نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

 انواع عایق های حرارتی در ساختمان و کاربردهای آن

 انواع عایق های حرارتی در ساختمان و کاربردهای آن

در این نوشته درباره انواع عایق حرارتی در ساختمان Types of thermal insulation in the building با ما همراه باشید. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدررفت انرژی اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های ناشی از پرداخت سوخت شود. شما با استفاده از انواع عایق های پلی یورتان در ساختمان خود می‌توانید از مزایا و کاربردهای آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر شما نیز به دنبال خرید عایق حرارتی برای ساختمان خود هستید، بهتر است مطالعه ادامه مطالب را از دست ندهید:

آشنایی با انواع عایق‌ حرارتی پرکاربرد در ساختمان

معمولاً در تأسیسات گرمایی جهت کاهش تلفات و هدررفت انرژی حرارتی سطوح مختلف ساختمان مانند لوله، مخازن و کانال‌ها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، انتقال صدا از مواد و مصالحی به نام عایق گرما استفاده می‌شود. به بیان ساده‌تر انواع عایق گرمایی متریال‌هایی هستند که جهت جلوگیری از انتقال حرارت از آن‌ها استفاده می‌شود. شاید به‌کارگیری این عایق‌ها موجب افزایش قیمت نرخ پایانی ساخت ساختمان شود، اما در طولانی‌مدت می‌تواند موجب صرفه‌جویی و جبران این هزینه‌ها گردد.

به‌طورکلی استفاده از عایق‌های حرارتی در ساختمان موجب افزایش آسایش و صرفه اقتصادی می‌شود. معمولاً عایق‌کاری در بخش‌های مختلف ساختمان مانند دیوارهای جانبی، سقف، کفش و عایق‌کاری سطوح داغ و سرد صورت می‌گیرد و موجب افزایش بازدهی انرژی می‌شود. بهتر است این موضوع را بدانید که شما با عایق‌کاری ساختمان خود می‌توانید حدود ۴۰ الی ۵۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

معرفی بهترین و پرکاربردترین عایق های حرارتی از نظر جنس

انواع عایق های حرارتی که در بازار وجود دارد عبارت‌اند از:

پشم سنگ

پشم سنگ

یکی از انواع عایق‌های حرارتی در ساختمان که می‌توان آن را بهترین آن‌ها معرفی کرد، پشم سنگ است. این محصول از ذوب سنگ بازالت به دست می‌آید و در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. برای تولید پشم سنگ نخست تخته‌سنگ‌های بازالت را به همراه کپک داخل کوره‌های مخروطی شکلی می‌ریزند و آرام‌آرام سنگ بازالت در دمای بالای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود. معمولاً ضخامت و چگالی این محصول باتوجه‌به سفارش مشتریان شکل می‌گیرد.

تخته چوب پنبه فشرده

جهت تولید این عایق حرارتی از دانه‌های چوب پنبه فشرده شده استفاده می‌شود. این چوب‌پنبه‌ها با صمغ طبیعی ترکیب شده‌اند و از آن‌ها جهت ساخت طرح تخته‌ها استفاده می‌شود. به‌طورکلی تخته چوب فشرده می‌تواند فشار را تحمل کند، اما در برابر کشش مقاومت خوبی ندارد. همچنین این نوع عایق در برابر سایش و رطوبت دارای مقاومت بسیار خوبی است و در هنگام نصب نیز باید تکیه گاهی برای آن وجود داشته باشد تا مانع شکستگی آن شود.

شیشه اسفنجی

می‌توان شیشه اسفنجی را یک عایق حرارتی و رطوبتی معرفی کرد. این محصول خصوصیات برجسته‌ای مانند استحکام مکانیکی مناسب، غیرقابل‌احتراق، حفظ ظاهر و کاربردی بودن باگذشت زمان، سازگاری با محیط‌زیست و خنثی از نظر شیمیایی دارد. امروز از شیشه اسفنجی به‌صورت بسیار گسترده در عایق‌بندی حرارتی و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. زیرا به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند مانع هدررفت انرژی شود. اگر شما از نفوذ حیوانات موذی نگران هستید، بهتر است بدانید که با استفاده از این عایق حرارتی می‌توانید مانع نفوذ آن‌ها به درون ساختمان خود شوید و اجازه رشد هیچ حشره موذی را ندهید.

عایق پلاستیکی

عایق پلاستیکی

این عایق یکی دیگر از انواع عایق‌های حرارتی در ساختمان است و از جمله محصولاتی است که تنوع بسیار زیادی دارد. این عایق از متریال دارای کاربردهای مختلف تولید می‌شود و وزن سبکی دارد. نصب عایق پلاستیکی بسیار راحت است.

تخته فیبری

جهت ساخت این محصول از عایق پشم نمد فشرده استفاده می‌شود و آن را با الیاف گیاهی ترکیب می‌کنند. مقاومت حرارتی بالا و استحکام مکانیکی فوق‌العاده این محصول از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که این عایق علاوه بر مزایایی که بیان کردیم، معایبی نیز دارد. از جمله معایب تخته فیبری می‌توان به جذب آب و ازدست‌دادن خاصیت عایقی آن اشاره کرد. همچنین این عایق در برابر آتش واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند عاملی جهت گسترش آتش محسوب شود.

عایق حرارتی عایق سلولزی

عایق سلولوزی یکی از انواع عایق حرارتی در ساختمان است و سازگاری بسیار خوبی با محیط‌زیست دارد. زیرا این عایق از مقوا، کاغذ و مواد مشابه دیگر تولید می‌شود. جالب است این موضوع را نیز بدانید که مطابق برخی از مطالعاتی که اخیراً درباره سلولز صورت‌گرفته است نشان‌داده‌شده که سلولز یک محصول ایده‌آل برای استفاده در کاهش آسیب های ناشی از آتش می باشد. زیرا سلولز فشرده است و به دلیل این فشردگی، اکسیژن که عاملی جهت گسترش آتش می‌باشد نمی‌تواند به درون آن نفوذ کند. ازاین‌رو می‌توان سلول را عایق حرارتی و ایمن در ساختمان معرفی کرد.

پشم‌شیشه

پشم‌شیشه یکی از پرمصرف‌ترین ترین و پرکاربردترین نوع عایق های حرارتی است. ساخت پشم‌شیشه به حدود ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد. این عایق حرارتی نسبت به سایر مواد پوششی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. پشم‌شیشه از نظر ظاهر شبیه الیاف انعطاف‌پذیر است و از ذوب شیشه تولید می‌شود. در کارخانه این عایق حرارتی را به‌صورت رول یا پانل درمی‌آورند و مطابق تقاضای مشتریان جهت مصرف به بازار عرضه می‌کنند. پشم‌شیشه مطابق ضخامتی که دارد دارای انواع و کاربردهای متفاوتی است و عایقی است که در مقابل آتش مقاومت بسیار خوبی دارد. این محصول با ضخامتی که دارد موجب می شود تا بتواند خواص ارتجاعی خود را بیشتر حفظ کند و ذرات آن ریزش کمتری داشته باشد.

الیاف معدنی

الیاف معدنی معمولاً از سنگ آتشفشان ساخته می‌شوند. زیرا این سنگ‌ها دیر ذوب هستند و پایداری بسیار خوبی در برابر حرارت دارند. همچنین الیاف معدنی ضد رطوبت هستند و بو را به خود جذب نمی‌کنند؛ بنابراین این عایق‌ها در برابر قارچ نیز مقاومت بسیار خوبی دارند. الیاف معدنی نسوز بوده و در مقابل آتش از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. شما می توانید از این  عایق حرارتی در پشت‌بام و سقف منازل خود استفاده کنید.

عایق پرلیت

این عایق یکی دیگر از انواع عایق حرارتی در ساختمان است که وزن بسیار سبکی دارد و می‌تواند دما را تا حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. مقاومت بسیار زیاد این عایق در برابر حرارت موجب شده است تا به عایقی غیر قابل اشتعال تبدیل گردد. عایق پرلیت می‌تواند مانع انتقال صوت شود و به‌عنوان یک عایق صوتی عمل کند. این محصول به‌راحتی با اسید واکنش نشان می‌دهد و در برابر رشد قارچ‌ها و موریانه‌ها نیز مقاومت بسیار زیادی دارد.

سخن پایانی

به طور کلی عایق حرارتی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع مختلفی دارد. اما به‌جرئت می‌توانیم عایق ‌های حرارتی پلی‌یورتان را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین عایق‌های حرارتی معرفی کنیم. اگر قصد خرید انواع عایق‌های حرارتی را برای ساختمان خود دارید، بهتر است محصول مدنظر خود را از یک فروشگاه معتبر که کالاهای خود را بااصالت کالا در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، تهیه کنید. فروشگاه کاج طلایی آفاق عرضه‌کننده انواع عایق‌های ساختمانی اعم از عایق‌های رطوبتی، حرارتی و… با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت است. همچنین شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه با آن‌ها درباره انواع عایق‌های حرارتی مشورت کنید و از تجربیاتشان استفاده نمایید. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط