز

مزایای استفاده از بام سبز (روف گاردن)

مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی روف گاردن را می‌توان در ایجاد یک فضای سبز در بطن زندگی شهری عنوان نمود. با ارتباط با طبیعت می‌توان علاوه بر کسب احساس آرامش و نشاط، ساختمان را در برابر آلودگی‌های صوتی و اقلیمی ایمن ساخت. سایر مزایای احداث بام سبز (روف گاردن) شامل موارد زیر است:

  1. موجب تعدیل دما در اطراف خانه می‌شود.
  2. موجب ایجاد یک فضای تفریحی و سرگرمی می‌شود.
  3. به ایجاد یک زیستگاه طبیعی در آپارتمان کمک می‌کند.
  4. هوا را پالایش کرده و از نفوذ آلودگی به فضای خانه پیشگیری می‌کند.
  5. آب باران را پالایش می‌کند.
  6. باعث افزایش طول عمر سقف می‌شود.
  7. ارزش بنا را به‌مراتب افزایش می‌دهد.
  8. موجب افزایش بهره‌وری از فضاهای بلااستفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: پشم سنگ

اجزای بام سبز (روف گاردن)

اگرچه طراحی بام سبز یک امر سلیقگی است و بر پایه سیستم‌های متمرکز، مدولار، گسترده و ترکیبی انجام می‌شود، بااین‌حال استفاده از برخی تجهیزات ضروری قلمداد می‌شود. بدون داشتن این نوع تجهیزات، عملاً عملکرد بام سبز (روف گاردن) تحت شعاع قرارگرفته و از بین می‌رود.

  • تجهیزات مربوط به فیلتراسیون
  • تجهیزات مربوط به زهکشی
  • تجهیزات مربوط به لایه محافظ
  • تجهیزات ژئوتکستایل
  • تجهیزات ضد ریشه
  • تجهیزاتعایق
  • آلاچیق
  • میز و صندلی
  • شومینه (در صورت دلخواه)
  • باکس‌های گل و گیاهان

 

مزایای استفاده از بام سبز

سخن پایانی

بام سبز (روف گاردن) یک تکنولوژی جدید و مدرن است که به محوطه‌سازی فضای بام کمک می‌کند. برای ایجاد یک زیستگاه طبیعی در فضای بام و یا تراس لازم است مراحل آن را با استاندارهای کافی طی کنید و در مراقبت از آن نیز نهایت توجه خود را به‌کارگیرید. برای عایق کاری فضای سبز در بخش بام می‌توانید از هولدینگ معتبر KTA راهنمایی بگیرید تا علاوه بر ایجاد یک فضای دنج برای تفریح و استراحت ، ارزش بنا را افزایش داده و هوا را در پیرامون خانه تعدیل ساخته و پالایش کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط