نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

سیستم اطفای حریق

سیستم اطفای حریق

سیستم اطفای حریق به سیستمی گفته می‌شود که با استفاده تجهیزات ویژه، آتش‌سوزی را کنترل و مهار کند. استفاده از سیستم‌های اعلام و اطفای حریق با توجه به کارکرد مؤثر آنان در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، رایج است. اگرچه راه‌اندازی این‌گونه سیستم‌ها هزینه بردار است، اما به‌طورقطع هزینه نصب این سیستم بسیار کمتر از صدمات ناشی از آتش‌سوزی است.

معرفی انواع سیستم های اطفای حریق

انواع سیستم‌های اطفای حریق اگرچه در عملکرد متفاوت‌اند، اما به‌طور مشترک مانع گسترش آتش و انتقال آن به شکل گسترده‌تر می‌شوند. در یک‌کلام می‌توان گفت تمام سیستم‌ها درجهت ایمنی بیشتر ساختمان و اعضای آن فعالیت می‌کنند. پوشش‌ های ضد حریق سازی دارای مزایای زیادی هستند. از جمله مهم ترین مزایای پوشش های ضد حریق سازی شامل سبک بودن، عایق صدا بودن، جلوگیری از اکسید شدن در برابر آهن و مقاومت در برابر آتش اشاره کرد.

سیستم اطفای حریق دستی

نوع دستی سیستم‌های اطفای حریق، برای راه‌اندازی و اجرا نیاز به نیروی انسانی دارند.

ساده‌ترین و قابل‌لمس‌ترین نوع این دسته را می‌توان کپسول آتش‌نشانی معرفی نمود.

اقسام دیگر این نوع سیستم شامل موارد زیر می‌شود:

  • خاموش‌کننده دی‌اکسید کربن
  • خاموش‌کننده پودری
  • خاموش‌کننده حاوی کف
  • خاموش‌کننده حاوی ترکیبات هالوژنه

 

سیستم اطفای حریق دستی

سیستم اطفای حریق اتوماتیک

برخلاف نمونه قبلی، این سیستم بدون دخالت انسان عمل می‌کند. به‌محض وقوع آتش‌سوزی سیستم‌های اتوماتیک اطفای حریق، اعلان آتش‌سوزی را دریافت می‌کنند. در قدم بعد فعال‌شده و مانع گسترش حریق می‌شوند. انواع مختلف سیستم‌های اتوماتیک اطفای حریق را می‌توان در فهرست زیر گنجاند:

  1. مه آب

در این سیستم از طریق خنک کردن شعله و گازهای سمی صورت می‌گیرد. مه آب با پخش آب به شکل قطرات بسیار ریز، مانع گسترش آتش و موجب اطفای آن می‌شود.

  1. ورتکس

ورتکس یک سیستم اتوماتیک و هیبریدی است که از ترکیب گاز و آب برای اطفای حریق استفاده می‌کند.

در سیستم اطفا حریق ورتکس، کارکرد مه آب نیز به چشم می‌خورد. در این سیستم گاز نیتروژن باعث کم شدن سطح اکسیژن آتش شده و قطرات ریز آب نیز شعله‌ها را خنک و سرد می‌کند.

  1. آیروسل

سیستم ایروسل از یک کپسول حاوی گاز پایدار و غیر سمی آیروسل ساخته‌شده است. در این سیستم گاز آیروسل هم‌زمان با بالا رفتن حرارت و تشخیص آتش‌سوزی توسط سنسورها فعال‌شده و به شکل پودر و گاز محیط را می‌پوشاند. خاصیت خاموش‌کنندگی گاز آیروسل نسبت به سایر سیستم‌های اطفای حریق بیشتر است.

  1. سیستم آبی اسپرینکلر

ساختار این سیستم برای مردم عادی آشناتر است. این سیستم اطفا با نصب بر روی سقف هتل‌ها و یا منازل مسکونی و بهره‌مندی از شبکه آب‌رسانی، در زمان آتش‌سوزی اقدام به پاشیدن آب می‌کند.

  1. سیستم اطفا حریق گاز هالون

کارکرد اصلی این سیستم مربوط به دیتاسنترها می‌شود. در این سیستم، انواع گازهای مختلف باعث مهار آتش می‌شوند.

  1. سیستم اطفا حریق فوم

در این سیستم نیز عملیات امداد از طریق ترکیب فوم و آب انجام می‌شود. این ترکیب زمانی که از نازل‌ها خارج می‌شود، بر روی سطح در حال اشتعال قرارگرفته و باعث مهار آتش می‌شود.

انواع سیستم اطفای حریق

 

سخن پایانی

سیستم اطفای حریق با اطفای به‌موقع آتش، مانع گسترش آن در فضاهای دیگر می‌شود. این سیستم به شکل‌های مختلفی در دسترسی کاربران قرار می‌گیرد. می‌توان با راه‌اندازی سیستم‌های اتوماتیک اطفای حریق، خیال خود را از بابت آتش‌سوزی‌های غیرمنتظره راحت کرد. انواع مختلف سیستم‌های ضد حریق می‌توانند با توجه به کارکرد ساختمان، ابعاد و سن آن انتخاب می‌شود. این مسئله یک موضوع سلیقگی نیست و نیاز به نظر تخصصی کارشناسان دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط