نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

فوم تزریقی پلی یورتان انواع و کاربرد های آن

اجرای عایق پلی یورتان
فوم تزریقی پلی یورتان

فوم تزریقی پلی یورتان چیست؟

فوم تزریقی پلی یورتان مجموعه ای از پلیمر های بسیار مهم است که در نتیجه واکنش شیمیایی بین ایزوسیانات و پلیول ایجاد می شود. پلی یورتان مشتقاتی از نفت است که این ماده شیمیایی نقش بسزایی در ایجاد فومینگ و ساخت بسیاری از وسایل پیرامونی ما کاربرد دارد.

تاریخچه فوم تزریقی پلی یورتان

این ماده شیمیایی برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۳۰ در کشور آلمان تولید شد. در آن زمان پنتاگون از این ماده برای عایق کاری بدنه هواپیمای نظامی خود استفاده کرد.با گذر زمان و پی بردن به ویژگی های منحصر به فرد پلی یورتان از آن در زمینه های دیگر از قبیل عایق کاری ساختمان های مسکونی و اداری و صنعتی استفاده بهینه می شد.

مهمترین ویژگی تزریق عایق پلی یورتان

عایق پلی یورتان از پلی مرهای مهم و بسیار سبک وزن است که نسبت به وزنی که دارد مقاومت بسیار بالایی نیز دارد. این پلی پیوند های یورتانی دارد که از مهمترین ویژگی های آن ایجاد ساختاری بی نهایت پایدار می باشد.

پلی یورتان دارای انواع متنوعی است که یکی از انواع آن عایق تزریقی پلی یورتان می باشد که اختصاصا در کاج طلایی آفاق به آن می پردازیم.

عایق حرارتی تزریقی پلی یورتان

عایق حرارتی تزریقی پلی یورتان و کاربرد های آن

ما انسان ها در فصل های مختلف سال برای گرم و سرد کردن محیط پیرامون خود انرژی هایی صرف میکنیم که موجب تولید کربن دی اکسید در جو می شود که با افزایش مقدار این گاز ها موجب گرم شدن کره زمین میشویم. برای کاهش اینگونه انرژی های مصرفی راه های متنوعی وجود دارد از جمله عایق کردن سازه ها است.اینگونه عایق کاری میتواند با مواد و مصالح گوناگونی صورت پذیرد. البته نوعی از بهترین و کاربردی ترین روش استفاده از عایق حرارتی پلی یورتان است.

خصوصیات عایق فوم پلی یورتان

فوم تزریقی پلی یورتان دارای ساختاری پایدار است. یکی از ویژگی های بارز که باعث شده این فوم عایق حرارتی مطلوبی باشد داشتن ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین است.

سلول بسته بودن فوم پلی یورتان عایق، موجب کاهش اتلاف انرژی می شود.

درواقع این ویژگی از هدر رفتن انرژی بسیار جلو گیری کرده و باعث صرفه جویی در هزینه های تامین انرژی می شود. بنابر این هزینه های مصرف شده برای عایق کاری ساختمان بدون بازگشت نیست .به عبارتی دیگر عایق کردن سازه ها توسط عایق پلی یورتان نوعی کسب درآمد به حساب می آید.

از جمله سایر ویژگی های این ماده شیمیایی میتوان به عایق حرارت، صوت و رطوبت بودن این ماده، ضد حریق بودن، داشتن مقاومت مکانیکی، سلامت ماده، چسبندگی و… اشاره کرد.

همراه با کاج طلایی آفاق باشید تا به طور گسترده تر به توضیح این ویژگی ها بپردازیم.

عایق فوم تزریقی پلی یورتان

ویژگی ‌های عایق فوم تزریقی پلی یورتان

عایق حرارتی فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان به دلیل داشتن ساختاری سلولی گازی شکل ( سلول بسته بودن ) مانع از بروز حرارت به بیرون و داخل سازه ها می شود. به همین دلیل فوم پلی یورتان تزریقی یک عایق حرارتی بسیار مناسبی است.

عایق صوتی فوم پلی یورتان

با تزریق فوم پلی یورتان با غلظت کم و باز کردن فوم ها آلودگی صوتی به طور چشم گیری کاهش می یابد.استفاده از این عایق راهی مناسب برای جلوگیری از صداهای مزاحم می شود.

عایق رطوبتی فوم پلی یورتان

عایق رطوبتی درواقع یک عایق و جذب کننده رطوبت است.وجود رطوبت باگذر زمان به مرور نواحی مختلف سازه را فرسوده می کند و به آن آسیب می رساند.البته عایق فوم تزریقی پلی یورتان جزو بهترین مواد نفوذ ناپذیر و همچنین ضد آب و ضد بخار است.همچنین این ماده با تمام شرایط آب و هوایی سازگاری مطلوبی دارد.

فوم پلی یورتان تزریقی به عنوان ضد حریق

از آنجایی که این فوم با بهره گیری از تکنولوژی ( Synthesia ) ایجاد شده در شرایط آتش سوزی نیز ایمن است. البته علاوه بر این ضد حریق بودن یک سازه به سایر مصالح ساختمانی نیز بستگی دارد چرا که این فوم عایق تنها یک نوع از مصالح ساختمانی است.

سلامت فوم تزریقی پلی یورتان

از جمله ویژگی های سلامتی این فوم میتوان موارد زیر را نام برد:

  • فوم پلی یورتان پاششی هیچ آسیبی به طبیعت نمیرساند,درواقع دوستدار طبیعت است.
  • فوم پلی یورتان هیچگونه ترکیبات فرار یا سرطان زا ندارد.
  • محافظت در برابر موریانه ها، پوسیدگی و حتی گرد وخاک را دارد.
  • حفظ زیبایی ظاهری سازه.

مقاومت مکانیکی

عایق فوم تزریقی پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی دارد که در ساخت و تولید آن از اسیدهای معدنی قوی و حلال استفاده می کنند. این فوم همچنین در مقابل فعالیت کپک ها مقاومت دارد. علاوه بر این فوم پلی یورتان موجب افزایش طول عمر سازه نیز می شود، چرا که در عین حال که بی بو است از پوسیدگی درمحیط های صنعتی  نیز جلوگیری می کند.

چسبندگی

یکی از ویژگی هایی که موجب تمایز این فوم از عایق هایی همچون پشم ها شده است خاصیت چسبندگی در این فوم است. از رو میتوان از این عایق به راحتی در ساختمان های مسکونی تجاری و صنعتی بهره برد.این فوم با تمام سطوح سازگاری دارد و بدون نیاز به عناصری کمکی به تمام سطوح سازه می چسبد.

کاربردهای عایق تزریقی فوم پلی یورتان

  • عایق کردن دال های بتنی
  • عایق کاری دیوارهای بتنی
  • عایق کاری استخرها
  • عایق کاری مخازن آب
  • ·          استفاده از آن برای رفع ترک های کوچک سدها
  • استفاده از این عایق در ساخت کفپوش های صنعتی ( چرا که باید در مقابل مواد شیمیایی و خوردگی های شدید مقاومت داشته باشند).
  • استفاده در کفپوش های ورزشی ( چرا که باید دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها داشته باشد).
  • در ساخت کفپوش های بیمارستانی و محیط های بهداشتی
  • در محیط های دیگر پارکینک ها و …
  • شایع ترین کاربرد فوم  پلی یورتان استفاده از آن در شکاف های ایجاد شده در نماهای خارجی و تعمیر عایق آن ها است.

نحوه کاربرد فوم پلی یورتان تزریقی

عایق فوم تزریقی پلی یورتان در اکثر نواحی از جمله مناطقی که قابلیت دسترسی به آن ها کمی دشوار است مانند مکان های بزرگ و دارای ساخت پیچیده قابل اجراست.

برای اجرای روش تزریق عایق فوم پلی یورتان نیازمند دستگاه های خاص و نیز نیروی کار خاص و کارآمد است.

ایزوسیانات و پلیول تشکیل دهنده پلی یورتان،در مخزن هایی جدا از هم نگهداری می شوند.مخزن ها دارای اجزایی همچون  شیر کنترل فشار و پمپ هستند.برای تزریق پلی یورتان باید حتما نسبت و فشار معین در نظر گرفته شود.

با تزریق این دو ماده در محل مورد نظر و واکنش شیمیایی که این دو باهم ایجاد میکنند موجب تشکیل فوم و در نتیجه پر کردن درز ها و منافذ سطح مورد نظر می شوند.

از آنجایی که پلی یورتان در درز ها و شکاف ها تزریق می شود باید این شکاف ها حد اقل بیش از یک میلی متر باشد در غیر این صورت این عایق به داخل شکاف ها نفوذ نکرده و عایق بندی صورت نمیگیرد.

شرط استفاده از عایق پلی یورتان

سطحی که قرار است با عایق فوم پلی یورتان عایق کاری شود باید به دقت بررسی شود که هیچ گونه نیازی به تعمیرات نداشته باشد چرا که  بعد از عایق کاری ، جدا کردن عایق از سطح اجرایی بسیار دشوار است.

نحوه تزریق عایق تزریقی فوم پلی یورتان

در این روش ابتدا سطح عایق کاری رنگ شده و همچنین از گرد و غبار و چربی های احتمالی تمیز می شود.

در این روش ازعایق کاری پلی یورتان توسط پمپ هایی مخصوص تحت فشار زیاد به محل مورد نظر تزریق می شود.  تزریق به دو روش انجام می شود:

روش یک : این روش مختص به لوله ها و سطح هایی است که نیاز به ورق کاری دارند.

ابتدا سطوح با فاصله های مشخص سوراخ می شوند و سپس از این سوراخ ها تزریق انجام می شود.

در این روش بلافاصله بعد از تزریق به لوله ها ضربه وارد میکنند تا مشخص شود فوم سراسر لوله پخش شده یا خیر اگر اینگونه نبود تزریق مجدد صورت می گیرد.

روش دو : در روش دوم از عایق پلی یورتان مخزن های بزرگ استفاده می شود که این روش مختص به مخازن بزرگ عمودی است که تزریق از بالای ورق های نصب شده صورت می پذیرد.

شرکت کاج طلایی آفاق به عنوان یکی از برترین شرکت های تولید کننده عایق پلی یورتان انواع این عایق ها را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد.

منبع: مقاله اختصاصی  شرکت کاج طلایی آفاق

نویسنده: تیم فنی مهندسی کاج طلایی آفاق

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط