نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

کاربرد انواع پوشش ضد حریق کابل

پوشش ضد حریق کابل

پوشش ضد حریق کابل یکی از پرکاربردترین محصولات صنعتی است که مانع از گسترش آتش سوزی توسط کابل ها و نابودی تجهیزات گران قیمت می‌شود. این نمونه پوشش‌های ضد حریق وظیفه دارند تا از آسیب رسیدن به کابل ها در هنگام آتش سوزی جلوگیری کنند. پس این نمونه پوشش‌ها می‌توانند در هنگام حریق از کابل های الکتریکی محافظت کنند و در پروژه‌های حساس امنیت کار را بالا ببرند.

پوشش ضد حریق کابل چیست؟

این محصول نوعی عایق حرارتی یا همان پوشش ضد حریق صنعتی است که از آسیب دیدگی اتصالات برق جلوگیری می‌کند. این ابزار در هنگام رو به رو شدن با آتش سوزی با انجام یک واکنش شیمیایی می‌تواند تا حد زیادی خاصیت گرماگیر داشته باشد. معمولاً پوشش‌ های ضد حریق کابل با تولید یک گاز خنک از انتشار حریق و منتقل شدن گرما به قسمت های مختلف کابل اصلی جلوگیری می‌کنند. خوب است بدانید که حجم انواع پوشش ضد حریق کابل در مواجه با حرارت‌های بالا تا حد مطلوبی افزایش پیدا می‌کند در نتیجه هنگام آتش سوزی دقیقاً شبیه به یک عایق حرارتی مناسب عمل خواهند کرد.‌ پس به راحتی می‌توانند از رسیدن حرارت‌های بالا به درون کابل ها جلوگیری می‌کند.

ترکیبات پوشش‌های ضد آتش

ترکیبات پوشش‌های ضد آتش

در طراحی پوشش‌ های ضد حریق موادی به کار رفته است که مانع از انتقال شعله‌های آتش به درون کابل ها و انتشار حرارت در بین دستگاه‌های الکتریکی می‌شود‌. از جمله این ترکیبات شامل مواد ذیل هستند:

  • ترموپلاستیکی بر پایه آب
  • فیبرهای غیر قابل احتراق غیر آلی
  • پر کننده ها
  • رنگدانه ها
  • و دیگر مواد شیمیایی ضد حریق

ویژگی های پوشش ضد حریق کابل

دقت کنید که پوشش ضد حریق کابل های مسی، پوشش ضد حریق کابل های برق و… بیشتر از نوع پاششی هستند‌. به همین دلیل تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی قابل اجرا می‌باشند. این دسته از محصولات صنعتی با محیط اطراف خود سازگاری زیادی دارند و نسبت به سایر پوشش‌های مورد استفاده برای حفاظت کابل ها دارای طول عمر بیشتری هستند. این نمونه پوشش‌ های ضد حریق در حالت معمولی و حتی در زمان آتش سوزی هیچ نوع گاز مخرب و سمی از خود منتشر نمی‌کند. همچنین این گروه محصولات صنعتی بعد از پوشش دهی کابل ها غالباً انعطاف سیم‌های برق را تغییر نخواهد داد. از طرفی در برابر نور شدید خورشید دچار پوسیدگی نمی‌شوند‌. البته ضخامت اجرای این محصولات با استفاده از انواع پوشش ضد حریق کابل در شرایط مختلف پروژه می‌تواند کاملاً متغیر باشد همچنین دارای تأییدیه‌های استانداردی هستند مانند:

  • تأییدیه استاندارد حریق FM
  • تأییدیه اروپایی DBIT
  • تأییدیه IECA CAT
  • تأییدیه IEC_ LEED CREDIT

بهترین پوشش‌های صنعتی ضدحریق کابل

امروزه با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در تولید پوشش ضد حریق کابل به وجود آمده است. بسیاری از شرکت‌ها نیز پوشش کابل های صنعتی را به شکل ماستیک های با گرانروی بالا تولید و عرضه می‌کنند. معمولاً این دسته از پوشش‌های ضد حریق می‌توانند دسته‌های زیادی از کابل ها را پوشش دهی کنند. همچنین بر روی سینی کابل ها در صنعت‌های مختلف به شکل‌های متنوعی از جمله افقی و عمودی مورد استفاده قرار بگیرند. این نمونه ماستیک ها می‌توانند به طرز عجیبی با راندمان بالا از گسترش حریق در تمام قسمت های کابل کشی شده جلوگیری کنند. برخی از این پوشش‌ها به صورت اسپری و برخی دیگر با کمک قلم مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین صنایعی که از این محصولات صنعتی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • مجتمع های آهن و فولاد
  • مجتمع های ذوب فلزات
  • صنایع ریخته گری
  • تمام مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمیایی

مزایای پوشش ضدحریق کابل

مزایای پوشش ضدحریق کابل

اگر چه مهم‌ترین مزیت هر نوع پوشش ضد حریق کابل عایق کاری سیم‌های برق است؛ اما این محصولات صنعتی می‌توانند مزیت های دیگری هم داشته باشند از جمله:

  • بهره گیری از خاصیت پف کنندگی در تماس با حرارت‌های بالا
  • چسبندگی بسیار بالا بعد از تماس با کابل ها
  • جدا نشدن پوشش از کابل در هیچ شرایط دمایی
  • انعطاف پذیری فوق‌العاده
  • عالی بودن از مواد هالوژن دار
  • سازگار با محیط زیست
  • دکوراتیو بودن آن
  • اشغال فضای بسیار کم
  • اجرای نصب با سرعت و سهولت زیاد
  • بدون هیچ‌گونه اثر مخرب بر روی سیم‌ها و کابل ها
  • قابلیت بازسازی سریع
  • کاهش گازهای گلخانه ای و گازهای دیگری مثل دی اکسید کربن در هنگام آتش سوزی

همچنین بخوانید: اهمیت ضخامت پوشش ضد حریق در سازه ها

ضرورت استفاده از پوشش ضد حریق

یکی از موارد بسیار مهمی که در پیشبرد صنایع مختلف و بالا بردن امنیت سازه های فلزی و بتنی وجود دارد بحث محافظت از اتصالات الکتریکی ساختمان است. در واقع توجه به نوع کابل ها و استفاده از پوشش ضد حریق کابل راهی مطمئن برای جلوگیری از گسترش آتش به شمار می‌آید. اهمیت استفاده از این نوع عایق های حرارتی آن‌چنان بالا است که می‌توان به راحتی توسط انواع پوشش ضد حریق کابل از فروپاشی یک سازه و حتی نابودی بسیاری تجهیزات گران قیمت جلوگیری نمود. این نمونه عایق های ضد حریق خسارت مالی را کاهش داده و از رخ داد حوادث ناگوارتر پیشگیری می‌کنند.

رنگ‌های ضد حریق برای کابل

رنگ‌های ضد حریق برای کابل

در بیشتر موارد به پوشش ضد حریق کابل نیز رنگ‌های ضد حریق هم گفته می‌شود. این نمونه از پوشش‌های محافظ و مقاوم به راحتی می‌توانند در هنگام آتش سوزی نیز سازه های فلزی و از همه مهم‌تر کابل های ساختمان را در برابر حریق سالم نگه دارند. پس به طور کلی این گروه از پوشش‌های ضد حریق آتش سوزی را به تأخیر می‌اندازد.‌ معمولاً صفحات پوشش‌های ضد حریق کابل حدود 250 میکرون است و بیشترین ضخامت آن‌ها حدود 3 تا 5 میلی‌متر خواهد بود. امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید پوشش ضد حریق کابل فعالیت دارند که در این میان ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق به عنوان یکی از فعالان در این حوزه هستیم.

برخی نکات در مورد پوشش ضد حریق کابل

شما در هنگام اعمال این مدل از عایق های حرارتی باید به برخی نکات اساسی توجه داشته باشید مثلاً:
در زمان چسباندن پوشش ضد حریق کابل به سطح سیم‌های برق بهتر است مقاومت کافی کابل ها را در برابر بیشترین دمای محیط در نظر بگیرید.
برای جلوگیری از کمترین خسارت و محافظت از کابل در دماهای بحرانی بهتر است بیشترین ضخامت را برای پوشش ضد حریق کابل اعمال کنید.
از کاربرد مواد و یا کارهایی که مقاومت عایق های حرارتی را کاهش می‌دهد اجتناب کنید. مثلاً اجرای نما بر روی پوشش‌های ضد حریق کابل به طور مستقیم می‌تواند عملکرد این نمونه عایق های حرارتی را در سازه های فلزی بی‌اثر سازد. در این صورت پوشش ضد حریق کابل دیگر هیچ نوع مقاومت دمایی نخواهد داشت.

سخن پایانی

امروزه کاربرد انواع پوشش ضد حریق کابل و رنگ‌های ضد آتش به عنوان بهترین عایق حرارتی در ساختمان کاملاً به اثبات رسیده است. به طوری که این موضوع در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به وضوح بیان شده است. بر اساس این قانون باید راه های ارتباطی سیم‌های برق به گونه‌ای باشند که در هنگام آتش سوزی، حریق نتواند در بین آن‌ها پخش شود. البته در خصوص انتخاب مرغوب‌ترین پوشش ضد حریق کابل علاوه بر بحث کیفیت نیز موضوع قیمت هم نقش مؤثری دارد. در این بین ما در شرکت مهندسی کاج طلایی آفاق قصد داریم در خصوص تولید و‌ عرضه رنگ‌ها و پوشش‌های ضد حریق باکیفیت‌ترین و ارزان ترین محصول را به شما ارائه دهیم. تنها کافیست با مشاوران ما در مجموعه کاج طلایی آفاق در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط