نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

کاربرد پوشش ضد حریق در موارد مختلف

کاربرد پوشش ضد حریق در موارد مختلف

پوشش­ های ضد حریق با نام فایرپروف معروف هستند. لازم است بدانید که این پوشش­ها برای مکان­هایی که در معرض خطر آتش­ سوزی هستند، بسیار ضرورت دارند. اما این پوشش­های ضد­حریق در این مکان­ها چه کاری انجام می­دهند؟ به بیان دیگر کاربرد پوشش ضد­ حریق چیست؟ در جواب باید بگوییم که این پوشش­ها جلوی نشر و گسترش بیشتر آتش را می­گیرند. لذا با بهره­گیری از این پوشش­ها می­توان از خسارات جانی و مالی زیادی جلوگیری کرد. زمانی که یک مکان آتش بگیرد این پوشش­ها کمک می­کنند تا پروسه آتش­گیری به آهستگی پیش برود. این خود می­تواند تا زمان رسیدن نیروهای امدادی بسیار کمک­کننده باشد. بدین­منظور لازم است تا افراد در مکان­های پر از ریسک از فایر­پروف بهره بگیرند. چون این مواد می­توانند به خوبی از سازه حفاظت نمایند. در ادامه ما را همراهی نمایید:

پوشش ­های ضد­حریق

پوشش ­های ضد­حریق

پوشش­های ضد­حریق، پوشش­هایی هستند که مقاومت سازه­ها و مواد را در مقابل آتش مهیا می­سازند. به نحوی که در زمان آتش­سوزی­های ناگهانی، سازه­های حیاتی تا زمانی که آتش شعله­ور است نقش محافظت را بر عهده دارند. در پوشش­های ضد­حریق، از موادی استفاده می­شود که بتواند تشدید­شدن آتش را را به کمترین میزان خود برسانند. کاربرد پوشش ضد ­حریق در بسیاری از مکان­ها بسیار بالا است.

 در نیروگاه­های پتروشیمی، پاساژها، سازه­های دریایی مانند سکوهای نفتی و کشتی­ها، تونل­ها، پالایشگاه­ها و بسیاری از جاهای دیگر امکان آتش­سوزی وجود دارد. لذا در این مکان­ها از استانداردها و کدهای مختلفی برای مجوز ضد­حریق استفاده می­شود. بدین منظور سازه­ها و تجهیزات تا ارتفاع مشخصی بر طبق قوانین ضد­حریق می شوند. در این مکان­ها، کاربرد پوشش ضد حریق زیاد است.

جهت حفاظت از طیف وسیعی از محصولاتی که قابلیت شعله ور شدن آن­ها بالا است به پوشش­های ضد حریق نیاز است. این کار بهترین و کارآمد­ترین و راحت­ترین روش جهت اعمال بر روی هر سطح بدون تغییرات در ویژگی­های ذاتی آن­ها است. به علاوه مرحله اول آتش­سوزی همواره با آتش­ گرفتن در سطح رخ می­دهد. لذا لازم است تا تمرکز برای حفاظت از سطح ماده باشد.

پوشش سطح­های معمولی به آسانی می­سوزند و بخارات سمی از خود متصاعد می­کند. این بخارات خطرناک و سمی هستند و می­توانند ایجاد خفگی نمایند. ضد­حریق لزوما این معنا را نمی­دهد که یک سازه اصلا نمی­سوزد. هیچ ماده­ای نمی­تواند در دمای بسیار بالا و یا مدت زمان طولانی در برابر آتش­سوزی در امان باشد. کاربرد پوشش ضد حریق بیشتر در بالا بردن مقاومت بیشتر ساختمان در مقابل آتش است.

انواع پوشش ضد­حریق

پوشش­های ضد­حریق را می­توان به گروه­های زیر تقسیم­بندی نمود:

ضد­حریق سیمانی

 این پوشش از گچ و سیمان هستند. در صورتی که این مواد خشک شوند مثل گچ سفید به نظر می­رسند. این پوشش­ها بر روی سطوح سازه که به حفاظت نیاز دارند اسپری می­شوند. عایق­های پوششی که بر پایه گچی هستند در کاربرد محدودیت دارند. به طور­معمول عایق نسوز سیمانی را برای همه مکان­ها استفاده می­کنند. کاربرد پوشش ضد­ حریق سیمانی بیشتر در تیرهای فولادی است. این پوشش به تیرها کمک می­کند تا در دمای زیر 540 درجه محفوظ بمانند. این دما، دمایی است که فولاد را خم می­کند. این پوشش­ها همچنین برای حفاظت از بتن ساختمانی مثل تونل­های وسایل نقلیه در مقابل آتش­سوزی­های بزرگ نفتی کاربرد دارند.

رنگ­های منبسط­ شونده و عایق

برخی از رنگ­ها با گرم شدن انبساط می­یابند و ذوب می­شوند تا یک مانع در مقابل حرارت تولید کنند. این رنگ­ها به طور معمول سلیکات سدیم دارند. پوشش رنگ قطور می­شود و هوا را به خود جذب می­کنند و تشکیل یک لایه زغال می­دهند. در شرایطی که گرما بیشتر باشد عایق بیشتری تولید می­کنند. این پوشش­ها با مسواک زدن بر روی سطح­ها حفاظت می­شوند. به علت این­که پوشش­های سیمانی قابلیت تغییر را دارند لذا در موارد فلزی مثل مخزن­ها استفاده می­شوند.

بردهای ضد­حریق

بردهای ضد­حریق همه اتصالات کف و دیوار که از مقاومت بالا در مقابل آتش برخوردار هستند را آب­بندی می­کنند.

همچنین بخوانید: چرا باید از پوشش ضدحریق استفاده شود؟

نکته­ هایی برای بهره­ گیری از پوشش ضد­حریق

در زیر به نکات مهم در خصوص استفاده از پوشش ضد حریق اشاره می­کنیم. کاربرد پوشش ضد حریق در بسیاری از مکان ها بسیار زیاد است.

  • لازم است تا با یک ضد­حریق به مقاومت بالا در اثر افزایش حرارت دست یابیم. بدین­منظور لازم است تا تا با محکم­کاری و چسباندن درست عایق ضد­حریق به سطح زیرین کار بهترین اعمال را انجام دهیم. پوشش های ضد حریق سازی باید دارای مقاومت بالا در برابر آتش باشند. بنابراین در این پوشش­ها از موادی استفاده می­شود که حداکثر استحکام را داشته باشند.
  • دادن قطر لازم در عایق ضد­حریق بر سازه­های ساختمانی لازم است. این کار سبب می­شود تا از سازه به حرارت بحرانی نرسد. لذا خسارات به حداقل خود نزول کند.
  • نباید از بعضی کارها که سبب ضعف عایق می­شود استفاده کرد. برای مثال اجرا و پیاده­سازی نما مستقیما روی رنگ ضد­حریق سازه­های فلزی تاثیر می­گذارد. این کار سبب می­شود تا مقاومت در برابر دما کاهش یابد.

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

همه ساختمان­هایی که مواد قابل اشتعال دارند بیشتر از دیگر ساختمان­ها در معرض آتش­سوزی قرار دارند. این مورد درباره سازه­هایی که دارای اسکلت­های فلزی دارند بسیار مشهود است. بنابراین لازم است تا از محافظ­های ضد­حریق در این ساختمان­ها استفاده کرد. این موضوع را باید جدی در نظر گرفت و تا دیر نشده اقدامات لازم را برای ضد­حریق­سازی به ثمر رساند. در نظر داشته باشید که این پوشش­ها که نقش حفاظتی دارند با محیط­زیست به طور کامل سازگاری دارند. این پوشش­ها از مواد غیر­سمی ساخته شده­اند که ماده خطرناک آزبست را ندارند. روش استفاده از این مواد بسیار آسان است. به وسیله دستگاه­های اسپری کننده این مواد بر روی سطوح متفاوت قابل اجرا هستند.

جمع بندی نهایی

تا بدین­جا متوجه شدیم که کاربرد پوشش ضد حریق چیست. همان طور که می­دانید آتش­سوزی بلایی است که می تواند در عرض زمان خیلی کوتاه جان و مال انسان­ها را به طور کامل نابود کند. لذا لازم است تا با بهره­گیری از پوشش­های ضد­حریق این خطر را رفع نمود. کاج طلایی آفاق همه این نکات مهم را برای پوشش­های ضد­حریق اعمال می­کند. امروزه پوشش­های ضد­حریق در بیشتر مکان­ها استفاده می­شوند. لازم است تا همه این مکان­ها که در معرض شعله­ور­شدن هستند به طور دقیق بررسی شوند. زیرا هر­گونه آتش­سوزی می­تواند جان انسان­های زیادی را به خطر بیندازد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط