نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک از جمله انواع کفپوش ها است که در صنایع مختلف جهت از بین بردن بار الکترواستاتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش ها از ویژگی‌ها و مزایای مختلفی برخوردار است. برای اجرای این کفپوش ها نیاز به آماده سازی سطح مورد نظر می‌باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. همچنین برای آشنایی با انواع مختلف این محصول بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

به نوعی از کفپوش که بار الکترواستاتیکی را به زمین می‌رساند و دارای مقاومت الکتریکی بالایی است، کفپوش آنتی استاتیک می‌گویند. در واقع باید بدانید بار الکترواستاتیکی بر اثر حرکت وسایل و همچنین رفت و آمد زیاد افراد به وجود می‌آید. انتخاب درست کفپوش صنعتی در محیط های مختلف بسته به صنایع مورد نظر بسیار مهم است. پس نیاز می‌باشد به ویژگی آنتی استاتیک بودن کفپوش ها توجه شود.

در واقع وقتی یک فرد دارای بار الکتریکی باشد و در تماس با جسم دیگر قرار بگیرد تخلیه الکترواستاتیک قرار خواهد گرفت. اینجا وظیفه کفپوش های آنتی استاتیک، پیشگیری از تخلیه الکتریکی می‌باشد. در بعضی محیط ها این موضوع می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد از این رو برای امنیت کارکنان و بازدیدکنندگان نصب این کفپوش ها توصیه می‌شود.

نحوه عملکرد کفپوش های آنتی استاتیک

نحوه عملکرد سیستم کفپوش های آنتی استاتیک به گونه‌ایست که این کفپوش ها الکتریسیته ساکن در محیط را دریافت می‌کنند و با انتقال آن به زمین از تخلیه بار در محیط جلوگیری به عمل می‌آورند. این بار می‌تواند برای مردم یا تجهیزات آن محیط ضرر و زیان به همراه داشته باشد. همان‌طور که میدانید حرکات مختلف در محیط همچون راه رفتن و هر گونه تحرک وسایل نقلیه ابزار سنگین می‌تواند موجب تولید الکتریسیته ساکن شود.

موارد استفاده از این کفپوش ها

جریان الکتریسیته در سطوح باردار شده می‌تواند مشکلات متعددی از جمله افزایش خطر آتش گیری یا انفجار، خراب شدن وسایل الکتریکی، اختلال در شبکه های الکترونیکی، رادیو تلویزیون و بسیاری از موارد دیگر را به وجود آورد. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از کفپوش آنتی استاتیک در کلیه سطوحی است که در آن هدایت الکتریسیته و جریان‌های الکتریکی اهمیت زیادی دارد.

همچنین در مواردی که از مواد شیمیایی آتش گیر استفاده می‌شود استفاده از این کفپوش ها ضروری می‌باشد. پس می‌توان گفت در صنایع نظامی، صنایع الکترونیک، تولید مواد شیمیایی، صنایع مخابرات و کامپیوتر، اتاق های تجهیزات برق، اتاق های تمیز کارخانجات و کارخانجاتی که با مواد قابل احتراق سر و کار دارند این نوع کفپوش بسیار مورد توجه می‌باشد.

دیگر مزایای کفپوش های آنتی استاتیک

علاوه بر این کفپوش آنتی استاتیک به از بین بردن بار الکترواستاتیکی کمک می‌کند. لازم است بدانید این کفپوش ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و بدون ایجاد ترک خوردگی می‌توان آن را نصب کرد. همچنین دیگر مزایای آن عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر تغییر رنگ
  • مقاومت در برابر لغزش
  • مقاومت دمای تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد

معرفی انواع کفپوش های آنتی استاتیک

در خصوص انواع کفپوش آنتی استاتیک از لحاظ متریال باید بدانید یکی از مزایای این کفپوش این است که می‌توان آن را با انواع جنس ها ایجاد کرد. از آنجایی که این کفپوش ها کاربردهای مختلفی دارد در حال حاضر در جنس ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. البته به طور کلی مرسوم ترین آن‌ها شامل موکت آنتی استاتیک، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، کف‌پوش های پلی اورتان آنتی استاتیک، کف کاذب آنتی استاتیک و کفپوش وینیل آنتی استاتیک می‌باشد‌.

این کفپوش ها هر کدام با توجه به متریالی که دارد در فضاهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً در فضاهای بیمارستانی چون اتاق عمل از کفپوش وینیل آنتی استاتیک استفاده می‌شود. در فضاهای صنعتی و انبارهای مواد منفجره که دارای قابلیت اشتعال بالا است بهترین انتخاب کفپوش های پلی اورتان آنتی استاتیک خواهد بود. همچنین کاربرد کف کاذب آنتی استاتیک در اتاق های کنترل است و در فضاهای اداری که دارای کامپیوترها ابزار الکتریکی زیادی می‌باشد، از موکت‌های آنتی استاتیک استفاده می‌شود.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

پس از اینکه شما برای محل مورد نظر کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک را انتخاب کردید لازم است در خصوص مراحل اجرایی این کفپوش ها اطلاعاتی داشته باشید. در ابتدا باید به آماده سازی سطح مورد نظر پرداخت به طوری که بستر مورد نظر باید بتونی سفت، سخت و صاف و عاری از گرد و غبار داشته باشد.

کل بستر بتن باید با حداکثر ۵ درصد رطوبت کاملاً خشک باشد. پس از این اجزاء پرایمر کاملاً هم زده می‌شود و به آرامی با یکدیگر مخلوط می‌گردد و در نهایت پرایمر بر روی سطح بتن خشک با استفاده از غلطک یا برس اجرا می‌گردد. برای لایه میانی این کفپوش باید اجازه داد که پرایمر کاملاً خشک شود و حدود ۶ الی ۸ ساعت پس از استفاده پرایمر لایه میانی که به رنگ خاکستری است اجرا می‌شود.

در مرحله بعد نوارهای مسی که با عرض و ضخامت مورد نظر تهیه شده است، به صورت تار و پود نصب می‌گردد. در مرحله بعد پرایمر آنتی استاتیک که یک سیستم دو جزئی است اجرا می‌شود. روش اجرای این پرایمر نیز با استفاده از برس و غلطک است. در نهایت لایه رویه که یک سیستم خود تراز دو جزئی است و دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها می‌باشد اجرا می‌گردد. در اینجا شما می‌توانید بسته به نوع محیط، رنگ لایه رویه را انتخاب کنید. این لایه نیز باید بعد از خشک شدن پرایمر آنتی استاتیک اجرا شود.

سخن پایانی

از جمله انواع کفپوش ها، کفپوش های آنتی استاتیک است که می‌توان آن را با انواع مختلف متریال ها اجرا نمود. با توجه به بار الکتریکی که در محیط ها وجود دارد و می‌تواند خطرآفرین باشد این نوع کفپوش استفاده می‌شود تا با انتقال این بار به زمین جلو وقایع خطر آفرین را بگیرد. تنوع بالا در رنگ و مدل این کفپوش ها موجب شده است که شما بتوانید طبق نظر کارفرما یا محیط مورد نظر، نوع خاصی از این کفپوش ها را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط