نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

همه چیز درباره اصول عایق بندی ساختمان

همه چیز درباره اصول عایق بندی ساختمان

عایق بندی ساختمان با توجه به جنس پوشش عایق و نحوه عملکرد آن به روش های مختلفی انجام می‌شود. اگر چه عایق کردن ساختمان باعث بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز می‌شود. اما عموماً با کاهش مصرف سوخت به میزان 45 تا 55 درصد هزینه های اضافه برای عایق کاری سازه جبران می‌شود.

اصول عایق بندی ساختمان

برای اینکه باکیفیت ترین نوع عایق بندی را در سازه های فلزی و بتنی به کار ببرید اول از همه باید به شرایط جغرافیایی محیط توجه کنید. سپس با توجه به بودجه در نظر گرفته شده هزینه عایق بندی را برآورد کنید. چون هر چه قدر که ضخامت عایق بندی بیشتر باشد مطمئناً عملکرد بهتری خواهد داشت. البته به شکل عایق ها توجه داشته باشید چون انواع عایق های حرارتی، صوتی، رطوبتی و ضد حریق به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند نظیر:

  • عایق تخته ای
  • عایق صفحه ای
  • عایق ورقه ای
  • عایق نواری
  • عایق آجری

چرا باید اصول عایق بندی ساختمان رعایت شود؟

چرا باید اصول عایق بندی ساختمان رعایت شود؟

امروزه یکی از عوامل مهمی که در ساخت و سازها مورد توجه قرار گرفته است میزان بهره‌وری از ساختمان‌ها است. یعنی استفاده از روش هایی که سبب کاهش مصرف انرژی شود. یکی از این راهکارها عایق بندی ساختمان است چون با پایین آوردن تبادل انرژی حرارتی و صوتی همچنین با جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان به خودی خود مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند‌. فضای داخلی ساختمان در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر می‌شود. سپس در زمان آتش سوزی، ساختمان مقاومت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین از ورود رطوبت و حشرات موذی به ساختمان و از همه مهم‌تر رشد مخمرها جلوگیری می‌کند.

چه قسمت هایی از ساختمان باید عایق بندی شود؟

اگر چه عایق بندی ساختمان یک کار ضروری است ولی اصول عایق بندی را تنها باید در قسمت‌های خاصی از ساختمان رعایت کنید مثلاً:

سقف ساختمان‌ها

یکی از اصلی‌ترین قسمت هایی که باید به خوبی مطابق با استانداردهای موجود عایق بندی شود سقف سازه است. چون سقف ها می‌توانند 35 تا 45 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کنند. مهم‌ترین عایقی که حتماً در سقف باید به کار رود عایق های رطوبتی در شکل های متنوع هستند.

دیوارهای خارجی

در عایق بندی دیوارها بهتر است تنها دیوارهایی عایق شوند که با فضای بیرون از ساختمان تماس دارند. البته اگر بودجه لازم را دارید می‌توانید دیوارهای حایل را که در فضای داخلی ساختمان قرار دارند عایق کاری کنید. ولی عایق بندی دیوارهای بیرونی مهم‌تر هستند چون می‌توانند 15 درصد اتلاف انرژی را کاهش دهند.

کف ساختمان‌ها

در اصول عایق بندی ساختمان عایق کردن کف می‌تواند تا 5 درصد از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری کند.

عایق کردن لوله‌های آب گرم

در هنگام ساخت سازه های فلزی و بتنی عایق بندی لوله‌های آب داغ اهمیت زیادی دارد. چون با عایق کردن این لوله‌ها توسط مواد مخصوص می‌توانید همیشه فضای داخل لوله‌ها را گرم نگه دارید.

انواع روش های عایق کاری در ساختمان

انواع روش های عایق کاری در ساختمان

رایج ترین شیوه‌هایی که سبب می‌شود تا مصرف انرژی در ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا کند به چند صورت قابل اجرا است که در ادامه به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

عایق بندی به همراه سازه

اصولاً برخی عایق ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند. به همین دلیل بهتر است هم زمان با ساخت سازه عایق بندی ساختمان هم انجام شود. به این صورت که با کمک پروفیل های فلزی یا از جنس چوب اول تیر و ستون‌ها قالب‌بندی می‌شوند سپس عایق در اطراف تیر و ستون قرار می‌گیرد.

عایق بندی بدون سازه

در این نوع عایق بندی ساختمان بیشتر از عایق های پلیمری استفاده می‌شود. چون انعطاف‌پذیر نیستند پس بدون نیاز به هر نوع قالب‌بندی به طور مستقیم روی قسمت های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. البته برخی از عایق های انعطاف‌پذیر مثل عایق های پلی یورتان در زمان ساخت سازه به راحتی بدون هیچ نوع قالب‌بندی قابل استفاده هستند.

عایق کاری با مصالح ساختمان

همیشه برای عایق بندی ساختمان نیاز نیست که از عایق های مجزا استفاده کنید. چون امروزه مصالح مدرنی در بازار است که به خودی خود مجهز به عایق های مخصوصی هستند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید با عایق بندی ساختمان هدایت حرارتی را کاهش دهید و ساختمان خود را در برابر برخی حوادث ایمن کنید باید از عایق های ساختمانی استفاده کنید. چون این نوع مواد ماندگاری و دوام بالایی دارند. همچنین به راحتی نصب می‌شوند و در برخی موارد قابل تعویض هستند. مهم‌تر اینکه بیشتر عایق ها اشتعال‌پذیر نیستند همچنین در برابر ایجاد قارچ‌ها، باکتری‌ها و حتی در برابر ورود حشرات موذی مقاوم هستند. اما چنانچه می‌خواهید باکیفیت ترین عایق ساختمان را در ارزان ترین قیمت تهیه کنید به شما پیشنهاد می‌دهیم با کارشناسان ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق تماس بگیرید. در واقع ما به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع عایق رطوبتی، حرارتی، ضد حریق و صوتی ساختمان در کشور همواره در تلاش هستیم تا بهترین محصولات را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط