نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

دستورالعمل اجرای پوشش ضد حریق

دستورالعمل اجرای پوشش ضد حریق

آتش‌سوزی یک خطر بسیار جدی است که همواره در کمین ساختمان‌ها می‌باشد. این خطر بیشتر ساکنین ساختمان‌های بلند را تهدید می‌کند و اهمیت آن در سازه‌های دارای اسکلت فلزی بسیار بیشتر است. زیرا سازه‌های فولادی در برابر آتش آسیب‌پذیری بسیار جدی دارند. ازاین‌رو مطابق آیین‌نامه‌ها و مقررات باید در ساختمان‌های بلند، اجرای پوشش ضد حریق اهمیت داد. با اجرای این پوشش روی اجزای اصلی سازه، در صورت آتش‌سوزی سازه ساختمان تا زمان اعزام نیروهای آتش‌نشانی دوام خواهد آورد. اما جهت رسیدن به این اهداف، باید به اجرای پوشش‌های ضدحریق، اهمیت بسیار زیادی داد. در ادامه این مطلب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همراه ما باشید:

آشنایی با مفهوم پوشش ضد حریق

پوشش های ضدحریق سازی یکی از راه‌های استاندارد و تأیید شده از جانب سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور هستند. اجرای صحیح آن در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان جهت اخذ پایان کار ساختمانی ضرورت دارد. در واقع پوشش ضدحریق به موادی گفته می‌شود که روی فلزات و سایر مصالح ساختمانی پاشیده می‌شود تا مانع سوختن آن‌ها هنگام آتش‌سوزی گردد. در نتیجه زمان تخریب سازه را به تاخیرخواهد افتاد.

البته امروزه در تولید بسیاری از مصالح ساختمانی مانند کف‌پوش‌ها، اجزای غیرفلزی، بلوک‌ها و… مواد ضدحریق به کار برده شده است. در نتیجه اجرای پوشش ضد حریق بر روی آن‌ها ضروری نیست. معمولاً اجرای این پوشش در سازه‌‌های فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه آسیب‌پذیری در حرارت بالا از معایب سازه فلزی محسوب می‌شود، پوشش ضدحریق این نقطه‌ضعف را به یک نقطه قوت تبدیل می‌کند.

مراحل اجرای پوشش ضدحریق

مراحل اجرای پوشش ضدحریق

  • در هنگام اجرای پوشش ضد حریق باید پیش از هرگونه اقدامی نخست محل اجرای پوشش ضد حریق را پاک‌سازی کرد. زیرا ممکن است روغن، گریس، گردوخاک و ذرات باقی‌مانده از عملیات جوشکاری روی سازه فلزی باقی‌مانده باشند که نیاز است آن‌ها را پاک کرد. از طرف دیگر در سازه‌های بتنی نیز باید سطوح برای اجرای پوشش ضد حریق، صاف و عاری از هرگونه کثیفی و آلودگی باشند.
  • پس از تمیزکاری اگر سازه فولادی است و قبلاً روی آن ضدزنگ به‌کاررفته، بهتر است پرایمرهایی روی سازه به کار گرفته شوند که بتوانند چسبندگی میان فولاد و پوشش ضدحریق افزایش دهند. سپس می‌توان اجرای پوشش ضدحریق را آغاز کرد.
  • در صورت بتنی بودن سازه یا اینکه پرایمر روی سازه‌های فلزی ضدزنگ اجرا شده است، باید عملیات پوشش ضدحریق مطابق نظر کارفرما و کارشناس پوشش ضدحریق اجرا شود.
  • اگر پوشش ضدحریق پوشش سیمانی یا گچی دارد که به‌صورت اسپری به‌وسیله شات‌کریت بوده، لازم است متخصص اجرا، مطابق فرمولاسیون از پیش تعیین شده به اجرای ضخامت مشخصی از پوشش ضدحریق روی سازه‌های فلزی یا بتنی اقدام نماید.
  • جهت اجرای رنگ‌های ضدحریق کافی است توسط قلمو یا غلتک پس از تمیزکاری محل، رنگ موردنظر مانند هر رنگ دیگری روی بخش‌های مدنظر مانند سازه فولادی اسکلت بتنی، چارچوب‌های درب، سقف، دیوارها و… اجرا شود.

همچنین بخوانید: کاربرد پوشش ضد حریق در موارد مختلف

نکات مهم پیش از اجرای پوشش ضدحریق

  • پیش از اجرای مقاوم‌سازی باید عملیات اجرای سقف انجام شده باشد.
  • سطوحی که نیاز پاشش ندارند را با یک پوشش موقتی، پوشش دهید.
  • بهتر است سطوح اسکلت را با دستگاه واترجت شست‌وشوی دهید تا عاری از هرگونه گردوخاک شود.
  • بتن‌های مازاد ناشی از عملیات بتن‌ریزی باید جمع‌آوری گردد.
  • ناحیه‌ای که مابین عرشه فلزی و تیر قرار دارد باید با پشم سنگ به‌گونه‌ای پر شود که سطح پشم سنگ با لبه تیر برابر گردد، به‌طوری‌که به‌صورت اصطکاکی در محل قرار گیرد.
  • بر روی سطح زمین باید هیچ نخاله‌ای وجود نداشته باشد تا حرکت خرک‌های متحرک بدون هیچ‌گونه ایرادی انجام شود.
  • خرک‌های متحرک باید دارای چرخ‌های قفل شد باشند تا مانع از سقوط آن‌ها در کناره‌های پرتگاه‌ها و یا حرکت آن‌ها روی رمپ‌ها شود.
  • پرایمر آسیب‌دیده پیش از اجرای پوشش ضد حریق و مقاوم‌سازی باید اصلاح شود.
  • بر روی سطح فولاد باید هیچ‌گونه گریس، پوسته، روغن یا هر ماده دیگری که چسبندگی را کاهش می‌دهد، وجود نداشته باشد.
  • سطح فولاد برای اجرا باید از 4تا 48 درجه سانتی‌گراد بیشتر و از ۵۰ درجه سانتیگراد کمتر باشد. اگر دمای سطوح بیشتر از این مقدار باشد باید سرد شود تا به دمای زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد کاهش یابد.
  • خرک‌های متحرک باید حفاظی با ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر داشته باشند.

نکات مهم پس از اجرای پوشش ضدحریق

نکات مهم پس از اجرای پوشش ضدحریق

برخی از نکات پس از اجرای پوشش ضدحریق شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تهویه باید به نحوی باشد تا مواد پس از اجرا به‌صورت کامل خشک شوند. اگر محیط بسته است و تهویه طبیعی ندارد، باید سیستم‌های تهویه مناسب را در آن قرارداد تا مواد به‌اندازه کافی خشک شوند.
  • هنگام اجرای پوشش ضد حریق باید از سطح از آنچه که موجب آسیب‌دیدگی می شود مانند ریزش آب، باران و…. محافظت کرد تا مواد صورت کامل خشک شوند.
  • از ماله کشی مواد پاششی مقاوم حریق با پایه معدنی خودداری کنید. در صورت عدم توجه به این موضوع اجرای مال کشی باید به نحوی روی ماده انجام شود که موجب لرزش ماده از روی بستر فلزی نگردد. همچنین ضخامت ماده مقاوم حریق پس از مال کشی نباید از ضخامت محاسبه شده کمتر باشد.
  • اگر نیاز به اتصال هرگونه قطعه به اسکلت فلزی است، عملیات باید با مجری ضدحریق هماهنگ شود.

نحوه عملکرد پوشش ضدحریق

به‌طورکلی پوشش‌های ضدحریق دو خاصیت ضد آتش و مقاوم در مقابل آتش و حرارت دارند که عملکرد آن‌ها به دلیل وجود مواد، واکنش و برخورد آن‌ها با آتش است. برخی از مواد مانند ورمیکولیت به‌صورت طبیعی در برابر آتش مقاوم هستند. این مقاومت به دلیل قدرت تحمل حرارت بالا و عدم رسانای گرمایی در آن‌ها است. به عبارتی ساده‌تر مواد ضدحریق به دلیل دارابودن خاصیت دیرگدازی مانند انواع مواد معدنی دیرتر دچار آتش‌سوزی می‌شوند و در نتیجه می‌توانند زمان تخریب سازه را به تأخیر بیندازند.

سخن پایانی

پوشش‌های ضدحریق یکی از راه‌های استاندارد و تأیید شده از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی هستند. اجرای پوشش ضدحریق نیاز به تمهیدات و نکاتی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. فروشگاه کاج طلایی آفاق ارائه‌ دهنده انواع پوشش‌های ضدحریق، عایق‌های پلی‌یورتان و… است. اگر شما نیز قصد خرید و اجرای پوشش‌های ضدحریق یا هر عایق دیگری را دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده تماس بگیرید و ضمن خریداری این محصولات از تجربیات کارشناسان این مجموعه نیز برخوردار شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط