نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

پرمصرف ترین انواع عایق حرارتی در ساختمان

انواع عایق حرارتی

در ساختمان‌های مدرن انواع عایق حرارتی و نسوز به کار می‌رود. این پوشش‌های حرارتی در طولانی مدت می‌توانند هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش دهند؛ اما استفاده از این نوع مصالح پیشرفته می‌تواند هزینه‌های ساخت را تا حدود زیادی بالا ببرند. ولی به طور کلی باعث آسایش زندگی افراد در سازه‌های بتنی و فلزی می‌شود و صرفه اقتصادی زیادی دارد.

انواع عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی پوشش‌های مخصوصی هستند که در بخش‌های مختلف ساختمان مانند دیوار، سقف، لوله‌ها، کف و غیره به کار می‌روند. از آنجایی که مصالح مختلف ساختمانی مانند شیشه، آجر، فلز و غیره انرژی را به سادگی انتقال می‌دهند، پس این نوع عایق‌ها تا حدود 50 درصد از اتلاف انرژی سرمایی و گرمایی سازه‌های بتنی و فلزی جلوگیری می‌کنند. البته خوب است بدانید که عایق‌ها به صورت متنوع آجری، نواری، تخته ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرمصرف ترین این عایق‌های حرارتی عبارت‌اند از:

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه

یکی از انواع عایق حرارتی که بسیار نازک هستند عایق پشم شیشه است. این نمونه پوشش‌های حرارتی نم نمی‌گیرند و از پایداری بالایی برخوردار هستند. معمولاً پشم شیشه جهت عایق کاری لوله‌های مختلف، بام های تخت و شیب دار به کار می‌رود.

همچنین بخوانید: عایق پشم سنگ و کاربردهای آن

عایق پشم سنگ

یکی از رایج ترین انواع عایق حرارتی موتورخانه و کوره که از سنگ های آذرین ساخته می‌شود عایق پشم سنگ است. این نمونه پوشش‌ها وزن سبکی داشته و دارای ساختار محکمی هستند، معمولاً این نوع پوشش‌های حرارتی عمر زیادی دارند و در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

عایق الیاف معدنی

از جمله انواع عایق حرارتی پشت بام که از دانه بندی سنگ آتش ساخته می‌شوند عایق الیاف معدنی است. این نمونه پوشش‌های مدرن نم گیر بوده و مانع از رشد قارچ در سطح سازه‌ها خواهد شد. بنابراین جهت استفاده در پشت بام ها و سایر صفحات پوشش زیرین بهترین گزینه می‌باشد.

عایق تخته های فیبری

در بین انواع عایق حرارتی صنعتی، نخستین پوششی که در ساختمان به کار می‌رود عایق تخته های فیبری است. این نوع عایق‌ها از فشرده سازی پشم نمد به همراه مواد دیگری مثل الیاف گیاهی به شکل‌های مختلفی از جمله تخته های صلب تولید می‌شود. پوشش‌های تخته فیبری در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارند و پایداری مکانیکی زیادی از خود نشان می‌دهند.

عایق‌های پلاستیکی

عایق‌های پلاستیکی

امروزه انواع عایق حرارتی پلاستیکی در نمونه‌های زیادی تولید و عرضه می‌شوند. از جمله این عایق‌ها عبارت‌اند از:

  • فوم های پلی استایرن
  • پلی اتیلن
  • پلی یورتان
  • فنولیک
  • پلی وینیل کلراید
  • اوره فرم آلدئید
  • فوم EPDM
  • نیتریل فوم
  • و غیره

عایق تخته چوب پنبه فشرده

یکی از انواع عایق حرارتی که مقاومت کششی ضعیفی دارد عایق تخته چوب پنبه فشرده است. این نمونه پوشش‌های حرارتی از فشرده سازی چوب پنبه با استفاده از صمغ طبیعی تولید می‌شود‌. در نتیجه در برابر رطوبت بسیار دوام دارد و بسیار پرکاربرد است.

عایق پرلیت

انواع عایق حرارتی

یکی از انواع عایق حرارتی که از سنگ آتش‌فشان تهیه می‌شود عایق پرلیت است.

این نمونه پوشش‌های حرارتی بسیار سبک هستند و ترکیبات آن‌ها غیر اشتعال است.

عمدتاً عایق‌های پرلیت در هنگام برخورد با مواد اسیدی هیچ نوع واکنشی نشان نمی‌دهند و عایق صوتی خوبی به حساب می‌آیند. تنها عیب این نوع پوشش‌های حرارتی خرد شدن آن‌ها در برابر ضربه می‌باشد. پس نمی‌توان این نوع عایق‌ها را در محل‌های رطوبتی و تحت ضربه و فشار به کار برد.

عایق شیشه حرارتی

عایق‌های شیشه حرارتی یکی از پرمصرف ترین انواع عایق حرارتی است که از شیشه خالص ساخته می‌شوند.‌

این نمونه پوشش‌های مدرن تا ‌20 برابر امکان منبسط شدن دارند.

همچنین‌ به شکل صفحه‌های صلب و اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌

توجه داشته باشید که این نوع عایق اصلاً جاذب آب نیست و مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد.

همچنین بخوانید: انواع عایق کاری ساختمان

سخن پایانی

امروزه با توجه به کاهش ذخایر انرژی لازم است تا در سازه‌های بتنی و فلزی بهینه سازی انرژی صورت بگیرد.‌

بنابراین ساختمان‌ها باید به نحوی ساخته شوند که تا حد ممکن از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.

البته توجه داشته باشید که نمونه‌ای از عایق‌های حرارتی ضمن کنترل حرارت می‌توانند مقاومت زیادی در برابر آتش داشته باشند.‌ پس در زمان استفاده از عایق های حرارتی ساختمان، پشت بام، کوره، موتورخانه و غیره حتماً به نوع جنس عایق و شکل آن توجه داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط