نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

انواع عایق کاری ساختمان

انواع عایق کاری ساختمان

انواع عایق کاری ساختمان در سه دسته کلی قابل‌بررسی هستند. به شکل جزئی‌تر عایق‌کاری ساختمان گسترده‌تر شده و مقابله با عواملی همچون آتش، خوردگی و … را نیز در برمی‌گیرد. بااین‌حال هر یک از این بخش‌ها ساختمان را در برابر بخشی از عوامل آسیب‌زا محافظت می‌کنند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها ضروری قلمداد می‌شود. عایق رطوبتی، حرارتی و عایق‌های صوتی ازجمله مهم‌ترین پوشش‌های ساختمانی هستند که در ادامه به تعریف مفصل آن‌ها می‌پردازیم.

عایق رطوبتی ساختمان

یکی از مهم‌ترین انواع عایق کاری ساختمان به شمار می‌آیند که فقدان آنان خسارات اقتصادی بسیاری به همراه می‌آورد. چراکه عایق‌های رطوبتی مانع نفوذ آب از محیط‌های مرطوب به محیط‌های خشک می‌شوند. پوشش‌های ضد رطوبتی در بخش‌های تر و مرطوب ساختمان همچون سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و بام انجام می‌شود و نقش ویژه‌ای در افزایش استحکام ساختمان دارند.

  1. عایق رطوبتی ایزوگام
  2. عایق رطوبتی قیر و گونی
  3. عایق رطوبتی پرایمرها
  4. عایق رطوبتی پیش‌ساخته
  5. عایق رطوبتی پلیمری
  6. عایق رطوبتی نانو

عایق حرارتی ساختمان

عایق حرارتی نیز یکی دیگر از انواع عایق کاری ساختمان است که استفاده از آن به کاهش مصرف انرژی و اتلاف آن کمک ویژه‌ای می‌کند. این نوع عایق‌کاری در محیط‌های گرم صورت می‌گیرد تا مانع حرکت حرارت به محیط‌های سرد شود. استفاده از این نوع پوشش در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری به جهت حفظ انرژی ضروری قلمداد می‌شود.

  1. عایق حرارتی فایبرگلاس و یا پشم‌شیشه
  2. عایق حرارتی پشم سنگ و یا پشم معدنی
  3. عایق حرارتی سلولزی
  4. عایق حرارتی فوم پلی یورتان
  5. عایق حرارتی نانو
  6. عایق حرارتی پلی استایرن

همچنین بخوانید: بام سبز (روف گاردن)

انواع عایق کاری ساختمان

عایق صوتی ساختمان

در بررسی انواع عایق کاری ساختمان نمی‌توان از اهمیت عایق‌های صوتی غافل شد. همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع پوشش‌ها از نفوذ آلودگی‌های صوتی به فضای خانه و تبادل آن در بین واحدهای مسکونی جلوگیری می‌کنند. اگرچه عایق‌کاری صوتی در کشور ایران هنوز هم مورد غفلت قرار می‌گیرد، بااین‌حال استفاده از آن تأثیر بسزایی در سلامت روان اهالی ساختمان می‌گذارد.

  1. عایق صوتی آکوستیک
  2. عایق صوتی پانل گچی
  3. عایق صوتی فایبرگلاس و مواد معدنی
  4. عایق صوتی ویسکوالاستیک
  5. عایق صوتی پلی یورتان

انواع عایق کاری ساختمان در چه جاهایی به کار می‌روند؟

انواع عایق کاری ساختمان در قسمت‌های مختلف آن پیاده می‌شود دراین‌بین عایق کردن برخی مکان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. چراکه به طرز قابل‌توجهی مانع هدر رفت انرژی شده و عمر ساختمان را افزایش می‌دهد. در هر یک از این بخش‌های عایق‌کاری می‌بایست با دقت کافی و توسط افراد ماهر انجام شود. بخش‌هایی که نیاز به ایزولاسیون و عایق‌بندی دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کف و سقف ساختمان (عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی)
  • دیوارهای خارجی (عایق صوتی و حرارتی)
  • لوله‌های آب گرم (عایق حرارتی)

 

انواع عایق کاری ساختمان حرارتی

مزایای استفاده از انواع عایق کاری ساختمان

جلوگیری از اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در آن یکی از اصلی‌ترین مباحت در بهره‌وری ساختمان است. استفاده از انواع عایق کاری ساختمان این امکان را به وجود می‌آورد که از اتلاف انرژی به حد کافی جلوگیری شود؛ اما مزایا استفاده از عایق‌کاری تنها به این مورد ختم نمی‌شود و موارد گسترده‌تری را در برمی‌گیرد. ازجمله:

  1. انواع عایق‌های حرارتی، فضای خانه را گرم نگه‌داشته و نیاز به استفاده از لوازم گرمایشی را به‌مراتب کاهش می‌دهد.
  2. عایق‌های صوتی با ایجاد محیطی ساکت و آرام، به آسایش ساکنین کمک می‌کنند.
  3. انواع عایق‌های حرارتی و ضد آتش ساختمان را در برابر حریق محافظت می‌کنند.
  4. عایق‌های ضد خوردگی، از سازه ساختمان در برابر خوردگی و رطوبت محافظت می‌کنند.
  5. انواع عایق کاری ساختمان با محیط‌زیست سازگارند و با توسعه زیست مدار همسو هستند.
  6. عایق‌کاری به جهت جلوگیری از تبادل گرما و حرارت و رشد حشرات موذی در اثر افزایش رطوبت موجب ایجاد آسایش محیطی در محیط خانه می‌شود.

سخن پایانی

با استفاده از انواع عایق کاری ساختمان می‌توان از آن در برابر عوامل آسیب‌زا همچون رطوبت، اتلاف انرژی، صوت، خوردگی و حریق محافظت نمود. استفاده از عایق‌های رطوبتی، حرارتی و صوتی در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری ضروری قلمداد می‌شود. برای اجرای انواع عایق‌کاری ساختمان می‌توانید از مجموعه باتجربه KTA راهنمایی بگیرید تا علاوه بر محافظت از ساختمان، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط