نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع فوم پاششی پلی یورتان و کاربردهای آن

فوم پاششی

.فوم پاششی یا همان عایق صوتی حرارتی پاششی از جمله مصالح مدرن اما پرکاربرد است اکه امروزه در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.  این فوم از موادی مانند پلی اورتان و ایزوسیانات تشکیل شده که با پوشش دهی سطوح مختلف به عنوان یک عایق بسیار خوب و مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم پاششی پلی یورتان چیست؟

فوم پاششی پلی یورتان در سال 1940 و برای پوشش هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گرفت اما با گسترش صنایع مختلف و شناخت ویژگی های خوب این فوم از سال 1970 تا کنون به عنوان عایق کاربرد دارد. همانطور که گفته شد این نوع فوم از ترکیب 2 ماده شیمایی و رزین تولید می شود که توسط دستگاه های مخصوص و در اندازه های مشخصی روی سطوح گوناگون اسپری می شود. پس از پاشیدن این ماده روی سطح بالافاصله فوم ایجاد شده و به صورت جامد تغییر شکل می دهد. با استفاده از فوم پلی یورتان پاششی شما می توانید در مدت زمان کوتاه سطوح گسترده ای را به راحتی عایق کاری کنید. پس از خشک شدن این فوم شما یک عایق نسبتاً دائمی و مادام العمر را تولید کرده اید که در برابر مواد بسیاری مقاومت دارد و تغییر شکل نمی دهد.

انواع فوم پلی یورتان پاششی

افشانه فوم یا همان فوم پلی یورتان پاششی از نظر کاربرد در 2 دسته اصلی قرار می گیرد که به

  • فوم عایق سلول باز
  • فوم عایق سلول بسته

تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی هر یک از این انواع می پردازیم.

انواع فوم پاششی

عایق فوم سلول باز

این نوع فوم دارای منافذ بازتر و تراکم کمتری نسبت به نوع بسته است. قیمت مناسب تری نیز دارد و به دلیل خاصیت فیزیکی که دارد در اغلب موارد به عنوان عایق صوتی از آن استفاده می شود. لازم است بدانید عایق فوم پاششی سلول باز گزینه مناسبی برای عایق رطوبت و آب نمی باشد و در نفوذناپذیری حرارت نیز عملکرد ضعیفی دارد اما باز هم در برخی موارد می توان از ان به عنوان عایق صوتی – حرارتی استفاده نمود.

عایق فوم سلول بسته

این نوع عایق پگالی بسیار بیشتری نسبت به فوم سلول باز دارد اما ساختار آن فشرده تر و تراک بیشتری دارد. بنابراین عایق خوبی برای هوا و رطوبت می باشد. امروزه از این عایق در سقف، استخر، پارک های آبی سرپوشیده، فضای باز و صنایع گوناگون از جمله عایق بندی لوله ها و مخازن به وفور استفاده می شود.

مزایای فوم پلی یورتان پاششی

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از فوم پاششی پلی یورتان را می توان کاهش هدر رفت انرژی و همچنین کاهش هزینه های انرژی دانست.

ضمن اینکه استفاده از این نوع عایق می تواند فرسایش ساختمان را کاهش داده و از رشد باکتری ها، قارچ ها و ایجاد بوی نم جلوگیری می کند.

یک عایق بسیار خوب برای صدا در ساختمان ها به شمار می رود و قابل استفاده در کف، سقف و دیوارها خواهد بود.

مهم ترین مشخصات و ویژگی های فوم پاششی

  • دارای استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا
  • وزن بسیار سبک و مطابق با روش های سبک سازی ساختمان
  • اجرا و استفاده سریع در کمترین زمان و بیشترین وسعت
  • امکان دسترسی به تمامی نقاط ساختمان برای عایق کاری
  • مقاوم و قابل شستشو
  • نزدیک به 50 سال عمر مفید و دوام بالا
  • چسبندگی پرقدرت و بدون هیچ گونه چسب یا پیچ

 

 ویژگی فوم پاششی

معایب فوم پلی یورتان پاششی

هر چند که استفاده از فوم پاششی پلی یورتان مزایای بسیاری دارد اما لازم است بدانید استفاده از این ماده مستلزم رعایت نکات ایمنی است چرا که می تواند گازهای مضر و سمی متصاعد کند و از نظر تنفسی برای انسان خطرناک باشد. ضمن اینکه ذرات پاشیده شده از این مواد نیز می تواد موجب آسیب به چشم و پوست شود. از طرفی این ماده تجدیدناپذیر بوده و بازگشت آن به چرخه طبیعت زمان بسیار زیادی می خواهد. از طرفی پاک کردن این مواد از روی سطوح کار بسیار سختی است. پس بهتر است برای مکان هایی استفاده شود که نیاز به بازرسی و یا تعمیر و نگهداری ندارند.

اشتراک گذاری

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط