نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

همه چیز درباره ی بتن ریزی کف ساختمان، سوله، انبار و پارکینگ ها

  • خانه
  • /
  • مقالات
  • /
  • همه چیز درباره ی بتن ریزی کف ساختمان، سوله، انبار و پارکینگ ها
بتن ریزی کف

بتن ریزی کف برای استحکام و انسجام بیشتر ساختمان به کار می‌رود. پس مهم‌ترین عنصر برای ایمنی در سازه‌های مختلف بتن ریزی است. اما همیشه کیفیت و نحوه‌ی بتن ریزی بسته به نوع بتن و قیمت بتن ریزی کف سوله کاملاً متفاوت است. از این رو در قسمت های مختلف ساختمان مثل پی، سقف، کف و ستون ها باید مناسب ترین بتن ریزی انجام شود‌. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله شما را با همه چیز درباره بتن ریزی ساختمان آشنا کنیم.

بتن ریزی کف چگونه انجام می شود؟

اصولاً در آموزش بتن ریزی کف به ریختن بتن در قسمت کف ساختمان، محوطه، پارکینگ و حتی سوله‌ها بتن ریزی کف گفته می شود. اجرای این روش بسیار ساده است ولی با توجه به ضخامت بتن کف سوله، انبار و پارکینگ به دو شکل انجام می شود. یک نوع روش بتن ریزی در کف به شکل دستی است و روش دوم بتن ریزی در کف با کمک دستگاه‌های میکسر اجرا می شود.

بهترین روش برای اجرای بتن ریزی که باعث صاف بودن سطح میشود روش ماله پروانه میباشد که خیلی آسان‌تر و باصرفه‌تر است. البته امروزه‌ مصالح پیشرفته‌ای مثل بتن پلیمری و بتن رزینی کار بتن ریزی را خیلی ساده‌تر کرده است.

مراحل اجرا

برای اینکه بتن ریزی در کف با کیفیت بیشتری انجام شود باید جزئیات اجرای کف سازی سوله‌های صنعتی و مراحل انجام این پروسه را با دقت زیادی انجام دهید. ما در ادامه به بررسی مهم‌ترین مراحل اجرای بتن ریزی کف می‌پردازیم.

مراحل اجرای بتن ریزی کف

مرحله اول: تمیزکاری پیش از ریختن بتن

برای بتن ریزی در کف باید ابتدا توسط شن کش کف مورد نظر خود را از سنگ، کلوخ و نخاله پاکسازی کنید. سپس تا حد ممکن سطح صاف و همواری را برای بتن ریزی فراهم کنید تا شرایط مناسبی برای آرماتوربندی مهیا شود.

مرحله دوم: آرماتوربندی

برای اینکه بتن ریزی کف مسلح‌تر شود باید در این مرحله از آرماتوربندی و همچنین مش گذاری استفاده کنید. البته‌ برای بالا بردن کیفیت آرماتوربندی هیچ گاه از میلگردهای زنگ زده استفاده نکنید زیرا این کار باعث ترک خوردگی بتن و آسیب دیدن کف می شود‌.

مرحله سوم: بتن ریزی کف

بعد از اینکه دو مرحله قبل را به نحو احسنت انجام دادید نوبت به بتن ریزی در کف می‌رسد. برای انجام این کار از بتن با عیار ۳۵۰ تا ۴۰۰ استفاده کنید. چنانچه می‌خواهید مقاومت بتن ریزی بالاتر رود و خاصیت نفوذناپذیری داشته باشد می‌توانید با نسبت ۱٪ تا ۲٪ وزن سیمان از چسب آب بندی استفاده کنید.

البته‌ می‌توانید به نسبت ۱ به ۱۰ تا ۱ به ۲۰ هم از چسب آب بندی‌ بهره ببرید. برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن و پایین آوردن وزن مخصوص بتن بهتر است از الیاف پروپیلن هم استفاده کنید. چون این نوع الیاف خاصیت آب گریزی دارد و اجازه نمی‌دهند که بتن نم و رطوبت کف را به خود جذب کند‌.

مراحل اجرای بتن ریزی کف

مرحله چهارم: یکنواخت کردن سطح

در مرحله آخر باید توسط یک ابزار بتن ریزی مثل ماله پروانه‌ای سطح بتن ریزی در کف را لیسه ای یا همان یکنواخت کنید. این کار علاوه بر سهولت اجرای کار می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و امنیت کار بتن ریزی در کف را تا حد زیادی بیشتر کند. بهتر است برای بالا بردن مقاومت سطح بتن ریزی به عنوان عایق از روان کننده های چسب Z90 نانو هم استفاده کنید.

نکات مهم بتن ریزی کف

اگر می‌خواهید بتن ریزی کف سوله، انبار، ساختمان، پارکینگ و سازه‌های دیگر را با کیفیت زیاد و طول عمر بالایی انجام دهید. باید به برخی نکات اساسی در حین اجرای بتن ریزی توجه داشته باشید مثلاً:

  • هیچ گاه میلگردهای آرماتوربندی نباید پوسیده یا روغنی باشند.
  • باید فاصله میان خاموت ها حداکثر ۲۰ سانتیمتر باشد.
  • میلگردهای آرماتوربندی باید با استفاده از مفتول‌های ۱ تا 5/1 میلی‌متر در کنار هم قرار بگیرند.
  • لازم است در بتن ریزی کف حتماً فاصله میان آرماتوربندی و قالب بتن ریزی کف حداقل 5/2 سانتیمتر باشد.
  • میلگردهایی که در آرماتوربندی استفاده می‌کنید نباید با کمک دستگاه‌های جوش برش داده شوند. زیرا این کار باعث می شود تا مقاومت میلگردها تا حد زیادی از بین برود. بهتر است برای برش دادن اصولی‌تر میلگردهای آرماتوربندی از دستگاه‌های مکانیکی بهره ببرید.
  • آرماتوربندی جزو کارهای بسیار تخصصی به شمار می‌آید. زیرا کف سوله، ساختمان، پارکینگ و غیره از جمله مکان هایی است که وسایل سنگین در آنجا تردد دارند.
  • دقت کنید میلگردهای خم شده را هیچ گاه با چکش و یا وسایل کوبنده دیگری صاف نکنید.
  • باید فاصله میان میلگردها در حدی باشد که بزرگ ترین‌ سنگدانه های داخل بتن به راحتی بین میلگردها جا به جا شود.
  • برای خم کردن میلگردهای ۱۲ سانتیمتری از دست استفاده کنید ولی برای خم کردن میلگردهای بالای ۱۲ سانتیمتر بهتر است با تجهیزات مکانیکی این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

در این متن از مجموعه مقالات وبسایت گروه صنعتی کاج طلایی آفاق سعی کردیم شما را با نحوه بتن ریزی کف به ساده‌ترین شکل آشنا کنیم. اما مهم‌ترین مبحث در بتن ریزی کف قیمت بتن ریزی در کف است. پس همیشه در اجرای بتن ریزی باید به فاکتورهای مهم دیگری مثل بتن های آماده با مقدار عیار مشخص شده، استفاده از ماله پروانه‌ای و افزودنی‌های متفرقه توجه داشته باشید‌.

البته گاهی اوقات اجرا توسط دستگاه‌های مجیک، اجرای درز کاتر و غیره هزینه‌های بتن ریزی در کف را افزایش می‌دهند. به همین منظور ما در گروه صنعتی کاج طلایی آفاق همواره در تلاشیم تا خدمات و محصولات خود را در مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت ارائه دهیم. تنها کافیست با مشاوران حرفه‌ای ما تماس بگیرید تا محصولات متنوع خود را از جمله پوشش های ضد حریق، کفپوش های پلیمری و سایر عایق های حرارتی و رطوبتی مدرن در اختیارتان قرار دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط