نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

اپوکسی پلی آمید

اپوکسی پلی آمید

اپوکسی پلی آمید یک پلیمر است که از بیشتر از یک مونومر تشکیل شده است. این ماده مقاوم در برابر گرما از رزین و سخت کننده هاردنر تشکیل شده است. مواد بر پایه اپوکسی بیشترین کاربردشان در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش های صنعتی می باشد. همچنین اپوکسی پلی آمید در ساخت کامپوزیت ها نیز کاربرد دارد. اما ارجحیت ماده اپوکسی پلی آمید در ساخت چسب ها و تقویت کننده ها است. دلیل محبوبیت این ماده به علت چسبندگی، خواص مکانیکی، مقاومت آن ها در برابر گرما و مواد شیمیایی می باشد. همین موارد سبب شده تا این ماده پر ارزش نسبت به سایر رزین ها برتری پیدا کند.

 ویژگی های اپوکسی پلی آمید

اپوکسی پلی آمید، از ترکیب دو یا چند ماده شیمیایی صنعتی بدست می آیند. اپوکسی یک ماده ترموست می باشد. نام دیگر ترموست گرماسخت است. اپوکسی پلی آمید در برابر گرما مقاوم است. اپوکسی پلی آمید، پلیمری است که در اثر حرارت دیدن پیوندهای عرضی، واکنش نشان می دهد. وزن مولکولی آن ها تغییر می یابد و مواد یکپارچه می شوند. این مواد که حالت مایع دارند با استفاده از یک هاردنر یا خشک کن، سخت می شوند. اپوکسی پلی آمید همان پلاستیک های ترموست هستند که از ترکیب دو یا چند ماده شیمیایی بدست می آیند.

مزایای استفاده از اپوکسی پلی آمید

مزایای استفاده از اپوکسی پلی آمید

  • در درجه حرارت های بالا و فشار بالا، در مقابل نیرو، مقاوم هستند.
  • از آن جا که ترموست اپوکسی پلی آمید ابتدا به شکل مایع می باشد، دارای وزن مولکولی پایین می باشد. با استفاده از رادیکال های آزاد به شکل جامد تغییر شکل می دهند.
  • در مقابل حرارت مستحکم هستند.
  • در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالا نشان می دهند.
  • در برابر هرگونه تنش، عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند.

یکی از انواع ترموست ها، پلی یورتان است که مقاومت بالایی در برابر بازها و اسیدهای قوی دارد. این ماده سختی خوبی دارد. پلی یورتان انعطاف مناسبی نیز دارد و می تواند به عنوان فوم برای بسته بندی ها استفاده شود. همچنین عایق پلی یورتان نیز کاربردهای زیادی دارد . یکی از این کاربردها در صنعت ساختمان سازی می باشد. پلی یورتان ها از جنس پلاستیک می باشند. ساختار شیمیایی آن ها اجازه می دهد که برای موارد زیادی به صورت صنعتی به کار روند. پلی یورتان ها از پلیمرهایی هستند که موارد مصرف زیادی دارند. زیرا  در برابر سایندگی، تنش و هر گونه ضربه ای از استحکام بالایی برخوردارند. پلی یورتان ها در هر جایی یافت می شوند. از تشک و نیمکت و اسباب بازی گرفته تا موادی که داخل ساختمان به کار می رود.

شرکت کاج طلایی آفاق، با سابقه و تجربه 20 ساله خود در صنایع ساختمان سازی و ساخت عایق در اسپانیا فعالیت کرده است. این شرکت مفتخر است که تکنولوژی­های نو عایق کاری را در داخل کشور نیز عرضه کند. این شرکت در سال 1387 با کوشش برخی از نخبگان کشوری در تهران تاسیس شد. همچنین با اتکا بر دانش فنی از عایق حرارتی پلی یورتان و اپوکسی پلی آمید برای مصارف گوناگون استفاده می نماید.

استفاده از اپوکسی در کاربری­های متفاوت

طیف وسیعی از کاربرد اپوکسی پلی آمید در کفپوش های صنعتی، کفپوش های بیمارستان، کفپوش ورزشی، دکوراتیو می باشد. همچنین رنگ اپوکسی در استخرها به کار می رود. رنگ اپوکسی با سخت کننده پلی آمیدی مخلوط می شود. این رنگ دارای خواص خوبی از جمله گیرایی و چسبندگی به لایه زیری است. همچنین استحکام در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی را داراست. شست و شوی آن راحت و ساده می باشد. همچنین از طول عمر بالا نیز برخوردار است.

انواع رنگ‌های اپوکسی

انواع رنگ‌های اپوکسی

رنگ های اپوکسی به دو صورت اصلی اپوکسی پلی آمین و اپوکسی پلی آمید بخش بندی می‌شوند. اپوکسی پلی آمید برای مناطق نم دار بهتر است. اپوکسی پلی آمید قابلیت انعطاف بالاتری داشته و طول عمر بالاتری نیز دارد. چسبندگی اپوکسی پلی آمید بیشتراست. در قیاس با اپوکسی پلی آمین از استحکام کمتری برخوردار است. اپوکسی پلی آمین در مواد شیمیایی، بازها، و حلال­های شیمیایی مقاومت بالاتری دارد. اپوکسی ها در پوشش ها نیز کاربری فراوان دارند . داخل قوطی های کنسرو را از این مواد می پوشانند.

رنگ اپوکسی پلی آمید از رزین اپوکسی و سخت کننده پلی‌آمید تشکیل شده است. رنگ اپوکسی پوشش دهنده ای است که وظیفه عایق حفاظتی را دارد. پس بایستی قابلیت شست و شو و انعطاف پذیری بالایی داشته باشد. کفپوش‌های اپوکسی در مقابل خوردگی مقاوم هستند. پلی استر نام دیگر رزین اپوکسی است که شامل مایع غلیظی است و کاربرد آن در ساخت مجسمه است. زمانی که رزین اپوکسی رابا ماده هاردنر مخلوط می کنیم، ماده ای ژله ای به وجود می آید که بعد از مدت زمانی سفت می شود.

 

سخن پایانی

امروزه نیاز به استفاده از اپوکسی پلی آمید به علت قابلیت ها و ویژگی هایی خاصی که دارد بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. چنانچه مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید با مجموعه کاج طلایی آفاق تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط