نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع عایق رطوبتی ساختمان به همراه مزایا و معایب نصب آن ها

انواع عایق رطوبتی ساختمان به همراه مزایا و معایب نصب آن ها

عایق رطوبتی ساختمان به مواد بادوامی گفته می‌شود که در برابر آب مقاومت بالایی دارند. این نوع پوشش‌ها تنها 1% از کل هزینه ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد. اما می‌توانند تا 90% از خسارت آمدن به ساختمان جلوگیری کنند. چون نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان سبب می‌شود تا اسکلت اصلی سازه به مرور پوسیده و از بین برود. همچنین در سقف و دیوارها ترک ایجاد شود. به همین دلیل در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که انواع عایق های رطوبتی چه مزایا و معایبی دارند.

عایق رطوبتی ساختمان

عایق رطوبتی ساختمان

در حال حاضر موادی که به عنوان عایق رطوبتی به کار می‌روند بیشتر به شکل ورقه های ضد آب، پوشش‌های بتنی و عایق های مایع هستند. البته برخی عایق های رطوبتی هم از ذرات نانو و مواد پلیمری ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قیر و گونی

قدیمی ترین عایق رطوبتی ساختمان قیر و گونی است. این نوع پوشش‌ها چسبندگی زیادی دارند همچنین در برابر تماس با مواد شیمیایی و نمک ها مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند‌. اما متأسفانه نصب و اجرای آن پروسه خیلی سختی است و امروزه برای عایق کاری ساختمان های آپارتمانی با ارتفاع زیاد امکان‌پذیر نیست.

ایزوگام

این نوع عایق رطوبتی ساختمان به شکل رولی است. به همین دلیل نصب راحت‌تری نسبت به قیر و گونی دارد. از طرفی به غیر از پشت بام برای عایق بندی سرویس بهداشتی، آشپزخانه، کف کمدهای دیواری و غیره هم به کار می‌رود. ولی معمولاً ایزوگام ها در برابر فشار دوام زیادی ندارند و به مرور زمان ترک می‌خورند.

عایق های رطوبتی ساختمان از جنس سیمان

عایق های رطوبتی ساختمان از جنس سیمان

پوشش‌های سیمانی ساده ترین عایق های رطوبتی هستند‌. این نوع عایق ها از ترکیب شدن سیمان، ماسه و مواد افزودنی آکریلیک ساخته می‌شوند پس به راحتی می‌توانند در هر قسمتی از ساختمان مانع از نفوذ نم و رطوبت شوند‌. ولی یکی از معایب عایق های سیمانی این است که در زمان اجرا باید سطح کار حتماً تراز و صاف باشد. همچنین این عایق ها غیر انعطاف‌پذیر هستند یعنی بعد از خشک شدن نمی‌توان آن‌ها را تغییر شکل داد.

عایق های پیش ساخته

این نوع عایق های رطوبتی بیشتر از ترکیب موادی مانند قیر و مواد پلیمری ساخته می‌شوند. البته در ترکیبات آن‌ها مواد دیگری مثل لایه های تیشو و پلی اتیلن هم وجود دارد. به همین دلیل از مقاومت بالایی برخوردار هستند. همچنین به راحتی در پشت بام ساختمان و عایق بندی پی ساختمان قابل استفاده هستند‌. مهم‌ترین مزیت این نوع عایق های رطوبتی انعطاف‌پذیری آن‌ها است. البته وزن سبکی هم دارند و در برابر تغییرات دمایی و عوامل جوی مقاوم هستند.

پرایمرها

پرایمرها نوعی عایق رطوبتی ساختمان هستند که از ترکیب شدن قیر و رزین به همراه سایر مواد افزودنی ساخته می‌شوند. این نوع عایق ها چسبندگی زیادی دارند از طرفی رنگ پذیر بوده و غیر اشتعال هستند. همچنین نصب آن‌ها بسیار آسان است.

عایق رطوبتی ساختمان به شکل مایع

یکی دیگر از انواع عایق های رطوبتی موادی هستند که به شکل یک غشای ضد آب است. این نوع پوشش‌ها یک لایه مایعی شکل هستند که بیشتر برای سقف های گنبدی و شیروانی ها استفاده می‌شوند. بنابراین برای عایق بندی ساختمان به صورت یکپارچه عمل می‌کنند و سطح مورد نظر را بدون هیچ درز و شکافی عایق کاری می‌کنند. این نوع غشاها خاصیت الاستومری لاستیکی دارند یعنی قابل کشش هستند. پس بدون هیچ نوع پارگی روی آسفالت، سطوح بتنی، سیمانی و حتی نمد قابل استفاده است همچنین تا 25 سال کیفیت و مقاومت خود را حفظ می‌کنند.

عایق های رطوبتی پلی اورتان

عایق های پلی یورتان نسل جدیدی از عایق های رطوبتی ساختمان هستند. این نوع پوشش‌ها از ترکیب شدن و واکنش دادن پلی ال به همراه ایزوسیانید ساخته می‌شوند. بنابراین یک نوع پوشش‌های پیشرفته هستند که مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند. از طرفی استفاده از آن‌ها بسیار راحت است و وزن سبکی دارند. مهم‌تر اینکه در مدت زمان کوتاهی بعد از اجرا خشک می‌شوند همچنین در برابر مواد شیمیایی، اشعه ماورای بنفش و سایر عوامل مخرب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. اما یکی از معایب عایق های پلی اورتان این است که بعد از اجرا قابل انعطاف و قابل تغیر شکل نیستند.

عایق های رطوبتی نانو پلیمر

دسته دیگری از پوشش‌های ضد آب در ساختمان عایق های نانو پلیمری هستند. این نوع عایق ها همانند عایق رطوبتی پلی یوریا بسیار مقاوم هستند. همچنین از مواد غیر سمی ساخته می‌شوند و خاصیت اشتغال پذیری هم ندارند. از طرفی وزن بسیار سبکی داشته و با محیط اطراف خود سازگاری زیادی نشان می‌دهند. پس در هر شرایط آب و هوایی در دمای 20 تا 100 درجه سانتی‌گراد عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای دارند. شاید تنها عیب عایق های نانو پلیمری قیمت بالای آن‌ها نسبت به سایر عایق های رطوبتی ساختمان باشد.

سخن پایانی

این روزها انواع عایق رطوبتی ساختمان برای مقاوم سازی سازه های فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برخی از این پوشش‌ها اجرای سخت و زمان بری دارند مثل ایزوگام و قیر. اما برخی عایق های پیشرفته مثل عایق های پلی یورتان و یا عایق های نانو پلیمری اگر چه ساختار پیچیده‌ای دارند ولی به راحتی در کوتاه‌ترین زمان قابل اجرا در محیط های مختلفی هستند. پس برای اینکه بتوانید مناسب ترین و مرغوب ترین عایق های رطوبتی را برای مکان های مختلف تهیه کنید می‌توانید با کارشناسان فروش ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق مشاوره رایگان داشته باشید. زیرا ما در این مجموعه با توجه به محل نصب، میزان بودجه شما و شرایط جغرافیایی محل نصب سعی می‌کنیم باکیفیت ترین عایق رطوبتی ساختمان را در بالاترین سطح کیفی و ارزان ترین نرخ فروش بازار عرضه کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط