نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع پوشش ضد حریق و نحوه اجرای آن

انواع پوشش ضد حریق و نحوه اجرای آن

با توجه به اهمیت امنیت در ساختمان این روزها از انواع پوشش ضد حریق Types of fireproof coating بر روی سطوح ساختمان استفاده می‌شود. پوشش ضد حریق را بر روی سطوح مختلف ساختمان می‌پاشند تا در پی آن از انتقال گرمای ناشی از آتش‌سوزی به اسکلت اصلی ساختمان و سطوح فلزی جلوگیری کند. در پروژه‌های ساخت‌وساز از انواع پوشش ضد حریق استفاده می‌شود تا ساختمان از خطر آتش‌سوزی و سرایت کردن آتش به دیگر قسمت‌های ساختمان جلوگیری کند.

اجرای پوششهای ضد حریق سازی  در سازه نیازمند دانش و تخصص لازم دارد تا همه سطوح سازه به‌طور یکنواخت پوشش داده شود و ساختمان از خطر آتش‌سوزی در امان باشد. از دیرباز تاکنون همه جوامع بشری برای زندگی کردن نیاز به امنیت و آرامش داشته و تا به الان نیز در پی به دست آوردن امنیت و آرامش همیشه در تلاش و تکاپو هستند.

با توجه به سبک زندگی و بکار بردن مصالح جدیدتر در ساخت‌وساز نیز هم‌اکنون باید در پروژه‌های ساخت‌وساز استانداردهای به خصوصی برای تأمین آرامش و امنیت باید انجام شود. در پی بکار بردن انواع پوشش ضد حریق در ساختمان امنیت بیشتری جهت خسارت‌های وارده از آتش‌سوزی فراهم می‌شود.

اهمیت بکار بردن انواع پوشش ضد حریق در آتش‌سوزی

اهمیت بکار بردن انواع پوشش ضد حریق در آتش‌سوزی

بکار بردن پوشش ضد حریق در جلوگیری از آتش‌سوزی و خسارت‌های مربوط به آن در سازه اهمیت بالایی دارد. حتماً شما هم فاجعه پلاسکو را که چند سال پیش اتفاق افتاد را به یاد می‌آورید. با توجه به اهمیت بکار بردن انواع پوشش ضد حریق می‌توان در این قسمت از متن بیان کرد که اگر در ساختمان پلاسکو از پوشش ضد حریق استفاده می‌شد قطعاً چنین فاجعه دردناکی به بار نمی‌آمد.

به طور قطع اگر در این ساختمان از پوشش ضد حریق بکار گرفته می‌شد چنین فاجعه زیان باری به بار نمی‌آمد و جان ساکنین آن به خطر نمی‌افتاد. ریزش ساختمان و خرابی‌های شدید نتیجه آتش‌سوزی در ساختمان‌هایی است که تحت انواع پوشش ضد حریق قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از چنین پیش‌آمدهای ناگوار بهتر است موضوع بکار بردن پوشش‌های ضد حریق را امری بسیار مهم و جدی بدانیم.

طبق تعریف پوشش ضد حریق می‌توان بیان کرد که انواع پوشش ضد حریق شامل یک‌لایه محافظت‌کننده است که بر روی تیرهای اصلی و فرعی و همچنین بر روی ستون‌ها قرار می‌گیرد و حدود 1 الی 4 ساعت از ریزش ساختمان جلوگیری می‌کند.

پوشش ضد حریق چگونه از انتقال گرمابه سطح ساختمان جلوگیری می‌کند؟

مواقعی که پوشش ضد حریق بر روی سطوح ساختمان قرار می‌گیرد بر روی سطوح یک‌لایه محافظ ایجاد می‌شود. زمان آتش‌سوزی در ساختمان همان‌طور که آتش شعله می‌کشد لایه محافظ به‌صورت انبساطی شکل درمی‌آید و شروع به سوختن می‌کند. در اثر سوختن لایه محافظ از انتقال گرمابه سایر قسمت‌های ساختمان جلوگیری می‌کند تا قسمت‌های دیگر ساختمان درگیر شعله‌های آتش قرار نگیرند و مانع از خسارت‌هایی بیشتری به ساختمان می‌شود.

حتماً به یاد داشته باشید که مقدار مقاومت انواع پوشش ضد حریق در ساختمان به نوع و کیفیت پوشش ضد حریق دارد. علاوه بر موارد بیان‌شده در متن بالا به این نکته نیز دقت داشته باشید که بکار بردن انواع پوشش ضد حریق در ساختمان از تولید گازهای سمی خطرناک حاصل از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. در ضمن وجود پوشش ضد حریق در ساختمان از رشد و نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها و همچنین تغییر شکل دادن ظاهر سازه جلوگیری می‌کند.

انواع پوشش ضد حریق و نحوه عملکرد هرکدام در سازه

برای مقاوم کردن ساختمان و جلوگیری از انتقال آتش‌سوزی به سایر قسمت‌های ساختمان از انواع پوشش ضد حریق استفاده می‌شود که به‌کارگیری هرکدام در سازه نقش قابل‌توجهی در کاهش خسارات آتش‌سوزی در محل دارد.

انواع پوشش ضد حریق عبارت‌اند از:

  • پوشش ضد حریق با مصالح بنایی
  • پوشش‌های ضد حریق با مصالح معدن
  • پوشش ضد حریق کابل
  • پوشش ضد حریق با مصالح بنایی
  • پوشش مقاوم حریق بارنگ‌های ضد حریق

پوشش‌های متورم به افزایش غیرفعال مقاومت ساختمان در برابر آتش کمک می‌کنند. هنگامی‌که در معرض دمای شدید قرار می‌گیرند، این پوشش‌ها منبسط می‌شوند. روکش‌ها با انبساط چگالی خود را از دست می‌دهند، درنتیجه آن‌ها به‌عنوان یک عایق عمل می‌کنند.

راز پشت این پوشش‌ها در ترکیب شیمیایی آن‌ها نهفته است. یک پوشش متورم شامل بسیاری از مواد شیمیایی است که همگی در یک بایندر معلق هستند. بایندر در پاسخ به‌قرار گرفتن در معرض گرمانرم می‌شود و به مواد شیمیایی معلق اجازه واکنش نشان می‌دهد. این مواد شیمیایی یک فوم تولید می‌کنند.

پوشش‌های سیمانی سبک، محصولاتی بر پایه سیمان هستند که برای نسوز سازه‌ها استفاده می‌شوند. این پوشش‌ها مانند رنگ‌های متورم می‌توانند در دمای بسیار گرم مقاومت کنند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، آن‌ها بسیار سبک‌تر از بتن متراکم هستند.

گفته می‌شود، پوشش‌های سیمانی دارای معایب قابل‌توجهی هستند. یک مشکل عمده این است که فضای بین بستر و پوشش در طول زمان ایجاد می‌شود. آن فضا می‌تواند با رطوبت پر شود و خوردگی را تشویق کند. درنتیجه، این پوشش‌ها می‌توانند باعث تضعیف بستر شوند.

همچنین بخوانید: درباره مجموعه کاج طلایی آفاق مجری ضد حریق

پوشش ضد حریق با مصالح معدنی

اهمیت بکار بردن انواع پوشش ضد حریق در آتش‌سوزی

مصالح معدنی همچون گچ، ورمیلکولیت، فسفر، بور، مواد کف کننده و مواد فیلر به‌عنوان پوشش ضد حریق در ساختمان بکار می‌روند. در سازه‌های فلزی از سیمان و گچ و در سازه‌های چوبی نیز از بور و فسفر جهت پوشش ضد حریق استفاده می‌شود.

نحوه قرارگیری این پوشش بدین شکل است که در زمان پاشیده شدن بر روی سطح قرار می‌گیرند و با تشکیل دادن یک‌لایه مستحکم مانع از انتقال گرمابه قسمت‌های دیگر ساختمان می‌شود.

رنگ‌های ضد حریق نیز یکی از انواع پوشش ضد حریق محسوب می‌شود که به‌صورت یک‌لایه خیلی نازک بر روی سطوح فلزی و غیرفلزی سازه قرار می‌گیرد. شاید برایتان دانستن این مطلب جالب باشد که رنگ‌های ضد حریق در رویارویی با شعله‌های آتش ساختار زغالی پیدا می‌کند و به حالت متورم درمی‌آید تا گرمابه دیگر قسمت‌ها انتقال داده نشود.

محافظت از سیم و کابل در برابر این خطرات از اهمیت حیاتی برخوردار است. پوشش کابل مقاوم در برابر حریق، پوششی مبتنی بر آب است که می‌تواند با برس روی کابل‌های برق در مکان‌های استراتژیک اعمال شود. اگر یک ساختار موجود در محل دارید، می‌توانید فضای داخلی را با مواد ضد حریق با استفاده آسان که می‌تواند توسط خودتان یا اعمال کننده‌های حرفه‌ای اعمال شود، ارتقا دهید.

سخن پایانی

پوشش‌های ضد حریق به جلوگیری از آتش‌سوزی، به حداقل رساندن آسیب احتمالی در صورت آتش‌سوزی کمک می‌کنند. با افزودن زمان ارزشمند برای خروج ایمن از ساختمان برای ساکنان، ایمنی زندگی را افزایش می‌دهند. آتش‌سوزی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات ساختمان‌های تجاری منازل و سازه‌ها است. به‌طور متوسط سالانه حدود 400000 آتش‌سوزی مسکونی رخ می‌دهد که منجر به جراحات، میلیاردها ریال خسارت و حتی مرگ می‌شود. با توجه به اهمیت پوشش ضد حریق در ساختمان شما می‌توانید به کاج طلایی آفاق اعتماد کنید. به این خاطر که این مجموعه با سال‌ها تجربه در این زمینه توانسته خدمات ارزشمندی را برای مشتریان گرامی خود قرار دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط