نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

نصب سیستم اعلام حریق و چند نکته طلایی درباره آن

نصب سیستم اعلام حریق

نصب سیستم اعلام حریق با رعایت تمامی اصول صحیح و فنی، تأثیر فوق‌العاده‌ای در موفق بودن پروژه اطلاع حریق و صحت عملکرد آن در طولانی مدت دارد. با این حال لازم است برای راه اندازی این سیستم ها از افراد باتجربه کمک گرفته شود و نکات مهم در این خصوص مورد مطالعه قرار گیرد.

چگونگی نصب سیستم اعلام حریق

به مجموعه‌ای از تجهیزات که با استفاده از آن می‌توان آتش سوزی را قبل از به بار آمدن خسارات تشخیص داد، سیستم اعلام حریق گفته می‌شود. با این حال امروزه این سیستم ها در بسیاری از اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و غیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که در خصوص این سیستم باید به آن دقت داشت نحوه نصب این سیستم ها است. به طوری که باید بدانید سیستم اعلام حریق از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از این رو نصب آن امری کاملاً تخصصی می‌باشد که نیاز به دانش و مهارت لازم در خصوص سیم کشی و راه اندازی اجزای مختلف این سیستم ها دارد. دقت داشته باشید چنانچه نصب این سیستم ها به صورت تخصصی و به درستی انجام نگیرد؛ طبیعتاً عملکرد این سیستم نیز به درستی انجام نخواهد شد. بنابراین این امر ممکن است خسارت و مشکلات زیادی را به بار آورد.

نصب و اجرای سیستم اعلام حریق وایرلس

با توجه به اینکه انواع سیستم اعلام حریق متفاوت هستند طبیعتاً نحوه راه اندازی هر کدام از این سیستم ‌ها نیز تفاوت‌هایی با هم دارد. یکی از انواع این سیستم ها، سیستم اعلام حریق وایرلس یا بیسیم بوده که نیاز به برنامه ریزی و تنظیمات خاصی دارد. در خصوص نحوه نصب سیستم اعلام حریق وایرلس لازم است بدانید این سیستم ها نیاز به برنامه ریزی و تنظیم تجهیزات دارد. بنابراین باید طبق نقشه پروژه انجام بگیرد تا به درستی کار کند.

همچنین بخوانید: اجرای کفپوش صنعتی اپوکسی

اجرای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر دیگر نوع این سیستم ها است که جزو سیستم های پیچیده به شمار می‌رود. با توجه به این امر جهت نصب آن نیاز به مهارت بالایی می‌باشد. نکته مهم در نصب این نوع سیستم درک درست از منطق سیم‌کشی و برنامه های نوشته شده در آن است. سخت افزار این سیستم ها باید با حساسیت و نظارت کامل نصب شده که در این صورت متخصصین از کیفیت و جزئیات پروژه اجرا شده اطمینان کافی خواهند داشت.

نکات مهم برای نصب سیستم اعلام حریق

نصب سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف که معمولاً در پروژه های کوچک با المان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است در بسیاری از مواقع به دلیل کوچک بودن پروژه نصب آن چندان جدی گرفته نشود. اما توجه داشته باشید عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب سیستم اعلام حریق متعارف می‌تواند حوادث ناگوار و غیر قابل جبرانی را حتی در ساختمان های کوچک به بار آورد. این نوع سیستم اگرچه جزو سیستم‌ هایی بود که به راحتی قابل نصب و راه اندازی است اما در هر صورت باید از افراد باتجربه در این زمینه کمک گرفته شود.

نکات مهم برای نصب سیستم اعلام حریق

هنگامی که افراد متخصص قصد نصب سیستم اعلام حریق داشته باشند نکته مهمی که مورد توجه شان قرار می‌گیرد نصب این سیستم ها در مکان مناسب است. به طوری که باید متراژ محیط که قرار است این سیستم در آن نصب شود بررسی شده و طبق آن راکتورها و غیره مشخص شود. مثلاً

  • در یک واحد مسکونی که صد متر است و دو اتاق دار باید از ۴ دتکتور استفاده شود.
  • همچنین در فضاهایی که در حالت عادی دود و بخار دارند نباید از دتکتور دودی استفاده شود.
  • این نوع دتکتور همچنین نباید در جایی قرار بگیرد که مقابل باد نباشد.
  • در فضای آشپزخانه چنانچه قصد نصب دتکتور دودی داشتید این دتکتور نباید در نزدیکی اجاق گاز و یا هود نصب شود.
  • در فضای اتاق خواب نیز از نصب این راکتورها در نزدیکی کولر گازی، پنجره یا دریچه کولر آبی خودداری کنید.

همچنین بهترین گزینه برای مکان هایی که هم احتمال دود و هم حرارت به طور هم‌زمان وجود دارد راکتورهای ترکیبی مناسب هستند.

علاوه بر این در محل‌هایی که از گازها و سوخت‌ها استفاده می‌شود لازم است قبل از آغاز آتش سوزی اعلام خبر شود. جهت این امر استفاده از دتکتور شعله ای مناسب می‌باشد.

همچنین بخوانید: پوشش‌های ضد حریق سازی

سخن پایانی

اهمیت بالای نصب سیستم اعلام حریق به گونه‌ای است که اگر حتی یک جز آن به درستی نصب نشود سیستم کارکرد درستی نخواهد داشت و در نتیجه خسارات زیادی به بار خواهد آورد. از طرفی متعدد بودن انواع این سیستم ها طبیعتاً مستلزم به داشتن تخصص و تجربه کافی در نصب و اجرای سیستم اعلام حریق می‌باشد.

برای اطلاع از خدمات هلدینگ کاج طلایی آفاق با کارشناسان ما تماس بگیرید:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط