نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

عایق کاری موتورخانه ، چگونه لوله‌های موتورخانه را عایق بندی کنیم؟

  • خانه
  • /
  • مقالات
  • /
  • عایق کاری موتورخانه ، چگونه لوله‌های موتورخانه را عایق بندی کنیم؟
عایق کاری موتورخانه

عایق کاری موتورخانه از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند و باعث بهینه سازی تجهیزات‌ گرمایشی می‌شود‌. اگر چه سالهاست فقط برای عایق بندی موتورخانه ها از پشم شیشه استفاده می‌شود، ولی امروزه نمونه‌های متنوعی از عایق های حرارتی مثل پشم سنگ، عایق های قالبی و از همه مدرن‌تر عایق های پلی یورتان هم وجود دارد.

این نوع عایق‌ها در شکل و اندازه‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. ولی تمامی این عایق های حرارتی خصوصاً عایق حرارتی پلی یورتان برای عایق کاری لوله‌های موتورخانه بازدهی بسیار بالایی دارند.

ضرورت عایق کاری موتورخانه

شوفاژها از جمله‌ سیستم های گرمایشی هستند که خیلی از افراد در منزل و یا محل‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. بیشتر این تجهیزات گرمایشی مجهز به یک بخش مرکزی به نام موتورخانه هستند. برای اینکه یک موتورخانه عملکردی بسیار عالی برای گرم کردن فضاهای مختلف داشته باشد و همچنین گرمای آب درون لوله‌های شوفاژ هدر نرود، باید لایه بیرونی لوله‌ها در برابر عوامل بیرونی حفظ و نگهداری شود. به همین دلیل عایقکاری موتورخانه مانند هر نوع عایق کاری دیگری یک کار ضروری به حساب‌ می‌آید.

ضرورت عایق کاری موتورخانه

انواع عایق موتورخانه

بیشتر عایق هایی که برای پوشش لوله‌های موتورخانه به کار می‌روند دارای شکل‌ و اندازه‌های مختلفی هستند. ولی تمامی این عایق‌ها از خارج شدن رطوبت و گرمای لوله‌ها در فصل زمستان جلوگیری می‌کنند. پس در ادامه شما را با چند نمونه از بهترین عایق های موتورخانه آشنا می‌کنیم.

عایق کاری موتورخانه با پشم شیشه

یکی از رایج ترین متریال هایی که سالهاست برای عایق کاری موتورخانه ها استفاده می‌شود پشم شیشه است. این عایق علاوه بر عایق حرارتی می‌تواند از تبادل امواج صوتی هم جلوگیری کند. چون عایق پشم شیشه شبیه به پشم سنگ با کمک رزین ارگانیک به تجهیزات موتورخانه وصل می‌شود.

البته نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه به صورت رولی است. چون این الیاف نوعی مواد بازیافتی هستند که از شیشه های ذوب شده ساخته می‌شود‌. پس اگر قصد دارید لوله‌های موتورخانه را با پشم شیشه عایق کاری کنید، بهتر است بدانید که این عایق تنها در برابر حرارت‌های کمتر از ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد عملکرد مناسبی دارد.

عایق بندی موتورخانه با عایق ایروژل

عایق ایروژل نوعی پشم شیشه است که نسبت به عایق های دیگر بازدهی کمتری دارد. همچنین در مقایسه با عایق های الاستومری قیمت عایق کاری موتورخانه با ایروژل در نرخ بالاتری انجام می‌شود‌. چون برای عایق کاری موتورخانه با عایق ایروژل باید حتماً یک رول از این عایق را روی لوله‌های موتورخانه مصرف کرد. به همین دلیل استفاده از عایق ایروژل در موتورخانه ها زیاد رایج نیست. همچنین دستمزد عایق کاری لوله‌های موتورخانه با عایق ایروژل نسبتاً بالا است.

انواع عایق موتورخانه

عایق بندی موتورخانه با پشم سنگ

گروه دیگری از بهترین عایق‌ها برای عایق بندی موتورخانه پشم سنگ و عایق های سرباره هستند. این نوع عایق‌ها جزو الیاف غیر ارگانیک به حساب‌ می‌آیند. برای نصب پشم سنگ و یا سرباره باید از رزین ارگانیک استفاده کرد. زیرا در غیر این صورت این عایق ها به یکدیگر نمی‌چسبند.

در واقع دلیل اصلی عایق کاری موتورخانه با این نوع عایق ها مقاومت بالای آن ها در برابر حرارت‌های بالا است. مهم‌تر اینکه انعطاف‌پذیری بالایی دارند. ولی این ویژگی‌ها برای حفاظت و عایق بندی موتورخانه ها کافی نیست. زیرا یک عایق خوب باید بتواند لوله‌های موتورخانه و تجهیزات شوفاژ را در برابر آتش سوزی حفاظت کند. پس قطعاً برای عایق بندی موتورخانه ها به عایق های پیشرفته‌تری نیاز است.

فوم های منعطف الاستومری

گروه دیگری از عایق ها به شکل فوم های کاملاً نرم هستند که از لاستیک الاستومر یا فوم های پلی اتیلنی تولید می‌شوند. این فوم ها جزو عایق های سرد هستند که در برابر بخار آب مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. پس عایق های منعطف الاستومری مناسب‌ترین عایق برای جلوگیری از چگالش و حتی تبرید در عایق بندی لوله‌های آب سرد به شمار می‌آید. به همین دلیل فوم های منعطف و XPE برای عایق کاری موتورخانه عملکرد عالی دارند.

عایق کاری موتورخانه با فوم های صلب

نوع دیگری از عایق ها که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی لوله‌های موتورخانه استفاده می‌شوند فوم های صلب هستند. این فوم ها شبیه به فنولیک و پلی استارین یا حتی فوم پلی یورتان دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی هستند. معمولاً این فوم ها یا مثل عایق های پلی یورتان به شکل تزریقی استفاده می‌شوند و یا به شکل پیش ساخته در سایزهای استاندارد به کار برده می‌شوند.

عایق حرارتی پلی اورتان

و اما فوق‌العاده‌ترین پوشش برای عایق کاری موتورخانه ها نوعی عایق پلیمری به نام عایق حرارتی پلی یورتان است. این نوع پوشش ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند‌. عمدتاً فوم های پاششی پلی یورتان به عنوان باکیفیت ترین عایق کاری موتورخانه ها و عایق کاری لوله‌های چیلر به کار می‌روند‌.

سخن پایانی

انجام عایق بندی موتورخانه کاری ضروری به شمار می‌آید. ولی برای انجام این کار باید انواع عایق های موتورخانه را بشناسید تا بتوانید متناسب با میزان درجه حرارت لوله‌های موتورخانه بهترین عایق را انتخاب کنید. چنانچه می‌خواهید عایق کاری موتورخانه را با کمترین هزینه و کمترین چالش انجام دهید بهتر است با گروه صنعتی کاج طلایی آفاق تماس بگیرید.

کارشناسان ما در این مجموعه باکیفیت ترین خدمات و محصولات در زمینه عایق های حرارتی و صوتی را ارائه می‌دهند. ضمن اینکه با استفاده از پوشش های معدنی ضد حریق و پوشش های پلیمری مانند عایق های پلی یورتان عالی ترین عایقکاری را برایتان انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط