نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

بررسی مراحل تولید رنگ صنعتی

تولید رنگ صنعتی

تولید رنگ صنعتی یکی از مهم‌ترین متریال ها برای زیباسازی در صنایع مختلف است‌ که اصولاً خاصیت ضد خوردگی دارد.‌ معمولاً بیشتر رنگ های صنعتی بر روی سطح فلزات برای جلوگیری از زنگ زدگی به کار می‌روند.

اما در روش‌های تولیدی رنگ صنعتی برخی از رنگ‌ها با عنوان عایق رطوبتی، نشانگرها، عایق صوتی، عایق الکترومغناطیسی و… به کار می‌روند. در ادامه شما را با طریقه ساخت رنگ صنعتی و نمونه‌های مهمی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

روش تولید رنگ صنعتی

معمولاً تمامی رنگ‌های صنعتی دارای ترکیباتی از قبیل ذیل هستند.

  • بنتون
  • حلال
  • رنگدانه ها
  • مواد افزودنی
  • رزین 75 درصد
  • ایزو پروپیل الکل
  • دی اکسید تیتان
  • متیل ایزوبوتیل کتون

اما چون مراحل تولید انواع رنگ صنعتی در یک چهارچوب امکان‌پذیر نیست. بنابراین هر کدام از ترکیبات نام برده در اندازه‌های و نمونه‌های مختلفی به کار می‌روند.

فرآیند تولید رنگ صنعتی

در ساخت رنگ ‌های صنعتی مواد تشکیل دهنده باید توسط ترازو و پیمانه های کالبیره شده‌ای در اندازه‌های دقیقی مشخص شده و سپس درون میکسر ریخته شوند. بعد از آن لازم است تا رنگدانه های مناسبی بر پایه آب، پایه الکل و… را به مواد درون میکسر اضافه کنیم. میکسر در این مرحله باید با کنترل حرارت دستگاه به چرخش خود ادامه دهد.

در مرحله بعد نوبت به مخلوط کردن رزین به درون میکسر می‌رسد در واقع رزین‌ها جزو آخرین موادی هستند که به ترکیبات رنگ افزوده خواهند شد. در نهایت برای کامل سازی تولید این نوع رنگ‌های شیمیایی هر نوع مواد افزونی را می‌توانید به محصول نهایی اضافه کنید.

مرحله آزمایش رنگ‌های صنعتی

در طول فرآیند تولید رنگ صنعتی مهم‌ترین مسئله برسی کیفیت محصول نهایی است. برای ارزیابی مرغوبیت رنگ تولید شده لازم است تا نمونه‌ای از محصول نهایی از طریق آزمایشگاه تست شود و مورد تائید قرار بگیرد. در این آزمون ویژگی‌های مهمی بررسی خواهد شد مانند:

  • تراکم
  • ظاهر براق
  • ویسکوزیته
  • پوشش دهی
  • درجه پراکنش
  • زمان خشک شدن
  • قدرت رنگ دهی و سیری

بخش های مختلف تولید رنگ صنعتی

رنگ ها اغلب از رنگدانه، رزین، حلال و مواد افزودنی تشکیل می‌شود:

رنگدانه

  • از رنگدانه به منظور تأمین رنگ و کنترل براقیت به کار گرفته می‌شود.
  • گروه دوم رنگدانه های توسعه دهنده شامل کربنات کلسیم، منیزیم و سولفات باریم است.
  • رنگدانه ها به دو گروه رنگدانه های اصلی شامل رنگدانه هایی مانند اکسید سبز کروم، اکسیدهای آهن زرد و قرمز و غیره است.

رزین

  • رزین ذرات رنگدانه را کنار هم می‌چسباند.

حلال

  • از حلال به عنوان ناقل رنگدانه ها و رزین استفاده می‌کنند.

مواد افزودنی

  • برای افزایش خواص خاص مانند آسانی رنگ زدن، مقاومت در برابر خراش، خشک شدن و …

انواع رنگ‌های صنعتی

در تولید رنگ صنعتی با توجه به میزان مواد تشکیل دهنده نیز رنگ‌ها شامل نمونه‌های مختلفی هستند. شما در هنگام استفاده از این رنگ‌ها هر چقدر که به لایه‌های زیرین یا همان آستری نزدیک بشوید قطعاً پوشش‌های متنوع‌تری خواهید دید. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رنگ‌های صنعتی اپوکسی

در تولید رنگ صنعتی اپوکسی ترکیبات مختلفی با عوامل سخت کننده پلی امید وجود دارد. معمولاً رنگ های اپوکسی چسبندگی عالی دارند‌ و از مقاومت سایشی خوبی برخوردار هستند. این نمونه رنگ‌ها در مقابل رطوبت و ضربه‌های ناگهانی دوام بالایی دارند.

رنگ‌های پلی یورتان

رنگ‌هایی که در گروه پلی یورتان قرار دارند بر پایه رزین اکریلیک پلی ال قرار دارند. البته در روش تولید رنگ صنعتی پلی یورتان مواد دیگری مانند سخت کننده ایزو سیانات فرمول هم وجود دارد. عمدتاً این نوع مواد شیمیایی در برابر اشعه UV مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند‌. همچنین در شرایط جوی مختلف سازگاری زیادی دارند پس به خوبی بر روی سطوح مس، گالوانیزه و سایر فلزات چسبیده می‌شوند. ماندگاری و براقیت بالا از جمله مزیت‌های بالای این نمونه رنگ‌ های صنعتی هستند.

رنگ‌های ترموپلاست

رنگ های ترموپلاست

این نمونه رنگ‌ها در ترکیبات خود رزین‌های ترموپلاست را گنجانده‌اند. اصولاً مانع از خوردگی فلزات می‌شوند و در برابر سایر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند. در تولید رنگ صنعتی ترموپلاست موادی به کار می‌رود که از چسبندگی بالایی برخوردار هستند. همچنین به سرعت خشک می‌شوند.

ماندگاری طولانی مدت و شفافیت بالا از جمله ویژگی‌های مهم آن‌ها به شمار می‌آید. ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق ارائه دهنده بهترین رنگ های صنعتی در نمونه‌های مختلف هستیم.

تولید رنگ صنعتی کوره ای

گروه رنگ‌های کوره ای یکی از سخت ترین رنگ‌های صنعتی هستند که در دماهای متفاوتی به کار می‌روند. معمولاً رنگ‌های کوره ای سختی زیاد و چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارند. ثبات رنگ‌های کوره ای در بالاترین حد انتظار است به طوری که با هیچ شوینده و مواد دیگری به جز حلال های قوی پاک نمی‌شود.

به همین دلیل در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، تولید رادیاتورها، ساخت انواع قوطی و… مورد توجه قرار گرفته است.

رنگ نسوز

ترکیب اصلی این نوع رنگ‌های صنعتی بر پایه رزین‌های سیلیکونی است به همین دلیل این گروه از رنگ‌ها مقاومت گرمایی زیادی بین 600 تا 800 درجه سانتی‌گراد خواهند داشت. عمدتاً رنگ‌های نسوز به صورت رنگ‌های نقره ای در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ مانند:

  • صنعت اگزوز سازی
  • مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق

رنگ پلی استر

رنگ پلی استر

رنگ های صنعتی پلی استر از جمله پوشش دهندگانی هستند که در برابر رطوبت، اسیدها، حرارت، چربی ها و… مقاومت بسیار مناسبی دارند. بنابراین در تولید رنگ صنعتی اصولاً ساخت رنگ های پلی استر با فرمولاسیون پیچیده‌ای همراه هستند‌.

تولید رنگ صنعتی مقاوم حرارتی

در تولید رنگ صنعتی برخی از نمونه‌ها بر پایه رزین سیلیکونی ساخته می‌شوند از طرفی آن‌ها بین 200 تا 600 درجه سانتی‌گراد گرما را تحمل می‌کنند. با توجه به پودر استفاده شده در ترکیبات آن نظیر روی، اکسید آهن و… نیز رنگ‌های صنعتی از ویژگی‌های بارزی برخوردار هستند مثلاً مقاومت خوبی در برای رطوبت خواهند داشت.

تولید رنگ صنعتی الکیدی هوا خشک

ترکیباتی که در تولید رنگ صنعتی الکیدی به کار می‌رود بر پایه رزین‌های الکیدی به شکل اصلاح شده هستند. البته مواد دیگری مانند پیگمنت های ضد خوردگی هم توانسته خواص منحصر به فردی را به رنگ های هوا خشک افزوده نماید. به همین دلیل رنگ های الکیدی بیشتر در مناطق شرجی و مرطوب به کار می‌روند. از جمله ویژگی‌های این نوع رنگ‌های صنعتی می‌توان به براقیت بالا، ماندگاری بالا و ثبات برق اشاره کرد.

رنگ های صنعتی رایج در بازار

در تولید رنگ صنعتی نیز رنگ‌های دیگری مانند نیترو سلولزی و رنگ‌های قطرانی وجود دارد. تمامی این رنگ‌ها حتی رنگ‌های دیگری مثل رنگ های سیلیکونی آبی، رنگ های فنوپلاست و… همگی کاربردهای مختلفی خواهند داشت؛ چون نسبتاً قیمت پایینی دارند و تا حد زیادی از زنگ زدگی فلزات جلوگیری می‌کنند. اما رایج‌ترین استفاده‌ای که از این نمونه رنگ های شیمیایی می‌توان داشت عبارت‌اند از:

  • رنگ‌های پودری
  • لوازم ساختمانی
  • صنعت خودروسازی
  • پوشش دهی قوطی و بشکه
  • استفاده در صنعت تولید چوب
  • ساخت انواع ماشین آلات کشاورزی

طرح تولید رنگ صنعتی

طرح تولید رنگ صنعتی

امروزه استفاده از پوشش دهنده‌های مختلفی مانند رنگ های صنعتی در بین اکثر مردم رواج پیدا کرده است. به طوری که انواع رنگ صنعتی و رنگ‌های ساختمانی جزو مهمی از مصالح ساختمانی به حساب می‌آیند. پس با این حال خرید و فروش رنگ‌های صنعتی در بازار مصرف کننده از رونق خوبی برخوردار است. چرا که برای ساخت و ساز بسیاری از پروژه های عمرانی مقدار زیادی از انواع رنگ‌های شیمیایی به کار می‌رود.

اما از آنجایی که روش تولید رنگ صنعتی به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است تا در انتخاب رنگ مورد نیاز خود نهایت دقت را به کار ببرید. از این رو ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق سعی کرده‌ایم متناسب با نیاز شما بهترین رنگ صنعتی را در اختیارتان قرار دهیم.

رنگ‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ساده ترین نوع رنگی که در بازار وجود دارد همان لاک‌های خوشرنگی هستند که به صورت لایه‌های نازک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تولید رنگ صنعتی برخی از رنگ‌ها با نام آبرسانی معرفی شده‌اند این محصولات بر پایه رزین‌های امولسیونی هستند که ذرات کوچکی دارند. معمولاً آب موجود در این رنگ‌ها پس از استفاده در سطوح مختلف تبخیر می‌شوند.

بنابراین رنگ‌های آب‌رسان به یک لایه جامد الاستیک نسبتاً سختی تبدیل خواهند شد. دقت کنید که برخی از رنگ‌ها به صورت دو جزء غیر فعال هستند ولی زمانی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند طی یک فرآیند شیمیایی چسبندگی و سختی مناسبی پیدا خواهند کرد. پس با این حال تولیدکنندگان رنگ صنعتی برای ساخت این مواد شیمیایی روش‌های مختلفی را استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

اگر شما قصد تولید و یا خرید رنگ‌های متنوعی را دارید بهتر است بدانید که هر کدام از رنگ‌های صنعتی برای تولید شدن به فرمولاسیون و تجهیزات صنعتی مختلفی نیاز دارند. در میان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ های صنعتی شاید تا به حال تنها با رنگ های روغنی برخورد داشته‌اید. معمولاً این پوشش دهنده ها از زرین های لانگ اویل تهیه می‌شوند و دارای قدرت پوشش دهی بسیار مطلوبی هستند.

به همین علت در داخل و خارج ساختمان استفاده‌های زیادی از رنگ‌های روغنی صورت می‌گیرد. اما در حقیقت رنگ‌های صنعتی مجموعه بزرگی از رنگ‌های متنوع هستند که هر کدام می‌توانند ویژگی و کاربردهای های منحصر به فردی داشته باشند. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم قبل از خرید رنگ صنعتی با کارشناسان فروش ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق مشاوره رایگان داشته باشید‌‌.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط