نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

اجرای فوم پاششی پلی یورتان و مزایای آن

اجرای فوم پاششی پلی یورتان و مزایای آن

اجرای فوم پاششی پلی یورتان Implementation of polyurethane spray foam چگونه است؟ قبل از اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم باید فوم پاششی پلی یورتان را بشناسیم و با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا شویم. اولین بار از این فوم برای پوشش هواپیماهای نظامی استفاده شد اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و شناخت ویژگی‌های کاربردی آن استفاده از این فوم به عنوان عایق رواج پیدا کرد. امروزه فوم پاششی یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف است.

کارکرد این محصول بدین ترتیب است که ابتدا ترکیب دو ماده شیمیایی و رزین که مواد اصلی فوم پاششی هستند را به وسیله دستگاه‌های مخصوص روی سطح مورد نظر اسپری می‌کنند. سپس این ماده به صورت فوم  در می‌آید و بعد از خشک شدن به عنوان یک عایق محکم و دائمی استفاده می‌شود‌. در ادامه با ما در کاج طلایی آفاق همراه باشید تا در مورد اجرای این فوم پاششی پلی یورتان و مزایای آن بیشتر بدانید.

انواع فوم پلی یورتان پاششی

اجرای فوم پاششی پلی یورتان به چه صورت است؟ این فوم براساس نوع کاربردی که دارد به دو دسته فوم عایق سلول باز و فوم عایق سلول بسته تقسیم می‌شود.

فوم عایق سلول باز

این فوم دارای تراکم کم و منافذ باز زیادی است. این عایق به عنوان عایق صوتی پلی یورتان شناخته می‌شود و قیمت مناسب‌تری نسبت به نوع بسته آن دارد. در مواردی که نیاز به یک عایق حرارتی یا رطوبتی باشد این فوم کارایی خاصی ندارد.

 فوم عایق سلول بسته

عایق فوم سلول بسته چگالی و تراکم بیشتری نسبت به فوم سلول باز دارد به همین دلیل عایق مناسبی برای رطوبت محسوب می‌شود. از این فوم بیشتر برای عایق کاری مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارند مانند استخر، پارک‌های آبی، لوله‌ها و… استفاده می‌کنند‌.

مزایای فوم پلی یورتان پاششی

مزایای فوم پلی یورتان پاششی

اجرای فوم پاششی پلی یورتان چه مزایایی دارد؟ فوم پلی یورتان پاششی به دلیل کارایی زیادی که دارد در صنایع مختلف استفاده می‌شود‌. این فوم مزایای زیادی دارد که در ادامه چند مزیت مهم آن را باهم بررسی می‌کنیم.‌

  • جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی و کاهش هزینه‌ها
  • جلوگیری از بوی رطوبت و تولید قارچ در ساختمان‌ها
  • عایق صدا که در سقف، کف و دیوارها استفاده می شود.
  • افزایش مقاومت ساختمان
  • افزایش سرعت ساخت و سازها
  • ماندگاری و دوام بالا
  • سبک و ارزان بودن این فوم

معایب فوم پلی یورتان پاششی

اجرای فوم پاششی پلی یورتان چه معایبی دارد؟ فوم پلی یورتان پاششی در مقابل مزایای زیادی که دارد دارای معایبی نیز است. گازهای سمی که هنگام استفاده از این فوم متساعد می‌شود برای انسان بسیار خطرناک و مضر است. ذرات کوچکی که از این مواد پاشیده می‌شود هم باعث آسیب رساندن به پوست و حتی چشم می‌شوند.

چند نکته مهم جهت استفاده از فوم پاششی پلی یورتان

هنگام اجرای فوم پاششی پلی یورتان چه نکاتی باید رعایت شود؟ استفاده از لباس‌ها‌ی مخصوص، دستکش، عینک، ماسک و سایر وسایل ایمنی باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست، چشم و مجرای تنفسی می‌شود‌. حتما هنگام استفاده از این فوم‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید و از وسایل مخصوص محفاظتی استفاده کنید. فوم پاششی پلی یورتان با قرار گرفتن در کنار آتش قابلیت اشتعال بالایی دارد پس حتما هنگام کار با آن از آتش دوری کنید.

کاربردهای فوم پاششی پلی یورتان

اجرای فوم پاششی پلی یورتان چه کاربردهایی دارد؟ فوم پاششی پلی یورتان  کاربردهای زیادی  دارد به همین دلیل در بیشتر صنایع از آن استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین کاربردهای آن را با هم بشناسیم:

  1. ساخت مبلمان و فوم صندلی
  2. عایق کاری دیوارها و ساختمان‌ها
  3. استفاده در تجهیزات پزشکی
  4. ساخت قطعات خودرو و کفپوش
  5. صنایع پتروشیمی و نفت و گاز
  6. صنعت حمل و نقل
  7. صنایع برودتی
  8. ساخت انواع قایق
  9. استفاده در گاراژ و پارکینگ
  10. ساخت زیرشیروانی‌ها

نحوه اجرای فوم پاششی پلی یورتان

اجرای فوم پاششی پلی یورتان به چه صورت است؟ استفاده از این فوم و کار کردن با آن بسیار ساده و آسان است. در ابتدای کار نازل دستگاه را به صورت افقی در بیاورید به طوریکه بین نازل و تفنگ فاصله‌ای نباشد. قوطی حاوی مواد تشکیل دهنده‌ی فوم را حداقل ۲۰ دفعه تکان دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط بشوند. یک پیچ در پشت دستگاه تعبیه شده است تا بتوان میزان فشار را به میزان دلخواه تنظیم کرد.

در فاصله ۴۰ تا ۴۵ سانتی متری از سطحی که می‌خواهید مواد را روی آن پخش کنید قرار بگیرید و شروع به انجام کار نمائید. اگر بسیار دورتر از سطح باشید باعث بروز مشکل در ساخت عایق می‌شود . در این حالت ضخامت کم شده و نیاز به چندین لایه از عایق پیدا می‌کنیم که این کار باعث افزایش هزینه می‌شود.

 اگر خیلی نزدیک‌تر از میزان گفته شده باشید ضخامت عایق زیاد می‌شود. در نتیجه افزایش ضخامت، عایق به خوبی عمل نمی‌کند و مقاومت آن در برابر صدا و گرما کاهش می‌یابد.

موارد ضروری جهت اجرای فوم پاششی پلی یورتان

استفاده از عایق فوم پلی یورتان در صورتی مجاز است که موارد زیر به طور دقیق رعایت شوند.‌

  • دارا بودن استانداردهای لازم
  • استفاده از این فوم به عنوان لایه زیرین و پوشاندن آن با گچ برگ یا موارد مشابه
  • ایجاد حریق‌بندی بین فضاهای نزدیک عایق
  • رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • دارا بودن گواهینامه فنی کارخانه تولید فوم پاششی پلی یورتان

با توجه به قابلیت اشتعال بالای این فوم، ترجیحا از آن در منازل مسکونی استفاده نشود.

نتیجه گیری

اجرای فوم پاششی پلی یورتان نیاز به دقت فراوان و به کار بردن نکات مهمی دارد. در این مقاله با مزایا و معایب فوم پاششی پلی یورتان آشنا شدیم. همانطور که می‌دانید این فوم برای انسان خطرناک است و هنگام کار با آن باید موارد ایمنی را رعایت کرد. به دلیل کاربردهای فراوان این فوم از آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی استفاده زیادی می‌شود. همچنین عایق حرارتی پلی یورتان به دلیل مقاومت بالا و قدرت زیاد در جلوگیری از نفوذ حرارت بسیار پرکاربرد است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط