نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

پوشش ضدحریق چه مزایایی دارد؟

پوشش ضدحریق چه مزایایی دارد؟

مزایای پوشش ضدحریق در بسیاری از صنایع بسیار زیاد است. یکی از صنایعی که این پوشش­ها در آن بسیار مورداستفاده قرار می­گیرد، ساختمان­ها است. این پوشش­ها کاربردهای زیادی در ساختمان­ها دارند. برای مثال پوشش ضدحریق می­تواند در ساختمان علاوه بر ایجاد امنیت در جهت اطفای حریق، در جلوگیری از آتش­سوزی نیز بسیار مفید واقع شود. در نظر داشته باشید که پوشش­های ضد­حریق در ساختمان­ها با بهره­گیری از تکنولوژی نانو و پلیمر ساخته می­شوند. مواد سازنده برخی از این پوشش­ها عایق پلی‌یورتان است. مزایای پوشش ضد حریق بسیار بالا است؛ بنابراین لازم است تا در هر صنعتی که نیاز است تا از مواد ضد­حریق استفاده شود از این پوشش­ها بهره گرفته شود. در ادامه همراه ما باشید تا مطالب بیشتری درباره مزایای پوشش ضدحریق در اختیار شما قرار دهیم:

پوشش ضدحریق چیست و چه اهمیتی دارد؟

پوشش ضدحریق چیست و چه اهمیتی دارد؟

ساختمان­هایی که بیشتر در معرض احتراق هستند، می­توانند خطرات جانی و مالی زیادی را به افراد وارد سازند؛ لذا لازم است تا پیش از آمدن هرگونه رخداد خطرناک از قبل، کلیه ایمن­سازی­ها انجام شود. یکی از نکات ایمنی که لازم است تا تقریباً در هر ساختمانی به آن دقت شود همین استفاده از پوشش­های ضد­حریق­سازی است که بسیار واجب است. بعضاً پیش‌آمده است که حجم آتش بسیار زیاد بوده است به­گونه­ای که سیستم اطفای حریق نتوانسته آن را از بین ببرد. در این جا لزوم بهره­گیری از پوشش ضد­حریق بیش‌ازپیش روشن می­شود.

در مواردی که آتش­سوزی در حجم بسیار وسیعی صورت‌گرفته است ساختمان­هایی که مجهز به سیستم اطفای حریق هستند نمی­توانند جلوی آسیب­های ناشی از این خطر را بگیرند؛ بنابراین پوشش ‌های ضد حریق سازی در همه ساختمان­هایی که با امکانات زیادی از جمله سیستم اطفای حریق تجهیز شده­اند نیز لازم است. دقت داشته باشید که اگر زمان رسیدگی و عمل خاموش‌کردن آتش به‌آهستگی پیش برود می­تواند منجر به ریزش ساختمان شود. برای پیشگیری از این معضل لازم است تا تدابیر مهمی برای جلوگیری از ایجاد حریق صورت بگیرد.

انواع پوشش ضدحریق

مواد ضد آتش که در ساختمان­ها به کار می­روند را می‌توان به‌صورت کلی در سه گروه زیر تقسیم­بندی نمود:

  • نانوذرات
  • مواد معدنی ضد آتش
  • مواد قابل انبساط بر پایه پلیمر

دسته‌بندی پوشش ضد­حریق معدنی

 در زیر لازم است تا پوشش­های ضد­حریق را به گروه­های زیر تقسیم کنیم:

  • پوشش ضد­حریق که بر پایه گچ ساخته شده باشد. اما در نظر داشته باشید که این نوع پوشش­ها نباید در معرض نم و رطوبت باشند.
  • مواد معدنی از جنس پشم سنگ که از سنگ­هایی به نام دولومیت ساخته شده­اند. این نوع مواد معدنی در ایران به‌وفور یافت می­شوند. آن­ها الیاف با سطح مقطع ریز هستند که می­توانند ویژگی­های عایق را از خود نشان بدهند. این الیاف در مقابل باکتری­ها، قارچ­ها و حشرات در امان هستند.
  • مواد معدنی ضد آتش حاوی پوشش­های ضد­حریق بر پایه پرلیت یا ورمی کولت هستند. این مواد مقاومت حرارتی تا 1200 درجه تا مدت‌زمان 4 ساعت دارند.

مزایای پوشش ضدحریق

مزایای پوشش ضدحریق

 از مزایای پوشش ضد حریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در مقابل حریق
  • قیمت کم
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییده شدن
  • سبک وزنی
  • سرعت بالا در اجرا
  • ترمیم و بازسازی راحت برای اجرا

همچنین بخوانید: استفاده از پوشش ضدحریق چه سودی دارد؟

مزایای پوشش ضدحریق با قابلیت انبساط

  • این پوشش­ها که از رزین اپوکسی دوجزئی با حجم جامد 100 درصدی هستند از عایق­های عالی در مقابل آتش هستند. بدین معنا که می­توانند در حرارت­های بالا مقاومت­های بسیار بالایی را از خود نشان دهند. در نظر داشته باشید که این پوشش­ها از قطر کم در سطح اجرا برخوردار هستند. اما زمانی که آتش­سوزی رخ دهد واکنش­ها و فعل و انفعالاتی در آن­ها در اثر حرارت ایجاد می­شود. به‌طوری‌که متورم می­شوند و تولید خلل‌وفرج در سطح خود می­نمایند. این تخلخل می­تواند مانند عایق عمل کند و از سوختن سازه تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل آورد. در این صورت سازه ساختمانی دچار ریزش نمی­شود.
  • نوع دیگری از این پوشش­ها رزین­های محلول در آب هستند. کاربرد این پوشش­ها بر پایه رزین در دفاتر و ساختمان­ها است. با مکانیزم شبیه که در قبل متذکر شدیم این پوشش­ها از خود هیچ بویی را به بیرون متصاعد نمی­کنند. درصد موادی که در آن­ها فرار باشد نیز بسیار ناچیز و کم است. این نوع پوشش­ها در هنگام آتش­سوزی گازی از خود متصاعد نمی­کنند؛ لذا این خود می­تواند از مزایای پوشش ضد حریق بر پایه رزین محسوب شود.
  • در حال حاضر رزین­های فورانی با ماده نانو سیلیکا اصلاح می­شوند. این مواد به‌عنوان پوشش ضد­حریق که قابل انبساط هستند استفاده می­شوند. بهره­گیری از عایق پلی یورتان و ساخت فوم­ها جهت پوشش­های ساختمانی به‌عنوان عایق حرارتی قابل‌استفاده است.
  • در حالت کلی مقاوم کردن ساختمان­ها در مقابل آتش با بهره­گیری از متد نانو یکی از موارد مهم است. با کمک این تکنولوژی می­توان تنظیم و کنترل ویژگی­های مورد­نظر را با هزینه­های کم را در دست داشت؛ لذا خسارات جانی و مالی با کمک فناوری نانو در پوشش­های ضد­حریق به کمترین میزان خود می­رسد؛ بنابراین می­توان چنین اذعان داشت که در ساخت پوشش­های ضد­حریق باید تاحدامکان از برترین و پیشرفته­ترین تکنولوژی­های روز بهره گرفت. در این صورت می­توان بسیاری از زیان­های مالی و جانی را به کمترین مقدار خود رساند.

پوشش ضدحریق پایه سیمانی

 پوشش ضدحریق بر پایه سیمانی یک نوع ملات است که بر روی بخش­های سازنده سازه اسپری می­شود. دلیل این کار این است که سبب شوند تا اینرسی حرارتی اجزا ارتقا یابد. پوشش ضد­حریق از سیمان، الیاف شیشه. افزودنی­های شیمیایی تشکیل شده است. اما چرا نام این پوشش­ها را سیمانی اطلاق می­کنند؟ دلیل این نام‌گذاری به علت نقش سیمان به‌عنوان ماده چسبنده در هنگام اجرا بر سطح است. بعضی اوقات نیز از گچ به‌عنوان ماده چسباننده استفاده می­شود؛ لذا به این پوشش­ها نیز پوشش پایه گچی گفته می­شود.

ورمی کولیت بخش مهم پوشش ضد­حریق بر پایه سیمانی

 ورمی کولیت از مواد مهم در پوشش ضد­حریق است، از موادی نظیر آهن، منیزیم ورقه‌ورقه شده، آلومینیوم تشکیل شده است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. یکی از کاربردهای مهم این ماده در پوشش­های ضد­حریق است. جالب است بدانید ورمی کولیت خام در پروسه­ای حرارت می­بیند و به شکفتگی می­رسد. در این فرایند وزن این ماده کم می­شود. ساختمان این ماده به‌گونه‌ای است که در حرارت­های بالا یک عایق مناسب برای جلوگیری از نفوذ حرارت به فولاد است.

 سخن پایانی

 در این مقاله در مورد مزایای پوشش ضد حریق با شما سخن گفتیم. بهره­گیری از پوشش­های ضد­حریق به علت کاربردهای زیادی که می­تواند در صنایع مختلف داشته باشد اجتناب­ناپذیر است. اگر شما قصد خرید پوشش‌های ضدحریق را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه کاج طلایی آفاق است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط