نمایشگاه دائمی

تهران، الهیه، خیابان خالقی، کوچه آریا

مشاوره رایگان

02126201697 – 09192054617

بررسی کاربردهای پوشش ضد حریق و مزایای آن

بررسی کاربردهای پوشش ضد حریق و مزایای آن

 از دیرباز تاکنون مشکلاتی از قبیل آتش‌سوزی برای مردم جامعه یک امر نگران‌کننده به‌حساب می‌آید. آتش‌سوزی ازجمله رویدادهایی است که خطر جانی و مالی زیادی را در پی دارد. آتش سوزی خسارت‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. قطعاً بکار بردن بهترین راه در کاهش دادن هزینه‌های حاصل از آتش‌سوزی امری واجب و بدیهی محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت پوشش ضد حریق در سازه در اکثر پروژه‌های ساخت‌وساز کاربردهای پوشش ضد حریق Applications of fireproof coating دیده می‌شود. اگر شما هم قصد ساخت بنای جدیدی رادارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درزمینه پوشش ضد حریق و مزایای آن کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

پوشش ضد حریق چیست؟

پوشش ضد حریق چیست؟

پوشش‌های ضد حریق مواد شیمیایی غیرقابل‌احتراق هستند که در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به دلایل زیر استفاده می‌شوند:

  • جلوگیری از گسترش آتش و سرعت گسترش آتش را به طرز قابل قبولی کاهش می‌دهد.
  • شدت آتش را کاهش می‌دهد
  • دود ناشی از آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد

اگرچه فولاد به‌خودی‌خود قابل اشتعال نیست و هیچ گاز مضری در زیر آتش منتشر نمی‌کند، آتش یک چالش ویژه برای ساختار باربر یک سازه فولادی ایجاد می‌کند. برای مقابله با اثرات منفی آتش‌سوزی، به یک مفهوم حفاظت از آتش نیاز است. پوشش‌های ضد حریق به‌عنوان یک اقدام حفاظتی غیرفعال در برابر حریق، نقش مهمی را هم در ساخت‌وسازهای فولادی و هم در سازه‌های ساخته‌شده از چوب یا بتن ایفا می‌کنند.
به‌بیان‌دیگر برای درک این موضوع بهتر است برایتان مثالی بزنیم. فرض کنید که در ساختمانی آتش‌سوزی رخ‌داده و شعله‌های آتش هرلحظه به قسمت‌های دیگر ساختمان زبانه می‌کشد. در این مسیر آتش‌نشان‌ها درراه هستند تا به‌زودی خود را به محل آتش‌سوزی برسانند. به‌طور مسلم سازه‌های چوبی و فلزی با زبانه کشیدن آتش خواهند سوخت و در آخر ذوب خواهند شد. بنابراین برای جلوگیری از چنین پیشامدی و اینکه سازه‌های چوبی و فلزی شعله‌ور نشوند بهتر است موضوع پوششهای ضد حریق سازی را جدی بگیرید. چراکه پوشش ضد حریق مانع از انتقال شعله‌های آتش به سایر قسمت‌های ساختمان می‌شود و از سازه‌های فلزی و چوبی محافظت می‌کند. عایق پلی یورتان به‌عنوان یک عایق حرارتی در پروژه‌های ساخت‌وساز جهت عایق‌بندی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

ایمنی در هر محیطی اعم از ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری مهم است. بااین‌حال، در بخش ساختمان مسکونی چندطبقه، مفهوم امنیت و ایمنی توجه خاصی را می‌طلبد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که باید در نظر گرفته شود، پیشگیری از آتش‌سوزی است و اگر آتش‌سوزی رخ داد باید با تمهیداتی که در ساختمان از قبل مهیا کرده‌اید بتوانید هزینه‌های مربوط به آتش‌سوزی را کاهش دهید. تمهیداتی از قبیل پوشش ضد حریق در ساختمان با توجه به کاربردهای پوشش ضد حریق یکی از مهم‌ترین ملزوماتی است که با توجه به ساختمان مربوطه باید در محل اجرا شود. پوشش ضد حریق یکی از اولین اقداماتی است که پس از احداث ساختمان باید در محل موردنظر انجام داد.

کاربردهای پوشش ضد حریق در سازه چوبی و فلزی بدین شکل است که در مواقع آتش‌سوزی پوشش ضد حریق در زمان تماس با شعله‌های آتش سریع منبسط خواهند شد. همین امر مانع از انتقال حرارت به اسکلت بتنی، چوبی و فلزی خواهد شد. بسته به نوع عایق این مقاومت چند دقیقه الی چند ساعت طول می‌کشد تا آتش‌نشان‌ها در محل حضور یابند و آتش را به‌کلی خاموش کنند.

همچنین بخوانید: هزینه استفاده از پوشش‌های ضدحریق

ضرورت بهره‌مندی از پوشش ضد حریق

پوشش ضد حریق به معنای هنر مقابله با آتش با پاشیدن مواد بر روی مصالح ساختمانی از جمله فلز و چوب است. این به معنای مقاوم‌سازی سازه‌ها و مصالح در برابر آتش است. این کار با استفاده از انواع مواد انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اثرات مخرب آتش هیچ آسیبی به همراه ندارد. محافظت از فولاد سازه در برابر آتش ضروری است زیرا برخلاف سایر مصالح ساختمانی، تنها می‌تواند حدود 50 درصد از استحکام خود را زمانی که در معرض دماهای شدید قرار می‌گیرد حفظ کند. در هنگام آتش‌سوزی، با رسیدن دما به حدود 600 درجه سانتی‌گراد، خرابی سازه امری اجتناب‌ناپذیر می‌شود و ریزش ساختمان بسیار بیشتر می‌شود.
به همین دلیل است که آیین‌نامه ساختمان سازندگان را ملزم به اجرای اقداماتی می‌کند که تا جایی که ممکن است از ساختمان و ساکنان آن محافظت کند. درحالی‌که گزینه‌های زیادی وجود دارد، پوشش بتنی، سیستم‌های آتش‌نشانی فعال، تخته آتش‌نشانی، پوشش‌های سیمانی و پوشش‌های آتش‌زا  انتخاب مناسب و ضروری است. زیرا نه‌تنها می‌تواند به محافظت از زیبایی ساختمان کمک کند، بلکه هزینه‌های مربوط به ساختمان را کاهش می­دهد.

مزایای پوشش ضد حریق

مزایای پوشش ضد حریق

 

  • امروزه با پیدایش مصالح جدیدتر در عایق‌بندی ساختمان اغلب در پروژه‌های ساخت‌وساز از پوشش‌های ضد حریق استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت استفاده از پوشش‌های ضد حریق اغلب در پروژه‌های ساختمانی شاهد کاربردهای پوشش ضد حریق هستیم که ایمنی و امنیت ساختمان را در مقابله با آتش‌سوزی، بالا می‌برد. پوشش ضد حریق به موادی گفته می‌شود که در پروژه‌های ساختمانی بر روی فلزات، چوب و دیگر مصالح ساختمانی از طریق اسپری پاشیده می‌شود تا از سوختن آن قسمت‌ها در زمان آتش‌سوزی جلوگیری کند و همچنین از طرفی زمان تخریب و ذوب شدن اسکلت ساختمان را به تعویق می‌اندازد.
  • این پوشش‌ها در صنعت کاربرد وسیعی دارند. آن‌ها را می‌توان برای پوشش‌های فولادی، پوشش‌های چوبی و یا برای اجزای سازه‌ای مانند بتن استفاده کرد. اخیراً اسپری‌های ضد حریق شعله‌ور ساخته‌شده‌اند که می‌توانند روی اجزای ساختاری فایبرگلاس نیز اعمال شوند.
  • پوشش ضد حریق سبک‌ترین نوع محافظت در برابر آتش غیرفعال در نظر گرفته می‌شوند. در واقع یک تشدیدکننده پوششی است که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، به‌سرعت از طریق تصعید تغییر شکل می‌دهد و چندین برابر ضخامت اصلی خود (تا 100 برابر) منبسط می‌شود و از انتقال حرارت به قسمت‌های اسکلت بتنی، فلزی و چوبی‌تر سازه جلوگیری می‌کند.
  • بکار بردن پوشش‌های ضد حریق در ساختمان ظاهر و نمای ساختمان را حفظ می‌کند و تغییر ناخوشایندی در ظاهر ساختمان ایجاد نمی‌کند.
  • کاربردهای پوشش ضد حریق در پروژه‌های ساختمانی کاملاً محسوس است و هیچ‌گونه گاز سمی از منبسط شدن آن ایجاد نمی‌شود.
  • در برابر شرایط آب و هوایی نیز مقاومت بالایی دارد و دستخوش تغییر نمی‌شود.
  • علاوه برسازه‌های جدید قابل‌اجرا در سازه‌های قدیمی نیز هست و مقاومت سازه را در برابر حرارت حاصل از آتش‌سوزی بالا می‌برد.

سخن پایانی

با توجه به موضوع ایمنی و امنیت در ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان مسکونی بهتر است برای کاهش خسارت جانی و مالی حاصل از رویدادی همچون آتش‌سوزی تمهیدات لازم از قبیل پوشش ضد حریق را در ساختمان به‌کار برد. تمهیداتی از قبیل پوشش ضد حریق در ساختمان با توجه به کاربردهای پوشش ضد حریق یکی از مهم‌ترین ملزوماتی است که با توجه به ساختمان مربوطه باید در محل اجرا شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط