نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

ضوابط و نحوه بتن ریزی ساختمان های بلند

بتن ریزی ساختمان های بلند

بتن ریزی ساختمان های بلند حتماً باید با بتن مقاومت بالا انجام‌ شود‌. چون سایر بتن ها باعث زیاد شدن ابعاد ستون‌ها در طبقات پایین‌تر می‌شود. در حقیقت بتن‌های مقاومت بالا چون دارای مقاومت فشاری ۵۰ مگا پاسکال به بالا هستند.

بنابراین در اجرای سازه های بتنی بلند مرتبه در برابر بارهای جانبی مثل باد و زلزله رفتار مناسب‌تر و شکل‌پذیری بهتری دارد. البته‌ چون حجم سنگدانه های درشت در بتن‌های مقاومت بالا بیشتر از بتن‌های معمولی است، پس‌ جهت اجرای بتن ریزی ساختمان های بلند، باید تغییرات در ویژگی‌ها و خاصیت مصالح بتن به کمترین میزان خود برسد.

بتن ریزی ساختمان های بلند

اصولاً در کشور ایران به ساختمان‌هایی که بیشتر از ۲۷ متر ارتفاع دارند و یا بیشتر از ۸ طبقه هستند ساختمان‌ های بلند می‌گویند. از این رو برای اجرای بتن ریزی سازه های بلند باید ضوابط و نکات مهمی رعایت شود. زیرا طراحی و اجرای این نوع ساختمان های بلند به دلیل افزایش ارتفاع ستون بتنی تحت اعمال بارهای جانبی زیادی قرار دارد.

به همین دلیل در هنگام اجرای سازه های بتنی باید جنس بتن طوری باشد که تا مدتی حالت خمیری آن حفظ شود‌. همچنین فضای میان میلگردها را به سادگی پر کند در غیر این صورت بین بتن ها یکپارچگی ایجاد نمی‌شود. پس برای اینکه بتن به خوبی اطراف میله‌های فولادی را پر کند بهتر است از ویبره عمودی استفاده کنید.

نحوه بتن ریزی ساختمان های بلند

در حال حاضر بتن ریزی تمامی سازه های بتنی بلند و کوتاه توسط بچینگ انجام می‌شود. در این روش تمام مواد لازم به ترتیب درون میکسر دستگاه بچینگ ریخته می‌شوند بعد از مدتی بسته به نوع بتن مواد با دور مشخصی با یکدیگر مخلوط می‌شوند. البته‌ برای بتن ریزی ساختمان های بلند بیشتر از بتن‌های مقاومت بالا که به صورت آماده هستند استفاده می‌شود. سپس در چندین مرحله با توجه به نظر مهندسین ناظر کار بتن ریزی آغاز خواهد شد.

نحوه بتن ریزی ساختمان های بلند

مرحله اول: بتن ریزی در قالب

در اجرای این مرحله برای بهترین محل قطع بتن ریزی ستون باید شخصی بالای ستون بایستد و با کمک تجهیزات‌ مکانیکی بتن آماده را درون ستون‌ها بریزد تا ستون‌ها از بتن پر شوند.

نکته: طبق اصول علمی بیشترین ارتفاعی که بتن باید در ستون‌ها ریخته شود حدود ۶۰/۱ است. البته برای افزایش ارتفاع ستون بتنی باید یکسری ضوابط مهم رعایت شود.

مرحله دوم: ویبره

بعد از اینکه نیمی از ستون‌ها را با بتن پر کردید نوبت به ویبره می‌رسد. شما باید با کمک دستگاه ویبراتور بتن را به لرزه درآورید تا حباب های بین بتن به راحتی خارج شود. چنانچه ویبره را به درستی انجام ندهید این کار باعث تخلخل بین بتن خواهد شد‌.

مرحله سوم: ریختن بتن و ویبره

بعد از پایان کار ویبره باید مجدداً ستون ها را تا ارتفاع مشخصی از بتن پر کنید. سپس با کمک ویبراتور دوباره بتن ریخته شده در ستون ها را منسجم کنید. توجه داشته باشید که بعد از ویبره باید ارتفاع بتن تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

مرحله چهارم: چکش زدن به قالب بتن

در زمانی که بتن را ویبره می‌کنید باید به کمک چکش ضربه‌هایی را به بدنه قالب بزنید تا به خوبی هوایی که در لا به لای بتن وجود دارد از ستون خارج شود.

مرحله پنجم: شاقول کردن

در بتن ریزی ساختمان های بلند چون کار بتن ریزی و ویبره زیاد طول می‌کشد. بنابراین فشارهای جانبی باعث به هم ریختن تراز قالب بندی خواهد شد. از این رو باید بعد از انجام ویبره ها به کمک شاقول دوباره قالب را تراز کنید. پس بعد از گذشت ۱ روز که بتن به خوبی خودش را گرفت باید قالب‌ها را جدا کنید. برای اینکه قالب‌ها به راحتی از بتن جدا شوند بهتر است از گونی های پشمی و خیس استفاده کنید تا بتن عملکرد بهتری داشته باشد.

نکات مهم در بتن ریزی ساختمان های بلند

در اجرای بتن ریزی سازه های بلند باید از قبل ضخامت لایه های بتن در ستون ها و سقف در هر طبقه مشخص شود. پس باید پیش از بتن ریزی ابعاد قالب ها، فاصله میلگردها و شیوه فشرده سازی بتن را مورد توجه قرار دهید. نکته بسیار مهمی که در بتن ریزی سازه های بلند وجود دارد سرعت عمل در بتن ریزی است.

در فرایند اجرای بتن ساختمان های بلند باید لایه جدید قبل از سفت شدن بتن قبلی ریخته شود تا پیوستگی صحیحی میان لایه های بتن ایجاد شود. در واقع فاصله های بین بتن ریزی در شرایط معمولی باید کمتر از نیم ساعت باشد. ولی در شرایط محیطی گرم باید بتن ریزی کمتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد.

بهترین شیوه بتن ریزی ستون

در هنگام بتن ریزی در ساختمان های بلند توجه به ریختن بتن در تمام زاویه ها و ابعاد میلگردها بسیار حائز اهمیت است. چون ارتفاع ستون ها زیاد است باید بتن ریزی را در لایه‌هایی به ضخامت ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر اجرا کنید. چنانچه کار بتن ریزی در سازه های بتنی بلند با تأخیر انجام‌ ‌شود باید برای گیرش دیرتر بتن از مواد کند کننده استفاده کنید. البته‌ شکر هم می‌تواند زمان سخت شدن بتن را تا حدود ۴ ساعت به عقب بیاندازد. همیشه باید لایه های بعدی بتن ریزی نازک‌تر از بتن ریزی های قبل باشد از طرفی برای ارتفاع دادن به ستون ها باید حتماً آرماتورها را با یکدیگر وصله شوند.

ضوابط بتن ریزی ستون ها در ساختمان های بلند

بتن ریزی ساختمان های بلند باید در چند مرحله انجام شود. تا سنگدانه ها از خمیر سیمانی جدا نشوند. بهتر است برای بتن ریزی ستون با پمپ زمینی از قبل شرایط کار را مهیا کنید. البته برای اینکه مقررات ملی ساختمان ۹۹ را برای اجرای بتن ریزی رعایت کنید باید حداکثر ارتفاع ستون بتنی ۱.۲ متر باشد. چنانچه به دلیل شبکه های آرماتور نتوانستید لوله پمپ بتن ریزی را درون قالب ستون ها وارد کنید بهتر است از دریچه شوتینگ استفاده کنید.

سخن پایانی

فرآیند بتن ریزی ساختمان های بلند بیشتر روی بتن ریزی ستون ها و بتن ریزی سقف‌ها تمرکز دارد. البته‌ برای ارتفاع بتن ریزی سقف‌ها به بتن کمتری نیاز است. ولی به هر حال قبل از اجرای بتن باید با مهندس ناظر مشورت کنید تا نوع و نحوه بتن ریزی را قبل از اجرای سازه طراحی کند. زیرا ستون ها نقش مهمی در استقامت سازه های بتنی دارند.

هر چند که باید تمام مراحل اجرای بتن ریزی از قبیل آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی و غیره با کیفیت بالایی انجام شود‌. به همین منظور ما در گروه صنعتی کاج طلایی آفاق سعی کرده‌ایم با اجرای ترمیم کننده ویژه بتن و اجرای گروت سیمانی منبسط شونده بهترین خدمات را برای اجرای بتن ریزی ساختمان های بلند و کوتاه و همچنین خدمات عایق کاری صنعت ساختمان در اختیارتان قرار دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط