نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

بهترین عایق حرارتی برای عایق کاری ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین عایق حرارتی برای عایق‌کاری ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه تقاضا برای خرید بهترین عایق حرارتی در داخل ساختمان روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در زمان‌های قدیم دیوارها با ضخامت زیادی ساخته می‌شدند تا در فصل تابستان محیط ساختمان خنک و در زمستان گرم باشد. اما امروزه دیوارها را با ضخامت کم تولید می‌کنند تا مواد کمتر مصرف شود و ساختمان سبک باشد. به همین دلیل استفاده از عایق‌های حرارتی ضرورت پیدا کرده‌اند. آیا شما هم قصد آشنایی با عایق حرارتی را دارید؟ پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

عایق حرارتی چه کاربردی در داخل ساختمان دارد؟

عایق حرارتی چه کاربردی در داخل ساختمان دارد؟

همیشه گرما از یک محیط گرم به سمت محیط سرد در حال حرکت است، به همین دلیل برای پیشگیری از ورود و خروج گرما، انواع عایق‌های حرارتی تولید شده‌اند. هنگامی که فضای یک ساختمان عایق‌کاری می‌شود، هوای داخلی آن در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم باقی می‌ماند. تنظیم دما در محیط برای افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، نقش فوق‌العاده زیادی در برقراری آسایش افراد دارد.

باتوجه‌به اینکه عایق‌های حرارتی از ورود و خروج گرما جلوگیری می‌کنند، پس باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم می‌شوند. تمام افرادی که قصد عایق‌کاری ساختمان خود را دارند، باید باتوجه‌به دما و شرایط محیطی خود بهترین عایق حرارتی را برای ساختمان خود انتخاب نمایند تا بعد از مصرف با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشوند.

انواع عایق‌های حرارتی

امروزه عایق‌های حرارتی را در جنس‌ها و مدل‌های متنوع طراحی و تولید می‌کنند. شرایط هر ساختمان و آب هوای هر منطقه در انتخاب نوع عایق حرارتی تأثیر بسیار زیادی دارد. انواع عایق‌های حرارتی موجود در بازار عبارت است از:

عایق حرارتی پلی اورتان

قطعا با توجه به ویژگی هایی که در زیر بعنوان ویژگی های بهترین عایق حرارتی برشمردیم عایق حرارتی پلی یورتان بسیاری از کمبودهای عایق های حرارتی را رفع کرده و پاسخگوی نیازهای بیشمار ما جهت عایق حرارتی در تمامی صنایع ساختمانی، مرغداری، سوله های صنعتی و غیره شده است.

عایق پشم‌شیشه

عایق پشم‌شیشه جزء بهترین عایق حرارتی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز تولید می‌شود. این نوع عایق‌کاری با استفاده از مواد معدنی و ذوب شیشه تولید می‌شود. عایق‌کاری پشم‌شیشه دارای وزن بسیار کمی است و مانع از پیشروی آتش‌سوزی می‌شود.

عایق پشم سنگ

این مدل عایق ساختمانی با استفاده از مواد معدنی و سنگ بازالت آتشفشانی تهیه می‌شود. باتوجه‌به مقاومت بسیار بالایی که عایق پشم سنگ در برابر گرما دارد، امروزه در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد.

عایق الاستومری

این نوع عایق حرارتی با استفاده از نیتریل فوم ساخته می‌شود و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالایی دارد. عایق الاستومری یک نوع عایق بسیار کاربردی در برابر حرارت و بخار هوا محسوب می‌شود.

عایق تخته‌های فیبری

این مدل عایق‌کاری جزء اولین و بهترین عایق حرارتی است که از پشم نمد و الیاف گیاهی ساخته می‌شود. عایق تخته فیبری در برابر انواع فشارهای مکانیکی و حرارت‌های بالا، مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد.

یونولیت

این محصول به عنوان بهترین عایق حرارتی ساختمان معرفی می‌شود، زیرا همزمان عایق رطوبتی و عایق صوتی است و همچنین در برابر زلزله مقاومت بالایی دارد. یونولیت از نظر ماهیت بی‌اثر است و هیچگونه واکنش شیمیایی به دنبال نخواهد داشت.
به راحتی در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود زیرا به هیچ عنوان آفات تاثیری در آن ندارد. سلول‌های موجود در آن بسیار فشرده هستند، به همین دلیل وقتی به عنوان ماده اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آب کمی جذب کرده و باعث ایجاد پوسیدگی نمی‌شود. کاربر یونولیت‌ها به شرح زیر است:

  • با دوام ، قوی و سبک هستند و به عنوان سیستم‌های عایق پنل‌ها برای نما، دیوارها، سقف‌ها و کف در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • به عنوان ماده شناور در ساخت ماریناها و پنتون‌ها کاربرد دارد.
  • به عنوان پر کننده‌های سبک وزن در ساخت‌وسازهای راه و راه آهن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق ایزوهم

این عایق یکی از جدیدترین عایق‌های حرارتی دنیا در صنعت ساختمان‌سازی است که دارای ویژگی‌هایی به شرح‌ زیر می‌باشد:

  • طول عمر بیش از یک قرن
  • ضریب هدایت بسیار بالا
  • غیر قابل اشتعال
  • انعطاف‌پذیری عالی
  • مقاومت عالی در برابر رطوبت و نم
  • مقاومت بالا برای استفاده در زیر خاک و آب
  • مقاومت بالا در برابر سائیدگی و سایش
  • قابلیت نصب در نقاط مختلف ساختمان
  • سازگاری عالی با انواع مصالح

این عایق حرارتی بهترین عایق حرارتی بوده و دارای ضخامت بسیار کمی است و هنگام نصب هیچ نیازی به زیرسازی ندارد. عایق ایزوهم علاوه بر ساختمان‌های مسکونی در سازه‌های تجاری، اداری، سردخانه‌ها و … به کار برده می‌شود.

عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده

این نوع از عایق‌های حرارتی از فشرده کردن دانه‌های چوب پنبه ایجاد شده و دارای مقاومت فشاری بسیاری است. در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاومت بسیار خوبی دارند و در مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق پرلیت

این عایق وزن بسیار کمی دارد و در برابر حرارت و آتش بسیار مقاوم است. یکی دیگر از کاربردهای ویژه عایق پرلیت استفاده به عنوان عایق صوتی است. همچنین این عایق از نظر شیمیایی خنثی است و واکنشی با مواد شیمیایی نمی‌دهد. یکی از معایب این عایق مقاومت کم در برابر فشار است، به همین دلیل از آن در محیط‌های تحت فشار و با رطوبت بالا استفاده نمی‌شود.

عایق پلی استایرن (XPS)

این نوع از عایق حرارتی ساختمان از پلی استایرن اکسترود شده ساخته شده و وزن بسیار کمی دارد. از این عایق برای دیوارهای فونداسیون، سردخانه‌ها، سقف‌های تیرچه و بلوک و … استفاده می‌شود. عایق پلی استایرن دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و نم است و به سختی دچار پوسیدگی می‌شود.

عایق شیشه اسفنجی حرارتی

یکی دیگر از بهترین عایق حرارتی که از شیشه خالص تولید می‌شود عایق شیشه اسفنجی حرارتی این که دارای قابلیت انبساط بسیار بالایی است. این عایق در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد و به عنوان ماده‌ای نسوز شناخته می‌شود. همچنین در برابر حشرات موذی مقاومت بالایی داشته و از مقاومت فشاری خوبی نیز برخوردار است.

نکات مهم در عایق‌کاری حرارتی ساختمان‌ها

مهم‌ترین مرحله در عایق‌کاری حرارتی ساختمان انتخاب عایق حرارتی مناسب است. هنگام انتخاب عایق باید به ویژگی‌های ساختاری محصول مانند مقاومت در برابر آتش، رطوبت و … توجه کنید. در ادامه نکات مهم هنگام عایق‌کاری حرارتی را بیان می‌کنیم:

عایق‌کاری از خارج ساختمان باعث می‌شود اینرسی حرارتی به حداکثر برسد و از نوسان دما در داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. این کار تنظیم دما را راحت‌تر خواهد کرد. این نوع عایق‌کاری معمولا در ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شود.
عایق‌کاری داخلی برای ساختمان‌های اداری، تجاری و … که به صورت منقطع استفاده می‌شوند توصیه شده است.میزان موثر بودن و نتیجه بخش بودن بهترین عایق حرارتی ساختمان ارتباط مستقیمی با نحوه نصب آن دارد. نصب عایق نباید تحت فشار بوده و ضخامت عایق بعد از نصب نیز باید حفظ شود در غیر اینصورت مقاومت حرارتی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

  • در سقف‌هایی که دارای شیب زیادی هستند نباید از عایق‌های آزاد استفاده شود.
  • بهترین عایق‌ها برای سقف‌ها نوع انباشتنی و پرکردنی هستند و البته باید سطح سقف در این حالت صاف و یکنواخت باشد.
  • عایق‌کاری باید به گونه‌ای انجام شود که تمام سطح مورد نظر را پوشش دهد در غیر اینصورت ممکن است کارایی آن حتی تا ۵۰ درصد کم شود.
  • عایق‌های حرارتی نباید در نزدیکی فن‌های خروجی و اطراف کابل‌های برق و لوازم الکتریکی نصب شود.
  • بهتر است که از مصالح غیر فلزی برای نصب عایق حرارتی ساختمان استفاده شود تا میزان ضریب انتقال حرارت کاهش پیدا کند. در صورت استفاده از فلزات نیز باید از پوشش مناسب استفاده شود.
  • چنانچه از لایه‌های ضد رطوبت به عنوان عایق حرارتی ساختمان استفاده می‌شود باید پیوستگی و قشر ضد رطوبت آن حفظ شود.
  • بر روی سطوحی پلی استایرن نباید از رنگ‌های روغنی استفاده کرد چرا که ممکن است باعث آتشسوزی شود.

ویژگی‌های بهترین عایق حرارتی

تمام دیوارهای ساختمانی را از سمت داخل و خارج می‌توان با استفاده از عایق‌های حرارتی، عایق‌کاری کرد. با استفاده از این روش اینرسی ساختمان‌ها بالا رفته و در داخل ساختمان تعادل گرمایی به وجود می‌آید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین عایق حرارتی عبارت است از:

  • مقاومت بسیار بالایی را در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد.
  • در برابر انواع میکروب‌ها و قارچ‌های موجود در محیط، بسیار مقاوم است.
  • با هیچ‌گونه مواد سمی و شیمیایی واکنش نمی‌دهد.
  • در برابر انواع فشارهای مکانیکی مقاومت بالایی دارد.
  • در اثر حرارت بسیار بالا، کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.
  • در برابر اشعه‌های ماورای بنفش و نور خورشید بسیار مقاوم است.
  • طول عمر عایق حرارتی باید طولانی باشد.
  • چگالی مواد موجود در این نوع عایق‌ها باید متناسب با محیط انتخاب شود.

مزایای استفاده از عایق حرارتی

مزایای استفاده از عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی هزینه‌های موردنیاز برای ساخت اولیه ساختمان را افزایش می‌دهند، اما بعد مدت‌ها می‌توان میزان کاهش هزینه‌های ناشی از سوخت و انرژی را مشاهده کرد. باتوجه‌به خصوصیات زیادی که در این نوع عایق‌ها وجود دارد، امروزه عایق حرارتی کاربردهای بسیار زیادی پیدا کرده است. برخی از مزایای استفاده از بهترین عایق حرارتی عبارت است از:

  • از مصالح ساختمانی نگهداری می‌کند.
  • انتقال حرارت را کاهش می‌دهد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.
  • هوابندی ساختمان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.
  • راه‌اندازی این نوع عایق‌ها در داخل ساختمان بسیار راحت است.

هزینه اجرای بهترین عایق حرارتی در داخل ساختمان

هنگام عایق‌کاری ساختمان عواملی مانند: نوع عایق حرارتی، متراژ کار، نوع مکانی که عایق‌کاری می‌شود و … در تعیین هزینه‌های موردنیاز اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل به‌صورت دقیق نمی‌توان هزینه‌های عایق‌کاری ساختمان را تشخیص داد. امروزه مواد مختلف را در کیفیت‌های متنوع طراحی می‌کنند که همین مورد باعث می‌شود، قیمت مواد با همدیگر تفاوت داشته باشد. راه‌اندازی عایق‌کاری در برخی از قسمت‌های ساختمان مواد بیشتری را مصرف می‌کند؛ به همین دلیل میزان مصرف مواد در محیط هم نقش بسیار مهمی در هزینه‌های مربوطه دارد.

انجام عایق‌کاری ساختمان را باید به افراد متخصص و ماهر در این زمینه واگذار کرد، تا عایق‌کاری ساختمان به بهترین شکل ممکن انجام شود. در این صورت هزینه شرکت و افرادی که راه‌اندازی عایق حرارتی را برعهده دارند، در محاسبه هزینه‌ها نقش دارد. کاج طلایی آفاق یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های عایق حرارتی است که بهترین عایق‌ها را در داخل ساختمان و باتوجه‌به شرایط محیطی اجرا می‌کند. عایق حرارتی پلی یورتان یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین عایق حرارتی است که توسط این شرکت انجام می شود.

سخن پایانی

امروزه مصرف انرژی و سوخت روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل اکثر افراد به فکر راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه انرژی هستند. انواع عایق‌های حرارتی که امروزه تولید شده‌اند، در کاهش هزینه‌ها نقش بسیار زیادی دارند و باعث ایجاد تعادل دمایی در داخل ساختمان می‌شوند. عایق پلی‌یورتان جزء بهترین عایق حرارتی است که برای تمام ساختمان‌ها و در هر نوع شرایط آب‌وهوایی کاربرد دارد. نصب و راه‌اندازی عایق‌های حرارتی را به متخصصان کاج طلایی آفاق واگذار کنید، تا ساختمان به بهترین شکل ممکن عایق‌کاری شود. راه‌اندازی عایق‌کاری در برخی از قسمت‌های ساختمان مواد بیشتری را مصرف می‌کند؛ به همین دلیل میزان مصرف مواد در محیط هم نقش بسیار مهمی در هزینه‌های مربوطه دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط