نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

نکاتی مهم که باید درباره بتن ریزی سقف بدانید

بتن ریزی سقف

بتن ریزی سقف باید به صورت پراکنده و یکنواخت اجرا شود. لازم است تا بتن ریزی سقف در دو مرحله و در یک جهت انجام شود و به صورت متوالی روی سقف قرار بگیرد‌‌. نباید در روزهای گرم سقف را بتن ریزی کنید یا اینکه بتن آماده زیاد آب داشته باشد. برای اینکه بتن ریزی سقف با کیفیت بهتری انجام شود باید تعداد آرماتورهای سراسری متناسب با نقشه باشند.

از طرفی نباید در قالب ها شن، ماسه و حتی تکه‌هایی از فوم وجود داشته باشد. حتماً در زمان بتن ریزی برای هر تیرچه از سقف اجرای ادکا را کنترل کنید. چنانچه می‌خواهید با نکات بیشتری در زمان اجرای بتن ریزی در سقف آشنا شوید ما را تا پایان این مقاله از گروه صنعتی کاج طلایی آفاق همراهی کنید.

مهمترین نکات در بتن ریزی سقف

امروزه بتن ریزی سقف اسکلت فلزی و سقف سازه های بتنی با استفاده از پمپ و تجهیزات دیگری مثل تاورکرین انجام می‌شود‌. بنابراین در زمان اجرای بتن ریزی باید ضخامت بتن ریخته شده روی سقف را به خوبی کنترل کنید. چون بتن اضافه می‌تواند بار مرده ساختمان را بالا ببرد و بتن با حجم کم باعث کاهش مقاومت بتن در سازه می‌شود.

پس همیشه سعی کنید ضخامت بتن را در تمامی نقاط کنترل کنید و به اندازه کافی در یک سطح یکنواختی بتن ریزی در سقف را انجام دهید. البته این کار تأثیر زیادی در قیمت و هزینه نیز دارد. چون هر چقدر که ضخامت بتن سقف تیرچه بلوک بیشتر باشد مقدار بتن بیشتری مصرف می‌شود در نتیجه قیمت بتن ریزی در سقف افزایش پیدا می‌کند.

مهمترین نکات در بتن ریزی سقف

حفاظت‌ بتن ریخته شده

در مرحله دوم از بتن ریزی باید سطح مجدداً هموار و یک دست شود. پس با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ و درجه حرارت محیط باید مخلوطی از آب و سیمان را با کمک پمپ به صورت دوغاب روی سطح بتن ریزی بریزد. ولی توجه‌ داشته باشید که این ترکیب آب و سیمان نباید به درون بتن ریزی راه پیدا کند. زیرا نگهداری بتن سقف تأثیر زیادی در مقاومت بتن ریزی دارد‌.

محصور کردن اطراف محل بتن ریزی

از دیگر نکته‌های مهم ، جلوگیری از بارهای جانبی مثل وزش باد است. زیرا این عامل محیطی باعث خشک شدن سریع بتن و ایجاد ترک در بتن سقف می‌شود. پس بهتر است با محصور کردن اطراف سقف هم ایمنی محیط کار خود را بالا ببرید و هم با جلوگیری از وزش باد کیفیت بتن ریزی را افزایش دهید.

اصولاً در بتن ریزی قسمت‌های مختلف سقف سازه های بتنی با توجه به محاسبه بتن سقف در هر مرحله باید لوله های پمپ بتن از یکدیگر جدا شوند. پس با احتیاط لوله ها را از یکدیگر جدا کنید و در محل جدید لوله ها را مجدداً ببندید. مطمئناً این کار آسیب کمتری به عملیات بتن ریزی وارد می‌کند. البته باید محل قرار گرفتن پمپ و جای گذاری لوله های پمپ از قبل تعیین شود.

ضوابط مهم درباره بتن ریزی سقف ها

با توجه به مباحث مهمی که در قوانین کشوری درباره بتن ریزی سقف ها وضع شده است باید بتن آماده به شکل پراکنده در قسمت‌های مختلف سقف ریخته شود و سپس آن را صاف و هموار کنید. نباید بتن تنها در یک محل با حجم زیاد ریخته شود و سپس آن را به صورت افقی حرکت دهید. در واقع بهتر است که بتن ریزی تنها در یک جهت به صورت متوالی اجرا شود.

نکات مهم

برای اینکه در بتن ریزی سقف به نتیجه مطلوبی با بیشترین مقاومت برسید باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • کنترل کردن تعداد آرماتورها متناسب با نقشه
  • اجرای قالب بندی به همراه شمع زنی به طرز اصولی
  • رعایت کردن فاصله میلگردها در آرماتورهای طولی با یکدیگر
  • رعایت فاصله بین خاموت ها
  • کنترل کردن خیز منفی سقف در قسمت تیرچه بلوک
  • کنترل مقدار رطوبت بلوک سقف تیرچه در زمان بتن ریزی
  • اجرای کلاف عرضی
  • رعایت فاصله بین شمع های سقف
  • رعایت کاور تیرها
  • بستن دو طرف بلوک برای جلوگیری از وارد شدن بتن به درون بلوک

سخن پایانی

دقت کنید بتن ریزی سقف با توجه به ابعاد پروژه حدود چند ساعت طول می‌کشد. پس شما در این مدت باید به خوبی نحوه بتن ریزی در سقف را نظارت کنید. بهتر است در اجرای تمام مراحل بتن ریزی از تجربه یک مهندس ناظر استفاده کنید.

چنانچه تمایل داشته باشید ما در گروه صنعتی کاج طلایی آفاق می‌توانیم باکیفیت‌ترین خدمات اجرای ترمیم کننده ویژه بتن و اجرای گروت سیمانی منبسط شونده را همراه با مرغوب ترین محصولات عایق بندی خدمت شما در سراسر کشور ارائه دهیم.

https://ktaholding.com/

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط