نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

اهمیت و کاربرد گروت سیمانی

کاربرد گروت سیمانی

مهم‌ترین کاربرد گروت سیمانی در صنعت ساختمان سازی است‌. البته گروت های سیمانی در موارد دیگری مانند سد سازی و راهسازی هم به کار می‌روند. امروزه با توجه به استفاده‌های زیادی که از گروت های سیمانی در پروژه های عمرانی خصوصاً ساخت و سازهای عمومی صورت می‌گیرد. پس این نمونه گروت ها توانسته‌اند در پیشبرد و موفقیت صنعت ساختمان سازی نقش مهمی را داشته باشد.

کاربرد گروت سیمانی چیست؟

یکی از پرکاربردترین مصالحی که در اجرای پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد گروت سیمانی است. معمولاً این ماده از ترکیب شدن مقدار مناسبی آب به همراه ماسه، سیمان و سایر افزودنی‌های شیمیایی به دست می‌آید. مهم‌ترین کاربرد گروت سیمانی پر کردن درزهای بزرگ ساختمانی است. معمولاً این فضاهای خالی بر اثر خرد شدن برخی مصالح، جا به جایی و یا لایه‌لایه شدن مصالح ایجاد می‌شوند. پس با این حال استفاده از گروت های سیمانی شبیه به ملات ساختمانی است به همین دلیل در صنایع عمرانی از این ماده کاربردهای زیادی صورت می‌گیرد مانند:

  • نصب ریل ماشین آلات
  • نصب برینگ پل‌ها
  • زیر پایه های دستگاه های صنعتی
  • نصب تجهیزات سنگین
  • نصب بلت ها
  • زیر پایه های دکل های برق
  • نصب حایل ها
  • استفاده در زیر صفحه ستون ها جهت جلوگیری از انقباضات
  • استفاده در آنکربلت ها

چگونگی استفاده از گروت سیمانی

چگونگی استفاده از گروت سیمانی

در کاربرد گروت سیمانی گفته شد که این ماده پس از ریخته شدن به طور کامل می‌تواند هر گونه منفذ و شکاف کوچک و بزرگ در قسمت‌های مختلف ساختمان را پر کند؛ چون مقاومت زیادتری نسبت به بتن دارد. در واقع سیمان گروت متشکل از سنگ‌دانه‌های سیلیسی است که نسبتاً بزرگ هستند و ضریب اصطکاک بالایی دارند. به همین دلیل برای متصل کردن بیس پلیت ها و موارد دیگری مثل فونداسیون ها می‌تواند بهترین گزینه باشد. البته این نمونه مصالح عمرانی در مواقعی به کار می‌رود که فاصله دو المان سازه ای در اندازه کمی قرار داشته و به یکدیگر نزدیک باشند. در چنین حالتی گروت سیمانی به اندازه حجم کنترل شده‌ای فرآوری شده و فضای خالی میان دو المان را به راحتی محو می‌کند و هیچ اثری از شکاف باقی نخواهد ماند.

مهم‌ترین کارکرد گروت‌های سیمانی

امروزه سهولت کار با گروت های سیمانی سبب شده است تا این دسته از گروت ها مانند انواع پوشش آببند پلیمری بیشتر در سازه های سنگین به کار بروند. به همین دلیل در ثابت نگهداشتن انکروها در فونداسیون های صنعتی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. البته این محصول در کاشت بولت هم می‌تواند کارایی های مفیدی داشته باشد. پس با این حال شما می‌توانید فضاهای خالی و عمیقی که بر اثر خرد شدن بتن در سازه های مختلف ایجاد می‌شود را به راحتی تعمیر کنید. فقط در نحوه مصرف گروت سیمانی توجه داشته باشید که از مقدار مناسبی آب استفاده کنید تا بتوانید ترکیب یکنواختی را به کار ببرید؛ چرا که زیاد بودن آب در ترکیبات این نوع محصول می‌تواند میزان مقاومت فشاری گروت سیمانی را تا حد زیادی کاهش دهد.

مزایای سیمان گروت

با توجه به کاربرد گروت سیمانی می‌توانیم مزیت‌هایی زیادی را برای این محصول که شبیه به پوشش های آببند پلیمری است بیان کنیم. از جمله مزایای مهم سیمان گروت عبارت است از:

  • گروت های سیمانی امکان منبسط شوندگی خوبی دارند یعنی دچار جمع شدگی نخواهند شد
  • باعث مقاوم سازی و بالا بردن استحکام در ساختمان سازی می‌شوند
  • مقاومت کششی بالایی در گروت های سیمانی دیده می‌شود
  • مقاومت خمشی فراوانی در گروت سیمان وجود دارد
  • این مدل مصالح عمرانی مقاومت فشاری فوق‌العاده‌ای دارند

در ترکیبات این مدل گروت هیچ مدل سنگدانه ای به کار نمی‌رود به همین دلیل پس از کاربرد گروت سیمانی در کارهای عمرانی هیچ نوع زنگ زدگی و پوسیدگی به وجود نمی‌آید.

نحوه عملکرد گروت سیمانی

نحوه عملکرد گروت سیمانی

دقت کنید که گروت سیمانی به شکل مقدار مشخصی پودر خشک بسته بندی شده است که باید با اندازه مناسبی آب مخلوط شود. معمولاً رنگ این محصول به صورت خاکستری یا همان رنگ سیمان است که به تناسب 1 تا 3 می‌تواند حجیم و منبسط شود. در کاربرد گروت سیمانی فراموش نکنید که انبساط حجمی این نوع مصالح عمرانی در دو مرحله صورت می‌گیرد.
اولین مرحله زمانی است که آب و گروت با یکدیگر مخلوط شده و یک حالت ملاتی را پیدا می‌کنند پس از گذشت 15 تا 30 دقیقه ترکیب به دست آمده از اندازه اولیه خود حجم بیشتری پیدا می‌کند. دومین مرحله انبساط زمانی رخ می‌دهد در گروت سیمانی واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد این حجیم شدن 1 تا 2 روز بعد از کاربرد گروت سیمانی در محل مورد نظر شروع خواهد شد. اگر می‌خواهید بیشترین انبساط را از گروت های سیمانی به دست آورید ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق آمادگی خود را نسبت به تهیه و انجام بهترین برندهای گروت سیمانی اعلام می‌کنیم.

روش استفاده از گروت های سیمانی

از آنجایی که در کاربرد گروت سیمانی ماده‌ای یکنواخت و سیال در اختیار دارید. بنابراین این نوع مصالح در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند به مقاومت قابل توجهی برسند. پس قبل از به کار بردن گروت های سیمانی لازم است تا هر نوع آلودگی در سطح مورد نظر را پاک کنید. چند ساعت پیش از اینکه گروت ریزی را آغاز کنید بهتر است سطح مورد نظر را غرقاب کرده و آب اضافه را پاک کنید. مکانی که گروت ریزی در آن انجام می‌گیرد باید به درستی قالب بندی شده باشد تا از نشت گروت جلوگیری نماید.
این نمونه مصالح باید طبق دستورالعمل‌های لازم با آب مخلوط شده و پس از 15 دقیقه بر روی سطح ریخته شوند‌‌‌. فراموش نکنید که گروت های سیمانی مانند هر نوع پوشش آببند پلیمری باید در ضخامت‌های مناسبی به کار روند. چنانچه گروت ریزی حجیم باشد بهتر است از پمپ استفاده کنید؛ چون اجرای گروت باید به صورت یکجا باشد. سپس تا 3 روز در زمان‌های مختلف به گروت آب بپاشید تا عملیات انبساط شدن متوقف نشود.

کارکرد گروت‌های سیمانی در ساختمان سازی

کارکرد گروت‌های سیمانی در ساختمان سازی

از آنجایی که گروت های سیمانی موادی چسبناک از ماسه و سیمان هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها در صنایع مختلفی رواج پیدا کرده است‌. اگر چه امروزه گروت های مختلفی مانند:

  • گروت های سیمانی و اپوکسی
  • گروت پلیمری
  • گروت آماده منبسط شونده
  • کردن خشک
  • گروت سیال
  • گروت سیمانی پارسیک

در صنایع ساختمان سازی به کار می‌روند؛ اما با توجه به مشخصه‌های بارزی که در کاربرد گروت سیمانی دیده شده است. پس این محصولات تقاضای بیشتری نسبت به سایر گروت ها پیدا کرده‌اند. چون گروت های سیمانی نسبت به سایر مصالح ساختمانی حالت روان تری دارند. همچنین به علت چسبندگی بالا در پر کردن خلل ها و شکاف های ساختمانی به صورت مقاوم‌تر عمل می‌کند و در بسیاری از فشارهای محیطی دوام بیشتری خواهند داشت.

بیشترین کاربرد گروت

بیشترین کاربرد گروت سیمانی در حوزه ساختمان سازی صورت می‌گیرد. معمولاً این نوع مصالح برای طراحی بیرونی و دکوراسیون منزل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کار بردن گروت های سیمانی در کف سالن های نشیمن، اتاق خواب، سرویس های بهداشتی و… جهت آب بندی مورد توجه مهندسین اجرایی قرار گرفته است؛ چون ضمن مقاومت سازی ساختمان ها می‌توانند از بار وارد شده بر ساختمان کم کنند.

سخن پایانی

با توجه به کاربرد گروت سیمانی و ضرورت استفاده از این نوع مصالح عمرانی که وجود دارد. در واقع امروزه گروت ریزی سیمانی یکی از روش های مناسب و ارزان برای ایجاد استحکام و مقاوم سازی سازه های مختلف به حساب می‌آید. پس چنانچه در مکان‌هایی برای مقاوم سازی به دنبال صرفه اقتصادی هستید. قطعاً استفاده از یک نیروی استاتیکی مناسب از جمله گروت سیمانی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. به همین منظور ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق در نظر گرفته‌ایم تا برای بیشتر ساخت و سازهای عمومی از این نمونه گروت ها استفاده کنیم.‌ از این رو به شما پیشنهاد می‌دهیم متناسب با نیازمندی های خود در پروژه های عمرانی_ صنعتی با مهندسین ما در این شرکت عمرانی در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط