نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

آب بندی بتن

آب بندی بتن

آب بندی بتن به‌منظور جلوگیری از جذب آب توسط بتن و فروپاشی آن صورت می‌گیرد. ازآنجایی‌که بافت بتن متخلخل است، به راحتی آب محیط پیرامون را به خود جذب می‌کند. آب جذب‌شده عموماً حاوی مواد شیمیایی و آلودگی است و منجر به تخریب بتن می‌شود. بر همین لازم است از طریق آب‌بندی، مانع جذب آب توسط بتن شد.

آب بندی بتن چیست؟

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی ست که در بخش‌های مختلف سازه و ساختمان از آن استفاده می‌شود. این متریال بافت مقاومی دارد، اما در برابر نفوذ آب و مواد اسیدی بسیار آسیب‌پذیر است. ازاین‌رو لازم است در سازه‌های بتنی مجاور و یا غیر مجاور با آب و مواد شیمیایی، از آب بندی بتن برای برطرف کردن این مشکل استفاده کرد.

زمانی که سازه بتنی با دقت بالا آب‌بندی شود، کار آیی، شکل ظاهری و پایداری سازه به‌مراتب افزایش می‌یابد. مصالح و تکنیک‌های مختلفی برای آب‌بندی یا در اصطلاح واترپروف، وجود دارد. بهترین و مؤثر ترین آب‌بندها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • پوشش مایع عایق آکریلیک تک جزئی یا دوجزئی
  • افزودنی‌های نانوتکنولوژی
  • نفوذ گرها و کریستال شونده‌ها
  • پودر پلیمری
  • چسب بتن و یا چسب آب بندی بتن
  • عایق الاستومری تک جزئی
  • ملات واترپروف دوجزئی
  • آب‌بند آنی گیر و یا ملات آنی گیر بتنی
  • تزریق رزین‌های پلی یورتان
  • درزبندی‌های قیر و پلی یورتان

 

روش‌های مختلف آب بندی بتن

کاربرد آب بندی بتن

آب بندی بتن در تمام سازه‌هایی که در مجاورت دائم آب و یا مواد شیمیایی قرار دارند ضروری است. حتی در سازه‌هایی که ممکن است تحت تماس با آب قرار بگیرند و احتمال نفوذ مواد اسیدی و شیمیایی در آنان بالاست نیز استفاده از این تکنیک ضروری قلمداد می‌شود. بر همین اساس بتن به‌طور متداول و رایج آب‌بندی می‌شود. مهم ترین سازه‌هایی که می‌بایست تحت هر شرایطی آب‌بندی شوند عبارت‌اند از:

  1. نمای ساختمان‌ها
  2. آب بندی بتن فضاهای مرطوب در ساختمان (بام، آشپزخانه، زیرزمین و سرویس بهداشتی)
  3. استخرها
  4. مخازن و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب
  5. تونل‌ها
  6. پارکینگ‌های عمومی و خصوصی
  7. سد
  8. اسکله‌ها
  9. خانه و مکان‌های مجاور دریا (شمع‌های دریایی)
  10. دیوارهای حائل

 

همچنین بخوانید: انواع عایق کاری ساختمان

روش‌های مختلف آب بندی بتن

آب بندی بتن در حین ساخت و پس از ساخت بتن انجام می‌شود. در حالتی که تصمیم داشته باشید بتن را در زمان ساخت آب‌بندی کنید، لازم است تغییراتی در نحوه اختلاط و اسلامپ آن ایجاد شود. حتی ممکن است برخی افزودنی‌ها به‌منظور آب‌بندی جسم بتن، ترک‌ها و درزهای ایجاد شدن در آن نیز اضافه شود.

در استفاده از این ‌روش می‌توان از آب‌بندهای پودری، مایعی و افزودنی‌های متبلور شونده برای چگال کردن بتن و یا آب‌گریز کردن آن استفاده کرد. این در حالی است که آب بندی بتن پس از ساخت آن هیچ تغییری در ساختار بتن ایجاد نمی‌کند.

بلکه آب‌بند به‌عنوان یک پوشش ثانویه سطح اولیه بتن را پوشش داده و یا درون آن تزریق می‌شود. درصورتی‌که بتن را پس از ساخت آن آب‌بندی کنید، دست شما برای انتخاب نوع آب‌بند بازخواهد بود. در این روش می‌توان از آب‌بندی با سیستم صفحات ممبرین، آب‌بند آنی گیر، تزریق پلی یورتان، ملات واترپروف دوجزئی و … برای آب بندی بتن استفاده کرد.

کاربرد آب بندی بتن

سخن پایانی

آب بندی بتن در سازه‌هایی که در مجاورت آب قرار دارند، پایداری و استحکام سازه را افزایش می‌دهد. هلدینگ KTA با سوابق ارزشمند و توانمندی بالای خود اقدام به ارائه انواع آب‌بندهای بتنی کرده است. شما می‌توانید بهترین و مؤثرترین آب‌بندها را مطابق نیاز و اهداف خود، از مجموعه KTA خریداری کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط